tiistai 7. helmikuuta 2023

Aviator Wide Open Red

Aviator Wide Open Red

Tampere on Jyväskylää lähin suuremman kokoluokan pitäjä, mutta jostain syystä siellä tulee satunnaisia läpipiipahduksia lukuunottamatta käytyä nykyisellään tosi harvoin. Kuun vaihteessa tarjolla oli kuitenkin ohjattua toimintaa Tammerkosken sillan kupeessa ja iltasella ehti omatoimisesti hieman jaloittelemaankin.

Konttori oli sopivasti janoisen käden ulottuvilla ja sinne suuntasimmekin pienen, mutta sitäkin iloisemman joukkiomme voimin. Hieman yli kuusipinnainen Irlannin suuntaan kallellaan oleva red ale kuulosti siihen saumaan hyvältä idealta, joten nappasin itselleni vielä tuntemattoman Aviator Brewingin tuotteen testiin.

Wide Open Red on East Kent Goldingsilla humaloitu Irish Red Ale, josta löytyy myös sopiva ropaus Cascaden taikaa. Mallaspuolelle on laitettu myös hieman paahtuneempaa sorttia, muttei liioitellusti kuitenkaan. Itse panimo paljastui jälkikäteen jenkkiläläiseksi eli olut on matkannut Mansesteriin Fuquay-Varinasta, Pohjois-Carolinan keskiosista. Panimon ilmailuvivahteiselle nimelle ei löytynyt äkkiseltään selitystä, mutta hyvän Kummeli-aiheisen normipäivä-vitsin se joka tapauksessa mieleen nostatti.

Aviator Wide Open Red

Punakka, kutsuvan näköinen olut valkealla vaahdolla. Tuoksu nojaa karamelliseen, hieman mausteiseen maltaisuuteen ja vienoon yrttisyyteen. Myös appelsiinikohvehtisuutta löytyy.

Maku on sopivasti karamellimaltainen, pähkinäinen, kevyen mausteinen ja lopussa yrttinen. Taustalla on mukaan sopivaa sitrusvivahdetta. Suutuntuma on hieman kermainen, silti melko vedettävä. Makumaailma on hillityn runsas, todella tasapainoinen. Kovinkin miellyttävä brittitunnelmainen kokonaisuus, jollaisen äärellä istuisi useamman pintin verran.

Pisteet: 38/50

sunnuntai 5. helmikuuta 2023

Ant Brew Pop Juice

 

Ant Brew Pop Juice

  • Tyyli: New England IPA
  • Alk.%: 7,0
  • Panimo: Ant Brew, Lahti, Suomi

Ant Brewn asemapaikka on sinällään helpon koukkauksen päässä omilta etelänreissuilta, mutta kynnys poiketa puolimatkankrouvissa sykkivän kaupunkikeskuksen sydämeen on ollut yllättävän suuri. Pari kertaa asia on kuitenkin tullut otettua, reittisuunnitelmaan ja muutama purkki tulikin noukittua tammikuun lopulla jo iltahämärään hiljentyneen Malskin varjoista.

Tarjolla oli kymmenkunta ostopurnukkaa, joiden joukossa pari uunituoretta uutuutta. Esimerkiksi ensimaininnan nyt käsittelyssä olevasta Pop Juicesta kuulin vasta Ant Brewn tiskillä ja kyllähän tuore NEIPA-tuote aina mieltä kiehtoo. Nimensä mukaisesti mehukaslinjainen olut on kuivahumaloitu Cryo Pop® Original Blendillä, joka on itselleni uusi tuttavuus.

Cryo Pop® Original Blend on yksi Yakiman vuonna 2017 lanseeraaman Cryo Hops -tuotelinjan hedelmistä. Se tunnettiin aiemmin koodinimellä TRI 2304CR. Kyseisen blendin makutarjonta nojaa trooppisiin, kivihedelmäisiin ja sitruksisiin tunnelmiin. Lisätietoa löytyy asiaan vihityltä internetsivustolta: Cryohopblend.com


Ant Brew Pop Juice

Haalean aamiaismehumainen olut melko olemattomalla vaahdolla. Tuoksussa on kypsää persikkaa, ananasta ja sitrushedelmiä.

Maku on hyvä. Hieman mehumainen meno tarjoilee kypsää persikkaa, limeä ja lopussa ehkä greippiäkin. Taustalla on ananasta, mutta myös jotain sabromaistakin tuntua. Ei suoranaista kookosta, mutta jotain sen tyyppistä pehmeyttä kumminkin. Hyvää tekemistä, ehkä vähän ”laiskan” oloinen tunnelma hiilihappojen vähäisyyden ja lennokkaimman aromaattisuuden puutteen vuoksi. Mehukkuus toki korostaa tätä tuntua, mutta makupuoli on kyllä kunnossa.

Pisteet: 37/50

lauantai 4. helmikuuta 2023

Ant Brew x Kahiwa Black Light

Ant Brew x Kahiwa Black Light

Hain synttärijuomaksi Ant Brewn ja Kahiwa Coffee Roastersin yhteistuumin työstämää Black Light Imperial Stoutia Ant Brewn toimipisteeltä. Malskin uumenissa pantu paahdenautinto edustaa itseäni kovin kiehtovien kahvistoutien kaunista maailmaa, jota tulee nykyisellään vastaan harmillisen harvoin.

Black Lightia kehutaan kevyeksi lajiedustajaksi, vaikka siltä löytyy mittaa 9,9-prosentin leveydeltä. Litroittain Kahiwan esperesso-shotteja matkaansa saanut olut onkin tuntumaltaan hieman yksioikoisempi, mikä ei vahvasta kahvilisästään johtuen kuitenkaan tunnu menoa haittaavan. Tässäpä siis oivallinen makunautinto kahvioluiden ystäville. Ja miksei muillekin. Paahdepommi on aina paahdepommi ja sehän toimii.

Ant Brew x Kahiwa Black Light

Tummanpuhuva olut vaaleahkolla vaahdolla. Tuoksu on runsaan paahtomaltainen, tumman suklainen ja kahvinen.

Maku nojaa vahvasti kahvisuuteen. Tummapaahtoista menoa, tiukan espressomaisiakin tunnelmia on tarjolla. Takana vaikuttaa paahtomaltainen runko, josta löytyy myös tumman suklaisia sävyjä, ehkä hitunen lakritsiakin. Jälkipuolella mukavaa katkeroa, loppumaku taas runsaan kahvivetoinen.

Ei tuntumaltaan jyhkeimmän päädyn IS, mikä on ilmeisesti ollut tarkoituskin. Tässä on onnituttu hyvin ja pedattu estradia kahvisemmille tunnelmille. Kahvintäyteisiä paahtonautintoja onkin ollut ikävä. Tässä varsin oiva sellainen.

Pisteet: 39/50

keskiviikko 1. helmikuuta 2023

Paloaseman Baltic Rust

Paloaseman Baltic Rust

Työvelvoitteiden myötä männäviikolla pääpitäjään päätyneenä minulla oli kerrankin hieman luppoaikaa ihmetellä tammikuisen Helsingin menoa. Se tarkoitti arvokasta laatuaikaa kuulumisten vaihteluun oluttuopposen äärellä – sosialisoituminen kun tekee välillä ihan hyvää. Keskustan värivalot jäivät tällä kertaa kuitenkin vilkkumaan itsekseen, kun iltaonnikkani suuntasikin kohti Oulunkylän rajaseutuja. Päämääränä siinsi kaverini lähikuppilana toimiva Olutravintola Jano.

Janon oluttarjonnasta vastaa kohtalaisen laaja hanarivistö, olisiko kahdeksisen hanikkaa kaikkiaan tiskiltä löytynyt. Pullokaapissa valittavana oli useampiakin klassikoita ynnä muuta kivaa, kuten Puhasten värivahattua Silver-sarjaa. Leppoisa mesta kaikenkaikkiaan. Itse nappasin hanasta varmaotteista Helsinki Portteria, jota seurasi espoolaisten balttityylin edustaja.

Baltic Rustista ei taustatietoja sen suuremmin ole saatavilla, mutta paahteista menoahan siltä odottaman pitää. Mukana on hieman tuhkaisampaakin, robustia tunnelmaa, mutta myös vastapainoa antavaa hedelmäisyyttä. Sopii iltavaelluksen lomaan hyvin. En tullut purkista tarkistaneekseni, onko olut lähtöisin paloaseman verstaalta, vaiko Espoon Kiviruukin uudemmalta panimolta. Nummilaisia nuo aiemmat purkitteet muistaakseni ovat olleet, joten liekö sitten tämäkin.


Paloaseman Baltic Rust

Tummanpuhuva, kevytvaahtoinen olut antaa itsestään ensinuuhkaisulla mukavan paahtomaltaisen vaikutelman. Hieman suklainen sävykkyys täydentää tunnelmaa, pientä nokisuutta ja hedelmääkin tuntuisi olevan.

Maku on kevyen lakritsainen, tumman suklainen ja painotetun paahtomaltainen. Hitusen robusti, nokinen, mutta taustaltaan myös kypsän hedelmäinen. Ehkä hieman odotettua kevyempi, silti runsasmakuinen kokonaisuus. Varsin hyvä, muttei erityisen mieleenpainuva kuitenkaan. 

Pisteet: 35/50