perjantai 11. marraskuuta 2022

Tuju Mökkipöperö Oat IPA

Tuju Mökkipöperö Oat IPA

Tulipa pitkästä aikaa piipahdettua Villi Wäinön hanatarjontaa tutkimassa. Edellisestä käynnistä on jo useita, useita vuosia, joten tämä ryhmäpäätös oli varsin mieluinen henkilökohtaisellakin tasolla. Tarjolla olikin hyvä kirjo kotomaan mielenkiintoisia antimia jo pelkän hanarivistön mitassa. Nappasin maistoon lappeenrantalaisten pyllynalle* IPA, jossa on sameaan tyyliin sopivasti käytetty myös raaka-aineluettelosta innoitustaan saavaa kaura-etuliitettä.

Mökkipöperö on 6,5-prosenttinen Oat IPA, josta löytyy Mosaicin ja Motuekan monipuolista makumaailmaa hyvinkin runsaissa mitoissa. Smoottia menoa alusta loppuun, mutta ehkä runsaus ratsastaa hieman liikaa lennokkaimman aromaattisuuden kustannuksella. Yleisellä tasolla varsin maistuvaa, muttei panimon mittapuulla kärkiainesta kuitenkaan

*panimon itse käyttämä termi.

Tuju Mökkipöperö Oat IPA

Samea, runsaan näköinen olut. Vaikuttaa varsin mehukkaalta ilmestykseltä. Tuoksussa hyvä lataus passionintäyteistä ja sitrussävyistä tunnelmointia.

Mausta löytyy appelsiinin kuorta, kypsää persikkaa, passionia ja sitruunaa. Hieman havuinen, ehkä hitusen tiukka, mukavan limemäinen. Aromikkuus soisi saavan lentävämpää tuntumaa. Nyt on ehkä hieman tuhtiutensa orja kaikessa trooppisuudessaan. Nopeastihan tämä lasista hupeni, mutta Tujulle on tullut ladattua aina kovat odotukset, joihin tämä sinällään kyllä hyvänä oluena vastaa. Ei silti lappeenrantalaisten kärkeä.

Pisteet: 36/50

torstai 10. marraskuuta 2022

Cool Head x Adroit Theory Victims of Own Actions Triple NEIPA

Cool Head x Adroit Theory Victims of Own Actions Triple NEIPA

10,5-prosenttinen NEIPA on vahvuudeltaan edelleenkin reilusti oman mukavuusalueeni yläpuolella, mutta kuinka ollakaan, uteliaisuus ylitti taas periaatteelliset rajoitukset. Ihan vaan, koska kiinnosti. Ja miksei olisi kiinnostanut, kun Viikin puutarhapanimon hedelmähyllyllä työreissun lomassa vierailin.

Victims of Own Actions on valmistettu yhteistyössä jenkkipanimo Adroit Theoryn kanssa eli kohtalaisen nimekästä seuraa on oluen taakse vakaata linjaa työstävän Cool Headin kanssa saatu. Tripla-mittoihin kohoava NEIPA saa mauillisen voimansa Galaxyn, Motuekan, Centennialin, Taluksen, Citran sekä Mosaicin massiivisesta yhteensulautuvasta trooppisesta aallosta. Pyöreässä, runsaassa ja makurikkaassa oluessa on hyödynnetty rungon tehoaineena kauran ohella myös laktoosia.

Onhan tällainen vahvuus ja makujen voimajoukko samealla IPA-tyylille aina hieman ylimitoitettua kikkailua, mutta kuten olen aiemminkin päässyt myöntämään, toimii kokonaisuus yllättävän hyvin kaikkeen ennakkoluuloisuuteeni nähden. Hyvin tehty ja tasapainoinen, toki hyvin painokas ja kerrostunut kokonaisuus.

Cool Head x Adroit Theory Victims of Own Actions Triple NEIPA

Syvänkeltainen, sumea ja samea, varsin rehevä näky. Tuoksussa sitrushedelmiä, etenkin mandariinia, mangoa ja passionia. Kypsiä sävyjä, rehevää menoa.

Maku on runsas ja monipuolinen. Tuhti meno on kuitenkin todella hyvin kasassa, vaikka volyymi omaan makuun intensiivinen onkin.

Mandariinia, sitrusta, kypsää ananasta ja passionia. Kypsä, mehukas trooppisuus on monipuolista ja syvää. Paksu kerrostuneisuus ei kuitenkaan äidy raskaaksi, mutta vahvuuden kyllä huomaa viskositeetin ja lämmöntunteen kautta. Painokkuutta on toki vahvuuslukemaan kuuluvasti, mutta juotavuus on hyvällä mallilla. Hyvää poljentoa överimpiin NEIPA-vahvuuksiin.

Pisteet: 38/50

keskiviikko 9. marraskuuta 2022

Argo Blue (არგო ლაგერი)

Argo Blue (არგო ლაგერი)
  • Tyyli: Vaalea Lager
  • Alk%: 4,8
  • Panimo: Argo Brewing Company, Tbilisi, Georgia

Taannoisen etelänreissun illastamispaikaksi valikoitui kaverin ehdotuksesta varsin mainioksi paikaksi osoittautunut Georgian Kitchen Punavuoressa. Tai Rööperissä, kuten hesalaiset ruukaavat sanoa.

Alkujuomaksi tilattu tbilisiläisen Argo Brewing Companyn vaalea lager tarjoili raikasta ja puhdaspiirteistä suoraviivaisuutta pöytään kannettujen georgialaismakujen rinnalle. Maistuva, perusvarma lager, jota hörppi kyllä mielellään ja tuntui se sopivan ruoankin kylkeen hienosti. Mitään erikoisempaa juttua siinä ei toki ollut, vaan se nyt vain sattui paikan teemaan sopivasti olemaan Georgiasta. Lieköhän Argo Blue paikallisittain Tbilisin sininen?

Georgian Kitcheniltä löytyy myös omaan makuun hyvin toimivia viinivaihtoehtoja, joten kuivin suin ei illallisella tarvitse oluttakaan karsastavan istua. Päinvastoin tarjoilijan suosittelema punaviini oli mitä oivallisinta vuodenaikaan ja ruokapöytään istuvaa sorttia - oivan sortin ruskapunkku siis. Mutta pysytään me blogin teeman mukaisesti kuitenkin nyt oluellisissa muisteloissa.

Suositukset Georgian Kitchenin tarjonnalle.

Argo on tosiaan Georgian pääkaupungissa toimiva, nuorehkon maan mittakaavassa perinteikäs panimo. En tiedä, onko maassa lainkaan jo neuvostoaikoina toimineita panimoita, mutta ainakin Argolta kysyttäessä heidän tuotteensa olivat 90-luvun alussa alkaneella taipaleella ensimmäisiä georgialaisia kansallisoluita. Tuolloin niitä tosin valmistettiin Castel Breweryn nimellä ja Argo-lipun alle siirryttiin itse asiassa vasta vuonna 2017 uuden omistuspohjan myötä. Lasiin kaatui joka tapauksessa hyvin tilanteeseen ja makuhermoonkin sopivaa, konstailematonta ja raikasta lageria.

Argo Blue (არგო ლაგერი)

Vaaleankeltainen, kirkas ja raikkaalla ulkoasullaan kutsuva olut. Tuoksussa vaaleaa maltaisuutta, hieman ruohoisuutta. Hyvin raikas on myös tämä aistikokemus.

Maku on raikas, pehmeän maltainen, hieman olkinen ja yrttisellä, ruohoisella lopetuksella varustettu lager. Taustalla on myös hieman kukkaista aromikkuutta. Kepeä, miellyttävän makuinen vaaleaa lagertunnelmaa tarjoileva olut.

Pisteet: 33/50