perjantai 20. lokakuuta 2017

Vegaaninen olut


Terveydellisiin perusteisiin ja eettisyyteen nojaavat ruokavaliot ovat nykypäivänä kovasti tapetilla, mikä on luonut elintarvike- ja ravintola-alan toimijoille omanlaiset haasteensa, mutta myös hyvän tilaisuuden erottautua joukosta.

Aihetta on tullut jonkin verran seurattua mm. oman olutharrastuksen kautta. Esimerkiksi gluteenittomien oluiden valikoima tuntuu kasvaneen viime aikoina merkittävästi ja yhä useammin etiketistä voi löytää joko Keliakialiiton tähkämerkin tai tekstimaininnan tuotteen gluteenittomuudesta. Pienpanimoaikakaudella yksilöllisyys korostuu ja panimot panostavat enenevissä määrin kuluttajien tarpeiden huomioimiseen, muttei tuota erityistarvevalikoiman laajuutta vielä kovin mittavaksi uskalla kuvailla. Suunta on kuitenkin jo oikea.

Alko otti vastikään käyttöön oman merkinnän vegaanisille tuotteille.
Juomatuotteiden vegaanisuus on toistaiseksi jäänyt gluteenittomuutta vähemmälle huomiolle. Panimoedustajien mukaan aiheesta kuitenkin tiedustellaan kuluttajien suunnalta kohtalaisen paljon, mutta merkintöjen tasolle ei asiaa ole vielä kovin laajamittaisesti jalkautettu. Tässä kohtaa onkin syytä kääntää huomio valtiollisten toimijoiden esimerkilliseen reagointiin, sillä sekä Altian Viinimaa-sivusto että Alko ovat lanseeranneet tuotekatalogeihinsa omat vegaaniystävällisistä tuotteista kertovat symbolit.

Mutta mikä sitten tekee nautintojuomasta vegaanisen tai päinvastoin? Äkkiseltään ajateltuna oluiden, viinien ja muiden juomien luulisi automaattisesti olevan vegaanisia eli valmistettu ilman eläinperäisiä ainesosia tai materiaaleja. Näin ei kuitenkaan aina ole. Alkoholijuomien kirkastuksessa voidaan esimerkiksi käyttää liivatetta, kananmunaa, maitoperäistä kaseiinia ja kalaliimaa, Campari saa punaisen värinsä karmiinista ja myös Milk Stoutien laktoosi on eläinperäistä. Myös hunajan käyttö lasketaan eläinperäisyyden täyttäväksi kriteeriksi.

Guinness näytti jo pari vuotta sitten esimerkkiä
BrewDog on odotetusti ajan hermolla.
Esimerkkejä on lukuisia, mutta myös korvaavia tekniikoita ja ainesosia on otettu käyttöön, kuten saviperäinen bentoniitti ja irlanninlevä. Jopa perinteikäs Guinness ilmoitti pari vuotta sitten muuttavansa yli 250 vuotta vanhaa reseptiään korvaamalla suodatukseen käytetyn kalaliiman uudenlaisella suodatinjärjestelmällä. Muutos tosin koski vain yhtiön Dublinin lippulaivapanimoa, mutta oli selkeä osoitus suuren ja perinteikkään toimijan kehityshalukkuudesta.

Vegaanisen tuotteen merkintätapoja on monenlaisia, mikä käy parhaiten ilmi kaupan vege-hyllyä tutkailemalla. Selkeimmät tunnukset lienevät Vegaaniliitonkin logosta löytyvä Vegan-merkki sekä European Vegetarian Unionin kansainvälisesti suojattu V-merkintä. Vegaanisuudelle ei joka tapauksessa ole olemassa yhtenäistä valvottua standardia tai sertifiointia.

Esimerkiksi Alko vaatii, että tuotteen vegaanisuus käy ilmi pakkausmerkinnöistä kun taas Viinimaa ilmeisesti hyväksyy myös valmistajan todistuksen aiheesta. Vegaanisuuden selvittäminen vaatiikin usein hieman vaivannäköä, mutta netistä löytyy jo useampiakin (meillä / muualla) listauksia ko. ruokavalioon soveltuvista juomatuotteista. Alkon vegaaniset oluet on koottu yrityksen verkkosivuille: Alkon vegaaniset oluet*

Vegetarian Societyn hyväksyntä on vähän siinä rajoilla, sillä hunaja, kananmuna ja laktoosi eivät ole poissuljettuja aineita.
Miksi vegaanisuutta ei sitten etiketeissä mainita, vaikka hyvin usein tuote määreen täyttäisikin? Syitä on monia, eivätkä muutamat tiedusteluni suurempia salaisuuksia asian suhteen paljastaneet: pääsääntöisesti asia ei vain ole tullut mieleen, vaikka panimon tuotteet määritelmään sopisivatkin.

Haastamieni kuluttajien keskuudessa aiheeseen tunnuttiin suhtauduttavan valmistajia kriittisemmin. Toki täytyy sanoa, ettei valtaosalla ollut minkäänlaista mielipidettä asian suhteen, mutta myös ”kierrän kaikki vegaanituotteet periaatteesta kaukaa” –kommenttejakin sattui kohdalle muutama. Vastaavasti positiivisia peukun kohotuksiakin löytyi, mutta mitenkään fanaattista suhtautumista ei vastaan kuitenkaan tullut. Eipä tuo otantanikaan kovin laaja tai johdonmukainen ollut.

Vegaanisuus lienee sanana kuitenkin melko voimakas ja ennakkoluulojakin sisältävä, vaikka fleksaaminen ja muutoin kasvispainotteisuutta lisäävä kulutuskäyttäytyminen tuntuu kasvussa olevankin.

Omakohtaisesti näkisin merkinnän yleistymisen hyvänä asiana ja eräänlaisena palvelua parantavana tekona kuluttajia kohtaan. Kuten tekstin alussa totesinkin, olisi se myös helppo keino erottautua kasvavasta pienpanimo-oluttarjonnastakin, etenkin, jos jotkin jo kuluttajille tutut tuotteet pääsisivät peliä avaamaan. Eikä vetovastuu suinkaan ole vain pienpanimoiden yksinoikeus ja risti, senhän jo Guinness on meille esimerkillään osoittanut…

*kunhan muistaa, ettei Alkon lista kata niitä vegaanisia oluita, joiden etiketissä ei ole aiheesta mainintaa…

5 kommenttia:

  1. Fanaattista suhtautumista ei siis positiivisissa vastauksissa ollut, mutta ”kierrän kaikki vegaanituotteet periaatteesta kaukaa” on pitkäilti sellaista sieltä vastapäiseltä penkkiriviltä...

    Alkon vegaaniolutlista on tänään vielä lyhyt, mutta arvelluttava, kuten Sonnisaaren lactose-wheat-ale Orangin kohdalla.

    https://www.alko.fi/tuotteet/928724/Sonnisaari-Oranki

    Tärkeä asia, kiitos postauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pisti vähän huvittamaan aika vahva asenteellisuus "kaikkea vegaanista" kohtaan. Aivan kuin se olisi jokin erillinen, keinotekoinen mukaruokien tuoteryhmä vaikka kenties valtaosa (?) oluistakin määritelmään mahtuu. Vähän sama kuin vastustaisi kasvisruokapäivää mutta hyväksyy pinaattiletut.. :P

      Alkon lista on tosiaan lyhyt koska hyväksyvät siihen vain ne tuotteet joiden pakkauksesta vegaanisuus käy ilmi. Toistaiseksi valmistajan vakuutus asiasta ei riitä. Orangin tapaus on kieltämättä hauska, en ole pulloa nähnyt niin en tiedä onko siinä tosissaan tuo merkintä.

      Mitä mieltä itse olet vegaanisten oluiden näkyvyydestä tai merkinnöistä?

      Poista
  2. Olen miettinyt viime aikoina kovasti samaa! Kunpa merkintä vegaanisuudesta yleistyisi normikäytännöksi etiketeissä. Pännii tihrustella kännykästä selkoa barnivoren tai vegaanituotteet.netin kautta siellä Alkon hyllyjen äärellä, kun viinihyllyllä moista ei tarvitse enää tehdä. Uskon että panimoille on koko ajan kannattavampaa lisätä myös tuo merkintä etikettiin, itsellä ainakin tulee nyt tartuttua vain niihin tuotteisiin joiden tiedän varmuudella vegaanisia olevan kun sellaisia etsin. Siinä aika moni piilovegaaniolut jää silloin hyllyyn :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, samaa mieltä. Pikkutekstin ujuttaminen etikettiin ei pitäisi olla iso homma, mutta sen hyöty olisi aika suurikin. Palvelualttiudesta nyt puhumattakaan. Aika pienellä toimenpiteellä hankittavissa oleva brändilisä minusta, etenkin kun itse tuotteeseen ei tarvitse koskea (jos ja kun se jo valmiiksi vegaainen kerta on) :)

      Poista