Näytetään tekstit, joissa on tunniste Suomenlinnan Panimo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Suomenlinnan Panimo. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 17. joulukuuta 2025

Suomenlinnan Thor NEIPA

Suomenlinnan Thor NEIPA

Suokin sumua Thor on tehnyt paluun ja etsiytynyt ainakin Alkon hyllyköille. Humalina Citra, Mosaic, Rakau ja Simcoe, vahvuutta pyöreät seitsemän prosenttia. IBUja tällä kertaa 60:n yksikön verran, mikä on hieman aiempaa rapeampi lukema. Välillä siis näinkin päin ja hyvä niin.

Suomenlinnan Thor NEIPA

Sameanlainen, vaaleankeltainen olut valkealla vaahdolla. Tuoksu on trooppinen ja sitruksisen raikas.  

Maku on hyvä ja lopetukseltaan napakka. Syvintä mehumaailmaa Thor ei tarjoile, vaan sen teho perustuu raikkaaseen sitrusvetoisuuteen, männyn huminaan ja havu-greippiseen katkeroon. Trooppisuuttakin löytyy, mutta enempi vaaleana taustavärinä. Katkeramman koulukunnan NEIPA. Hyvä sellainen.

Pisteet: 37/50

perjantai 16. toukokuuta 2025

Suomenlinnan Katamaran Doppelbock

Suomenlinnan Katamaran Doppelbock

  • Tyyli: Doppelbock
  • Alk.%: 7,5
  • Panimo: Suomenlinnan Panimo, Fiskars, Suomi

Panimon varmaotteisen peruslinjan lisäksi myös uutuudet luonnollisesti kiinnostavat ja senpä vuoksi tuoreehko Katamaran Doppelbockikin lähti matkaan heti ensikohtaamisella. Panimon lisäksi myös tyylilaji kiehtoo.

Vahvuutta Katamaraanilla on 7,5%:n verran ja se on väritykseltään hieman odotettua vaaleampi, joskin meripihkaisuudessaan sinne tummaan sävymaailmaan kääntyvä toki onkin. Katamaraani on lastattu Magnumilla, Spalter Selectilla ja Perlellä.

Suomenlinnan Katamaran Doppelbock

Meripihkainen, valkean vaahdon nostava olut. Ollaan aikalailla tumman ja vaalean doppelbockin välimaastossa, ehkä tummaan päin hieman enemmän kallistuen. Tuoksussa hieman keksimäistä mallasta, kevyttä limppuisuutta ja yrttisyyttä.

Maku on ihan hyvä. Alta puskee ehkä hieman alkoholin lämpöä läpi, mutta suht vähäisesti. Keskitummaa, soljuvanlaista maltaisuutta, kevyesti paahtuneen limpun imeltyneisyyttä. Keksiä myös, maku kuivuu loppua kohden. Taustalla tummaa, kypsää hedelmäisyyttä. Lopussa yrttisyyttä sopivalla katkerokulmalla, pähkinää myös. Varsin toimiva pakettihan tämä on. Kokonaisuus jää kuitenkin vaaksan verran vajaaksi omista germaanisuosikeista. Hakenen kuitenkin uusintamaistoon.

Pisteet: 36/50

perjantai 11. lokakuuta 2024

Suomenlinnan Nordic Chaos

Suomenlinnan Nordic Chaos

Alkujaan Suomenlinnan Panimon ja Englannin Mansesta ponnistavan Marblen yhteiskeittona luotu Nordic Chaos ilmestyi Alkon valikoimiin kelien viilettyä. 9,5-prosenttinen Imperial Stout hakee pientä lisäsävyä rukiin käytöstä sekä kveik-hiivalla käymisestä. Humaliksi on valittu Chinook ja Cascade.

Varsin hyväähän tämä on, mutta ruis-kveik -version lisäksi Suokilta toivoisi myös ihan ”peruslinjan” imppiä näytille. Panimo kun osoittaa varsin väkevää kykeneväisyyttä kevyempilinjaisten paahdeoluiden, kuten Helsinki Portterin ja Boije Dry Stoutin, muodossa.

Ei siis mitään pois Nordic Chaosilta, näitä saisi vain tehdä enemmänkin, kun peli tuntuu kulkevan.

Suomenlinnan Nordic Chaos

Tummanpuhuva, paksun beigenvärisen vaahdon kruunaama olut. Tuoksu on hyvin paahtomaltainen, tummansuklainen ja luumuinen. Hieman yrttiä, hieman imeltynyttäkin tuntua.

Maku on runsas ja hyvä. Paahtomaltainen pääväri tarjoilee myös suklaisuutta sekä kypsää luumuisuutta. Lopussa tiukkaa kahvia, myös yrttisyyttä ja katkeruutta. Taustalta paljastuu imeltynyttä rukiisuutta ja mausteisuutta. Aika vivahteikas paketti. Tykkään.

Pisteet: 38/50