maanantai 13. marraskuuta 2023

Mad Hopper Double Decker

Mad Hopper Double Decker

Viisi Penniäkin on ollut käyntilistalla pitkään, sillä viimeksi siellä on tullut asioitua aikana ennen Mad Hopperin olemassaoloa. Tölkkejä on tullut vastaan reilu kourallinen, mutta ainahan se on mukavampaa paikan päällä. Ravintolapanimon ESB-tulkinta kiinnosti näin syyshämärissä eniten, joten nousin Double Deckerin kyytiin.

5,2-prosenttisen oluen rungosta löytyy mm. Vienna- ja suklaamaltaita, joista jälkimmäisen läsnäolon aika ajoin maistaakin. Humaliksi keittoon on valittu Magnum ja vähän vähemmän perinteinen Mandarina Bavaria. Kokonaisuus on aika pehmeä ja juotava, mutta omaan makuun myös turhan makea. Yrttisyys tasapainottaa, myös pähkinäistä kuivuutta on, mutta matkaa lontoolaisten tyyppiolueen on varsin reippaasti.


Mad Hopper Double Decker

Kevyen punakka, kuparinen olut kevyellä vaahdolla. Tuoksussa pähkinää, kypsää hedelmää ja yrttisyyttä.

Maku on pehmeä, mutta myös aika makea. Rungosta löytyy hyvin kevyttä, mutta tunnistettavaa paahdetta, kypsää hedelmäisyyttä ja taustalta pähkinää. Alkuun löydän myös syvän suklaisia sävyjä, jotka tasapainottuvat hiljalleen vieden myös osan makeudesta mennessään. Jälkimausta niitä kuitenkin löytyy, samoin kuin paikoin aika toffeisiakin tunnelmia. Siellä on myös yrttisyyttä ja mandariinin kuorta, jota on myös aromipuolella läpi maun. Omaan makuun kokonaisuutena turhan makea britti.

Pisteet: 32/50

perjantai 10. marraskuuta 2023

8-Bit Meilahti Olut 2.0

8-Bit Meilahti Olut 2.0

I’ll be bock, kuten Arttukin aikanaan totesi. Tämä oli ensimmäinen ajatukseni, kun astelin ulos Mullikan rauhallisesta tunnelmasta syksyisen arki-illan hämärään. Meilahden olut- ja burgerkeidas on ollut tsekattavien listalla jo todella pitkään, joten päätin nyt vihdoin ohjastaa iltakävelyni kohti sen antimia. Nälkäkin vaivasi iltaa vasten tehdyn maantiesiirtymän jälkeen, joten 8-Bittin hanabocki sai kylkeensä Mullikan paljon (syystäkin) kehutun kasvisburgerin.

8-Bit Meilahti Olut 2.0

Bock on hyvin tasapainoinen, maltaan ja yrttisen humalan hienoon yhdistelmään luottava olut. Siitä ei sen suuremmin taustatietoa näy löytyvän, mutta maku puhuu kyllä puolestaan. Sen verran kuitenkin käsitin, että tässä olisi juuri Mullikan tarpeisiin räätälöidystä keitoksesta kyse. Ei kikkailua, vaan hyvin rehtiä tekemistä. Rungossa on pientä pyöreyttä, mutta myöskään juotavuutta ei ole unohdettu.

Mullikka on muuten paikkana käymisen arvoinen ja vähän harmittelinkin, ettei tuolla ole aiemmin tullut käytyä, vaikka huudeilla tulee aika paljon työvelvotteiden vuoksi asioitua. Pitänee ottaa iltakävelyiden asiaksi toistekin.

8-Bit Meilahti Olut 2.0

Kuparinoranssinen olut vähäisellä vaahdolla. Tuoksu on kevyelti keksimäinen, runsaammin yrttinen ja ehkä kevyen mausteinen.

Maku on hyvä, suht runsas tyylin rajat huomioiden. Mallaspuolella kevyttä keksiä, ehkä myös hitunen hunajaisuutta, mutta yleisilme on kuitenkin kuivanlainen. Ei siis varsinaista makeutta vaikka johdattelevia nyansseja löytyykin. Tuntuman kevyt pehmeys syventää kokemusta sopivasti.

Keskirunsas, yrtin ja ruohoisuuden voimin pureva katkero tuo hyvää tasapainoa kokonaisuuteen. Jälkimaussa myös mallas pääsee esiin, vaikka yrttisyys tuota puolta hallitseekin. Oikein toimiva Bock hyvällä tasapainolla. 

Pisteet: 36/50

keskiviikko 8. marraskuuta 2023

Beer Hunter’s Mufloni DIPA

Beer Hunter’s Mufloni DIPA

  • Tyyli: Imperial / Double IPA
  • Alk.%: 8,0
  • Panimo: Beer Hunter's, Pori, Suomi

Beer Hunter’sin tupla-IPA saapui Alkoihin hetki sitten ja hyllyt vaikuttavat huvenneen varsin hyvää tahtia. Sain itse lähiripaiseni viimeisen purkin eikä seutukunnalla näytä enää montaa toimipistettä löytyvän, jossa olutta olisi vielä jäljellä. Suosioon on syynsäkin, sillä Citralla, Simcoella ja Mosaicilla humaloitu humalpommi on hyvinkin pätevä ”oldskuulimman” IPA-kunnan edustaja karamellisine runkoineen ja sitrushavuisine rutistuksineen.

Beer Hunter’s Mufloni DIPA

Oranssinen olut valkealla vaahdolla. Tölkki oli muuten pakattu aivan piripintaan. Ihan vain muistiin nyt mainitakseni, kun harvoin osuu kohdalle. Tuoksu on hyvin hyvä. Karamellimallasta ja sitrushedelmiä havupedillä. Kunnollista.

Makumaailma tarjoilee "vanhaa kunnon" jenkkidipaa eli karamellinen maltaisuus kannattelee sitrushedelmäistä, lopussa greippisemmän napakkaa ja havuista humalointia. Syvää ja soljuvaa, muttei silti liian raskasta tai makeaa. Katkeroa voisi toki olla enemmänkin, mutta vajaaksi ei peräkärry silti jää. Hyvin puree. Nytpä on hieno.

Pisteet: 38/50