.jpg) |
Omnipollo x Trillium Big Puppy Riwaka Double IPA
|
Kiertolaisaikojensa päätteeksi aloilleen asettunut
hypepanimo Omnipollo on löytänyt hengellisen kotinsa vanhan kirkkorakennuksen uumenista Tukholman Sundbybergistä. Näin elämän syntiset nautinnot iloittelevat
nyt paikassa, josta ulospäin huokuu huomattavasti konservatiivisempi viesti. Kopea
kuori on kuitenkin vain koriste ja Omnipollo’s Kyrka tarjoilee hengenravinnon
sijaan ehtaa temppelin täytettä panimon yhteydessä toimivasta taproomista
käsin. Nyt on sen verran kunnollista menoa, että tätä saarnaa lähtisin minäkin kuuntelemaan.
Omnipollon menoa ei olekaan hetkeen tullut makusteltua ja
ainut Sundbybergin uuden humalan alttarilta lähtöisin oleva tuote, jota olen
päässyt maistamaan on nimipanimo Trilliumin Fort Point -oluesta tehty toisinto
joitain aikoja sitten. Kiertolaisajoilta kokemuksia kertyi sitten sitäkin
runsaammin. Onkin osuvaa, että tälläkin kertaa maistoon päässeeseen olueen
voidaan liittää bostonilaistekijät Trilliumin takaa. Nyt olut kuitenkin on
markkinoitu rehtinä kollabona, eli Trilliumin perustajakaksikko on ollut mukana
rakentamassa olutta Omnipollon kanssa.
Big Puppy on 8,6-prosenttinen, samealinjainen ja mehukas tupla
IPA, jossa pääroolin varastaa NZ-lajike Riwaka. Tölkin ulkoinen ilme on
näennäisen pelkistetty, mutta valolla leikittelevä hologrammimainen pinta tekee
siitä varsin kiehtovan etenkin kuvatallenteeseen tähtäävässä tilanteessa. Itse
olut on mainio ja vaikka takaraivossa nimiduolle kyteneet megaodotukset eivät
ehkä täyttyneetkään, on makukokemus kaukana pettymyksestä. Oivallista menoa,
kuten 11€:n purkkihintaan toki pitääkin.
.jpg) |
Omnipollo x Trillium Big Puppy Riwaka Double IPA
|
Sysisamea, mehevän hedelmäinen ilmestys vaalealla vaahtokertymällä. Tuoksussa passionia, ananasta, sitrusta ja curaçaon kuorta. Taustalla makeahkoa aprikoosisuutta.
Runsaanlainen makumaailma tarjoilee kypsää aprikoosia, passionia ja ananasta. Tuore sitruksisuus antaa vastapainoa makeahkolle hedelmistölle. Curaçaon kuorta, ehkä hieman greipin särmääkin löytyy myös. Suussa suht soljuva, huulia hieman tahmeuttava tunnelma on osaltaan makea, muttei häiritsevän imelä. Ehkä sopiva luonnehdinta tuolle voisikin olla "viskositeettiin sovitettu pyöreys", eli tasapainossa tuntuu olevan. Runsasmakuinen olut hupenee lasista yllättävän nopeasti, vaikkei se vahvuuttaan juurikaan piilottele. On vallan hyvä.
Pisteet: 39/50