tiistai 7. marraskuuta 2023

Equilibrium String Theory

Equilibrium String Theory

Equilibriumin String Theory ei ole mikään duponttimainen Saison, vaan varsin kirpeä ja happamaan taittuva sursesoon. Sen juonen jujuna toimii panimon oma farmhousehiiva, joka aikaansaa varsin railakkaan, vinegrettemäisen happamuuden tuotteeseen. Tarinan humalainen sankari on Strata, jonka läsnäolo jää ainakin omassa suussani vähän toissijaiseksi.

Varsin tyylikäshän tämä kokonaisuudessaan on ja vaikka lambicien eleganssi jääkin saavuttamatta, voi tunnelmaa arvokkaan oloiseksi silti kuvailla. String Theorystä näkyy olevan erilaisia varianssejakin olemassa, kuten vesimelonilla ja pitayalla maustettu pinkki versio. Blankko juurijuoma osuu omaan makuhermoon kohtalaisen hyvin, mutta kyllähän noita maustettujakin purkitteita ihan mielellään läpi maistelisi. 

Equilibrium String Theory

Utuinen ja vaalea olut kevyellä vaahdolla. Tuoksu paljastaa, ettei nyt olla Dupontin äärellä, vaan lasista löytyy kirpeämpää, etikkaisempaa lientä. Tyylikästä sellaista kuitenkin.

Maku on hyvä, suht hapan ja hyvin kirpeä. Vadelmavinegretteä ja sitrussävyjä on runsaasti, mutta myös pehmeämpää vehnämaltaisuutta, taustahedelmäisyyttä sekä kukkaisuutta. Loppupuolella mausteisuutta ja vähän yrttisyyttäkin. Jälkimaku on oluen tavoin kuiva ja sitrushedelmäinen, ehkä eniten limenkuorinen ja vähän viinietikkai... vingrettemäinen.

Pisteet: 35/50

torstai 2. marraskuuta 2023

Himo Sytytys: Micro NEIPA

Himo Sytytys: Micro NEIPA
  • Tyyli: New England Micro IPA
  • Alk.%: 3,0
  • Panimot: Panimo Himo, Bierkkala, Suomi

Himon Sytytys edustaa kepeiden, mutta runsasmakuisten Micro NEIPOjen hienoa kastia. Kolmeen prosenttiin on saatu purkitettua hyvä annos tropiikin hedelmäisyyttä, joskin pientä karheuttakin runsaan humalannostelun myötä mukaan mahtuu. Pääosia elämyksessä näyttelee Idaho 7, Citra ja Mosaic.

Onko ABV:n koolla väliä? On ja ei. Kolme prosenttia, mutta litkuja ei tarvitse vetää lärviin, sillä tässä mikrossa on kroppaa. Aromit puskevat aisteihin kuin tropiikissa kasvavat mäntygreipit.

Himo Sytytys: Micro NEIPA

Sameahko ja kevytvaahtoinen olut. Tuoksu on tuoreen trooppinen, pääosin aprikoosinen ja sitruksinen. On siellä toki muutakin. Suht runsas vahvuus huomioiden.

Maku ei ole hassumpi. Hyvinkin hyvää näihin vahvuuksiin. Pientä karheutta, muutoin mukava trooppishedelmäistä ja aromaattista menoa. Kevyesti myös mangoista pehmeyttä. Aprikoosia, sitrusta, limen kuorta ja herukkapensasta. Hyvää kevyt-NEIPAa.

Pisteet: 36/50

keskiviikko 1. marraskuuta 2023

Tilted Barn Libby (Galaxy)

Tilted Barn Libby (Galaxy)

Nappasin Pien Shopin ”sekalaisten tyylien sektiosta” parit tuliaispurkit matkaan. Rhode Islandin Exeteristä ponnistava Tilted Barn on itselleni tyystin uusi nimi, joten sen lempeännäköinen Blonde Ale Libby oli ensimmäinen valintani. Purkkia pyöritellessä kävi toki selväksi, ettei sisältö välttämättä kovinkaan hentoaromista tai ns. perinteistä perusalea tarjoile, mitä en ehkä Pienen hyllyistä ensimmäisenä etsimään lähtisikään.

Libby onkin oikein aromaattinen ja keittokohtaisesti vaihtuviin aromihumaliinsa vahvasti nojaava, kevytrunkoinen ja maistuva American Blonde Ale, joka menisi sokkona kepeästä, mutta suht runsasmakuisesta sumu-Pale Alestakin.

Tilted Barn osoittautuu toimijana varsin mielenkiintoiseksi, sillä maatilamaisessa miljöössä toimivan panimon kehityskaari on saanut alkunsa vuonna 2007 perustetusta humalatarhasta, Ocean State Hopsista. Panimo toimii tilalle vuonna 2020 rakentuneessa ”ladossa” ja meno vaikuttaa pikaselvittelyn sekä tuotemaistelun myötä erittäinkin raikkaalta.

Libbyn makuaine tosiaan vaihtelee satsista toiseen ja käsittääkseni tässä Pienen kaupittelemassa purkissa voima-aineen roolista vastaa suosikkihumala Galaxy. Blonde Ale ei varmaankaan ole se nykypäivän myyvin olutlajike, mutta tämä olut kannattaa sumuisten sävyjen ystävien kyllä testata. Modernia ja sameaa on meno nimittäin.

 

Tilted Barn Libby (Galaxy)

Sumuisen samea, vaaleankeltainen ja runsasvaahtoinen olut. Tuoksu on raikas ja aromaattisen hedelmäinen. Hyvin kutsuva, tietyllä tapaa hento.

Maku toimii. Kunnollista kesäjuomaa. Melonia, aprikoosia, kevyttä mangoa ja kukkaisuutta. On toki sitrusta tai jotain limeä ainakin. Litsi, kevyt yrttisyys, lopussa tuoretta, kevyttä havuisuutta. Todella hyvää. 

Pisteet: 38/50