Tölkeistä löytyy jo muutakin kuin salkkulageria. |
Juttua muokattu ja korjailtu 16.9.2017
Pitkät tölkkirivistöt kauppojen oluthyllyillä ovat tänä päivänä jo hyvin arkinen näky. Alumiininen pakkaus tunnetaan erityisesti vaalean massalagerin suojakuorena, mutta viime vuosina hopeinen sotisopa on puettu yhä useammin myös pienpanimotuotteiden ylle. Kehityssuuntaus on yleismaailmallinen ja näin kuluttajan näkökulmasta tarkasteluna ihan mukava sellainen.
Pitkät tölkkirivistöt kauppojen oluthyllyillä ovat tänä päivänä jo hyvin arkinen näky. Alumiininen pakkaus tunnetaan erityisesti vaalean massalagerin suojakuorena, mutta viime vuosina hopeinen sotisopa on puettu yhä useammin myös pienpanimotuotteiden ylle. Kehityssuuntaus on yleismaailmallinen ja näin kuluttajan näkökulmasta tarkasteluna ihan mukava sellainen.
Suurpanimot kehityksen veturina
Kehityksen veturina ja
suunnannäyttäjänä on toiminut suurpanimoteollisuus volyymilagereineen.
Lyhyehköön aikaikkunaan mahtuu monia, nyt jo normalisoituneita muutoksia, jotka
saavuttavat hiljalleen myös pientoimijat ja niiden monipuoliset olutmaut. Siinä
missä vielä 2000-luvun alussa monipakkaukset kilisteltiin kaupoista ulos
mäyräkoirien ja perinteisten kaljakoppien muodossa, tarttuu kuluttaja tänä
päivänä kevyellä otteella pahvisen tai muovikäärityn monipakkauksen
kantokahvaan. Pakkausverotusta
kuitenkin sorvattiin tölkeille edullisemmaksi vuonna 2005, josta tölkkivallankumouksen
voidaan Suomessa laskea alkaneen.
Esimerkiksi
Olvin pullotuslinjan valmistuessa 1997, myytiin olut lähes yksinomaan lasipakkauksissa,
minkä mahdollistamiseksi uusi pullotuslinjasto pyöri kellon ympäri. Tänä
päivänä kaikki on toisin: pullolinjastoa ajetaan muutamana päivänä kuukaudessa
parin tunnin ajan, viereisessä salissa pauhaavan tölkitysarsenaalin puskiessa ulos
kymmeniä tuhansia tölkkejä joka ikinen tunti. Nykyisin panimon oluttuottannosta vain muutama
prosentti myydään pullotettuna ja koko linjastosta luopuminenkin on ollut
tapetilla.
Sabotoidaan bulkkiajattelu pois tölkkien harteilta. |
Hiljalleen eroon bulkkistatuksesta
On täysin
ymmärrettävää, että tölkkiolut mielletään usein suurpanimoiden yksinoikeudeksi
ja suoraviivaisemman lageroluen symboliksi. Snobistinen ”hyvää olutta ei tölkissä saa” on tokaisu, jota vielä jokin aika
kuuli melko usein – myös allekirjoittaneen alitajunnassa. Käsitys on kuitenkin
hiljalleen sumentumassa. Suuremmat pienpanimot kuten Laitila, Nokia, Saimaan
Juomatehdas ja vaikkapa Mallaskoski ovat jo hyvän aikaa tehneet arvokasta työtä
tahoillansa ja tuoneet vivahteikkaammat oluet tutuiksi normeiksi myös
tölkkipakkausten tarjontaan.
Laitteistojen ja
tekniikoiden kehittyminen ovat antaneet aiempaa pienemmillekin panimoille
mahdollisuuden investoida omaan tölkityslaitteistoon. Esimerkiksi kanadalaiset
Wild Goose- ja Cask Global Canning –yritykset ovat tuoneet markkinoille
pienikokoisia ja järkevänhintaisia laitteistoja pientoimijoiden tarpeisiin.
Myös olutpulloista tuttu etiketöintitekniikka on saatu käyttöön tölkkipuolelle, mikä mahdollistaa entistä pienempien oluterien joustavan tölkityksen. Aiemmin tölkit jouduttiin tilaamaan valmiiksi painettuina, minimieräkokojen karatessa pienpanimoiden tavoittamattomiin. Saimaan Juomatehtaan vuodentakainen innovaatio mahdollistaa myös etikettitölkkien kierrätyksen, mikä tuo lisämahdollisuuksia aiemman kertakäyttöisyyden rinnalle.
Myös olutpulloista tuttu etiketöintitekniikka on saatu käyttöön tölkkipuolelle, mikä mahdollistaa entistä pienempien oluterien joustavan tölkityksen. Aiemmin tölkit jouduttiin tilaamaan valmiiksi painettuina, minimieräkokojen karatessa pienpanimoiden tavoittamattomiin. Saimaan Juomatehtaan vuodentakainen innovaatio mahdollistaa myös etikettitölkkien kierrätyksen, mikä tuo lisämahdollisuuksia aiemman kertakäyttöisyyden rinnalle.
Suomessa tölkkeihin on
joko osittain tai kokonaan siirtynyt jo useampi keskisuuri ja pienempikin
pienpanimo. Näistä parhaiten lienevät esillä Maku Brewing ja Pyynikin
Käsityöläispanimo, sekä pienemmän levikin Cool Head Brewing. Osa panimoista on myös tölkittänyt yksittäisiä kertaeriä muiden pienpanimoiden kapasiteettejä hyödyntäen. Tuoreeltaan mieleen tulevat ainakin Top Fuel Brewing Co. sekä Beer Hunter's. Myös uusia tölkityssuuntautuneita investointeja
kuuluu olevan vireillä parikin. Esimerkiksi Tornion Panimon käynnissä oleva osakeanti tähtää mm. tölkityslinjaston hankinnan mahdollistamiseen.
Globaalisti
tarkasteltuna tölkit ovat saaneet jalansijaa myös muualla. Craftskenessä alumiinipakkausia
löytyy mm. sellaisilta toimijoilta kuin BrewDog, Beavertown, Magic Rock,
Mikkeller, To Øl, Oscar Blues ja Beerbliotek. Myös omaleimasista lasipulloista
tunnistettavat jenkkipanimot Lagunitas ja Anchor ovat aloittaneet tölkityksen
ja esimerkiksi Stone Brewing pakkaa jo kolmanneksen tuotteistaan tölkkeihin.
Fat Lizard surffaa kehityksen harjalla 360-tölkeillään. (Kuva: Fat Lizard) |
Tölkkirintaman uudet kujeet
Lagereiden
tölkkidominanssia haastetaan meilläkin jo kohtalaisella Session IPA, APA ja IPA
tarjonnalla, mutta erityisen hyvin silmään on pistänyt myös erilaisten
hapanoluiden laajahko tölkkikirjo verkko- ja ruokakauppojen valikoimissa.
Pienpanimot tuovat
tölkkitarjontaan lisää laajuutta paitsi oluttyylien, myös erilaisten tölkki-innovaatioiden
saralla. Liimattavat etiketit tulikin jo aiemmin mainittua, mutta myös itse
tölkit ovat muutosten kourissa. Suomessakin kauppahyllyihin etsiytynyt The
London Beer Factory toi uuden 360-tölkin ensimmäisenä Eurooppaan ja nyt myös
kotimainen Fat Lizard Brewing Company on lähtenyt mukaan moderniin tähän moderniin suuntaukseen.
Pakkausjätti Crownin omistama 360-tölkin patentti on ollut markkinoilla jo
vuoden 2010 jalkapallon MM-kisoista lähtien*, mutta saavuttanut maarajamme vasta
hiljattain. Tällä aallolla liskomme siis surffaavat, kuten modernin otteen
panimolta voi odottaakin.
Fat Lizard ilmoitti
myös Olutpostin jutussa tuovansa markkinoille pienemmät 0,25-litraiset tölkit,
jotka soveltuvat hyvin tuhdimpien oluttyylien pakkauskooksi. Myös pullopuolella
on ollut havaittavissa liikehdintää pois puolilitraisista pakkauksista.
Fiskarsin Panimo vaihtoi kokoa jo aiemmin ja vast’ikään Suomenlinnakin ilmoitti
siirtyvänsä maisteluystävällisempään 0,33-litran pulloon.
Tölkkeihin siirtymisellä kukkaisampi tulevaisuus? |
Ympäristö ja ekologisuus?
Tölkkeihin ei siirrytä
vain huvin vuoksi. Pakkausmuoto sulkee pois yhden oluen pahimmista vihollisista
eli valon haitallisen UV-säteilyn, josta blogikollega Tuopillinen tekaisikin
sopivasti hyvän ihmiskokeen ihmeteltäväksi.
Valinnan taustalla on
myös logististaloudellisia ja käytännöllisiä kannustimia. Tölkkipakkaus on
monella tapaa lasipulloa tehokkaampi pakkausmuoto. Kevyemmän olemuksensa ja
tilaa säästävän muotoilunsa ansiosta sen tuottamat kuljetuspäästöt voivat olla
jopa 30-40% pulloa alhaisemmat. Tilasäästö näkyy kuljetuksen lisäksi etuna mm. varastoinnissa jonka lisäksi tölkki vaatii jäähtyäkseen pulloa vähemmän energiaa.
Ympäristövaikutusten
vertailu ei kuitenkaan ole aivan yksiselitteinen asia ja paikoin elää epäilyjä
siitä, että tutkimuksia olisi etenkin lakimuutoksen kynnyksellä teetetty
tarkoituksella tölkkejä suosien. Pullojen ympäristökuormitukseen lisätään
edellä mainittujen seikkojen lisäksi myös pesu, kun taas tölkeissä varantoja
syö mm. alumiinin sulatus. Ala kuitenkin kehittyy ja uusia oivalluksia syntyy matkan varrella. Esimerkiksi jo nyt tölkkien raaka-aineesta 100% voidaan jatkokäyttää uusien tölkkien valmistukseen, mikä kuluttaa vain 5% siitä energiasta, mitä tölkin tekeminen puhtaalta pöydältä vaatisi.
Kuluttajan näkökulma
Ekologisempi tai ei,
olen alkukankeuden jälkeen ottanut tölkkipakkaukset omikseni. Myönnän, että
aikanaan ajatus hyvästä tölkkioluesta tuntui oudolta, mutta olen todennut
änkyröinnin olevan turhaa. Vai kannattaako tuulimyllyjä vastaan taistella, jos pöydällä on
Ten Fidyä tai Speedway Stoutia kantajaystävällisessä muodossa?
Tölkki on kevyt,
pulloa pienempi eikä suotta kilise kangaskassin sisuksissa. Tilaa jää myös
muille tarpeille eikä tarvitse edes matkasta taas unohtuneen avaajan tuskissa
kikkakolmosia viritellä. Ostan minä pullojakin, enkä niistä tietenkään ole
periaatteen vuoksi luopumassa, mutta olen huomannut valintani osuvan usein
tölkkivaihtoehtoon tasapäisten tuotteiden välillä valitessani. Uskon myös, että
alitajuntaani on onnistuttu luomaan mielikuva tölkki-IPAn taatummasta
tuoreudesta, mikä sinällään ei edes valeuutinen kai olekaan.
Tölkkien etiketöinnin kehitys mahdollistaa myös hankalampien asiakkaiden toiveet. (Kuva: Pien) |
On tietty tuotteita,
jotka edelleen vierailta pullon tai hanan ulkopuolella tuntuisivat. Tölkkisahti
tai –lambic nyt ainakin olisi pyhäinhäväistys. Se, että voiko oluttyylejä
kokonaisuutena sulkea jonkin pakkausmuodon ulkopuolelle, on mielenkiintoinen
kysymys. Tietyillä brändeillä on vahva mieliin
rakennettu kuva muuttumattomasta vakiosta, jonka härkkiminen järisyttää herkemmän
maailmankatsomusta. Kärjistetysti voisinkin todeta, että juon tölkistä
mieluusti saisonia, kunhan Dupont pysyy pullossa. Juon myös mieluusti tölkkihellesiä,
kunhan Weltenburgerille ei tölkkikonetta hankita. Orvallista, Rocheforteista
sun muista en edes aloita…
360-tölkkeihin minulla
ei sen suurempaa kantaa ole, sillä harvassa ovat tilanteet, joissa ei lasia
olisi ollut saatavilla. Ajatus noin yleisellä tasolla on kuitenkin erittäin
kannatettava ja mielestäni perusteltu, vaikkei omakohtaista tarvetta ole
ollutkaan.
Niinjuu, ja niitä Fat
Lizardin pienempiä pommeja odotellessa…
*aikalaiskertomukset 90-luvun taitteesta tosin kertovat, että näilläkin maailmankolkilla olisi ollut tarjolla 360-tölkin tapaisia pakkauksia ainakin Aasian suunnalta tulleissa tuotteissa.
*aikalaiskertomukset 90-luvun taitteesta tosin kertovat, että näilläkin maailmankolkilla olisi ollut tarjolla 360-tölkin tapaisia pakkauksia ainakin Aasian suunnalta tulleissa tuotteissa.
Pari kommenttia.
VastaaPoistaTop Fuelin ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen tölkkiolut on käsitykseni mukaan täysin Laitilan heiniä, panema ja tölkittämä.
"Pakkausjätti Crownin omistama 360-tölkin patentti on ollut markkinoilla jo vuoden 2010 jalkapallon MM-kisoista lähtien, mutta saavuttanut maarajamme vasta hiljattain."
Ehkä Euroopan patentti?
Ostin tuollaisen vuonna 1989 pääkaupunkiseudulta, Tallinnasta tai Tukholmasta. Parasta ennen päiväys 15.2.1990. Oli japanilainen.
Kiitos kommenteista, hyviä huomioita. Korjasin tekstiä paikkansa pitävämmäksi :)
Poista