Terveydellisiin perusteisiin ja eettisyyteen nojaavat
ruokavaliot ovat nykypäivänä kovasti tapetilla, mikä on luonut elintarvike- ja
ravintola-alan toimijoille omanlaiset haasteensa, mutta myös hyvän tilaisuuden
erottautua joukosta.
Aihetta on tullut jonkin verran seurattua mm. oman
olutharrastuksen kautta. Esimerkiksi gluteenittomien oluiden valikoima tuntuu
kasvaneen viime aikoina merkittävästi ja yhä useammin etiketistä voi löytää joko
Keliakialiiton tähkämerkin tai tekstimaininnan tuotteen gluteenittomuudesta. Pienpanimoaikakaudella
yksilöllisyys korostuu ja panimot panostavat enenevissä määrin kuluttajien tarpeiden
huomioimiseen, muttei tuota erityistarvevalikoiman laajuutta vielä kovin mittavaksi uskalla
kuvailla. Suunta on kuitenkin jo oikea.
Alko otti vastikään käyttöön oman merkinnän vegaanisille tuotteille. |
Juomatuotteiden vegaanisuus on toistaiseksi jäänyt gluteenittomuutta
vähemmälle huomiolle. Panimoedustajien mukaan aiheesta kuitenkin tiedustellaan
kuluttajien suunnalta kohtalaisen paljon, mutta merkintöjen tasolle ei asiaa
ole vielä kovin laajamittaisesti jalkautettu. Tässä kohtaa onkin syytä kääntää
huomio valtiollisten toimijoiden esimerkilliseen reagointiin, sillä sekä Altian
Viinimaa-sivusto että Alko ovat lanseeranneet tuotekatalogeihinsa omat
vegaaniystävällisistä tuotteista kertovat symbolit.
Mutta mikä sitten tekee nautintojuomasta vegaanisen tai
päinvastoin? Äkkiseltään ajateltuna oluiden, viinien ja muiden juomien luulisi
automaattisesti olevan vegaanisia eli valmistettu ilman eläinperäisiä ainesosia
tai materiaaleja. Näin ei kuitenkaan aina ole. Alkoholijuomien kirkastuksessa
voidaan esimerkiksi käyttää liivatetta, kananmunaa, maitoperäistä kaseiinia ja
kalaliimaa, Campari saa punaisen värinsä karmiinista ja myös Milk Stoutien
laktoosi on eläinperäistä. Myös hunajan käyttö lasketaan eläinperäisyyden
täyttäväksi kriteeriksi.
Guinness näytti jo pari vuotta sitten esimerkkiä |
BrewDog on odotetusti ajan hermolla. |
Esimerkkejä on lukuisia, mutta myös korvaavia tekniikoita ja
ainesosia on otettu käyttöön, kuten saviperäinen bentoniitti ja irlanninlevä.
Jopa perinteikäs Guinness ilmoitti pari vuotta sitten muuttavansa yli 250
vuotta vanhaa reseptiään korvaamalla suodatukseen käytetyn kalaliiman
uudenlaisella suodatinjärjestelmällä. Muutos tosin koski vain yhtiön Dublinin
lippulaivapanimoa, mutta oli selkeä osoitus suuren ja perinteikkään toimijan kehityshalukkuudesta.
Vegaanisen tuotteen merkintätapoja on monenlaisia, mikä käy
parhaiten ilmi kaupan vege-hyllyä tutkailemalla. Selkeimmät tunnukset lienevät
Vegaaniliitonkin logosta löytyvä Vegan-merkki sekä European Vegetarian Unionin kansainvälisesti suojattu V-merkintä. Vegaanisuudelle ei joka tapauksessa ole olemassa yhtenäistä valvottua standardia tai
sertifiointia.
Esimerkiksi Alko vaatii, että tuotteen vegaanisuus käy ilmi
pakkausmerkinnöistä kun taas Viinimaa ilmeisesti hyväksyy myös valmistajan
todistuksen aiheesta. Vegaanisuuden selvittäminen vaatiikin usein hieman
vaivannäköä, mutta netistä löytyy jo useampiakin (meillä / muualla) listauksia ko. ruokavalioon soveltuvista
juomatuotteista. Alkon vegaaniset oluet on koottu yrityksen verkkosivuille: Alkon vegaaniset oluet*
Vegetarian Societyn hyväksyntä on vähän siinä rajoilla, sillä hunaja, kananmuna ja laktoosi eivät ole poissuljettuja aineita. |
Miksi vegaanisuutta ei sitten etiketeissä mainita, vaikka hyvin usein tuote määreen täyttäisikin? Syitä on
monia, eivätkä muutamat tiedusteluni suurempia salaisuuksia asian suhteen
paljastaneet: pääsääntöisesti asia ei vain ole tullut mieleen, vaikka panimon
tuotteet määritelmään sopisivatkin.
Haastamieni kuluttajien keskuudessa aiheeseen tunnuttiin
suhtauduttavan valmistajia kriittisemmin. Toki täytyy sanoa, ettei valtaosalla ollut
minkäänlaista mielipidettä asian suhteen, mutta myös ”kierrän kaikki
vegaanituotteet periaatteesta kaukaa” –kommenttejakin sattui kohdalle muutama. Vastaavasti positiivisia peukun kohotuksiakin löytyi, mutta mitenkään fanaattista suhtautumista ei vastaan kuitenkaan tullut. Eipä tuo otantanikaan kovin laaja tai johdonmukainen ollut.
Vegaanisuus lienee sanana kuitenkin melko voimakas ja ennakkoluulojakin sisältävä, vaikka fleksaaminen ja muutoin kasvispainotteisuutta lisäävä kulutuskäyttäytyminen tuntuu kasvussa olevankin.
Vegaanisuus lienee sanana kuitenkin melko voimakas ja ennakkoluulojakin sisältävä, vaikka fleksaaminen ja muutoin kasvispainotteisuutta lisäävä kulutuskäyttäytyminen tuntuu kasvussa olevankin.
Omakohtaisesti näkisin merkinnän yleistymisen hyvänä asiana
ja eräänlaisena palvelua parantavana tekona kuluttajia kohtaan. Kuten tekstin
alussa totesinkin, olisi se myös helppo keino erottautua kasvavasta
pienpanimo-oluttarjonnastakin, etenkin, jos jotkin jo kuluttajille tutut tuotteet
pääsisivät peliä avaamaan. Eikä vetovastuu suinkaan ole vain pienpanimoiden
yksinoikeus ja risti, senhän jo Guinness on meille esimerkillään osoittanut…
*kunhan muistaa, ettei Alkon lista kata niitä vegaanisia oluita,
joiden etiketissä ei ole aiheesta mainintaa…
Fanaattista suhtautumista ei siis positiivisissa vastauksissa ollut, mutta ”kierrän kaikki vegaanituotteet periaatteesta kaukaa” on pitkäilti sellaista sieltä vastapäiseltä penkkiriviltä...
VastaaPoistaAlkon vegaaniolutlista on tänään vielä lyhyt, mutta arvelluttava, kuten Sonnisaaren lactose-wheat-ale Orangin kohdalla.
https://www.alko.fi/tuotteet/928724/Sonnisaari-Oranki
Tärkeä asia, kiitos postauksesta.
Joo, pisti vähän huvittamaan aika vahva asenteellisuus "kaikkea vegaanista" kohtaan. Aivan kuin se olisi jokin erillinen, keinotekoinen mukaruokien tuoteryhmä vaikka kenties valtaosa (?) oluistakin määritelmään mahtuu. Vähän sama kuin vastustaisi kasvisruokapäivää mutta hyväksyy pinaattiletut.. :P
PoistaAlkon lista on tosiaan lyhyt koska hyväksyvät siihen vain ne tuotteet joiden pakkauksesta vegaanisuus käy ilmi. Toistaiseksi valmistajan vakuutus asiasta ei riitä. Orangin tapaus on kieltämättä hauska, en ole pulloa nähnyt niin en tiedä onko siinä tosissaan tuo merkintä.
Mitä mieltä itse olet vegaanisten oluiden näkyvyydestä tai merkinnöistä?
Olen miettinyt viime aikoina kovasti samaa! Kunpa merkintä vegaanisuudesta yleistyisi normikäytännöksi etiketeissä. Pännii tihrustella kännykästä selkoa barnivoren tai vegaanituotteet.netin kautta siellä Alkon hyllyjen äärellä, kun viinihyllyllä moista ei tarvitse enää tehdä. Uskon että panimoille on koko ajan kannattavampaa lisätä myös tuo merkintä etikettiin, itsellä ainakin tulee nyt tartuttua vain niihin tuotteisiin joiden tiedän varmuudella vegaanisia olevan kun sellaisia etsin. Siinä aika moni piilovegaaniolut jää silloin hyllyyn :D
VastaaPoistaJep, samaa mieltä. Pikkutekstin ujuttaminen etikettiin ei pitäisi olla iso homma, mutta sen hyöty olisi aika suurikin. Palvelualttiudesta nyt puhumattakaan. Aika pienellä toimenpiteellä hankittavissa oleva brändilisä minusta, etenkin kun itse tuotteeseen ei tarvitse koskea (jos ja kun se jo valmiiksi vegaainen kerta on) :)
PoistaNo just näin!
Poista