Mitä jos näitä Mikkellerin Baghavenin rustiikkisia maalaisalejakin saisi normaaliin tapaan kivijalkakaupasta täällä meilläkin? |
Varoitus: juttu sisältää tuotesijoittelua ja ilmaista olutta.
---
Pien on yksi viime vuosien näkyvimpiä yksittäisiä olutalan ja -valikoimien kehittäjiä Suomessa. Intiimistä, uraauurtavasta olutpuodista kuriositeettien maahantuojaksi, olutkaupaksi ja moderniksi tap roomiksi parissa vuodessa kasvanut yritys on jotain, mitä Suomessa oli jo pidemmän aikaa kaipailtu. Sen aktiivinen verkostoituminen ja pienerien tarjolle saattaminen on myös osaltaan tuonut esiin alkoholilainsäädäntömme korjausta vaativia kompastuskiviä.
Pienen omatuonti käsittää kirjoitushetkellä kolmetoista europanimoa,
jotka kaikki ovat enemmän tai vähemmän aiemmin Suomesta saamattomia toimijoita.
Kesän myötä talli laajenee myös Atlantin taakse, mistä lähtee ensimmäiset
suoratuontierät piakkoin kohti Suomea. Valikoimaan tuo leveyttä ja
yllätyksellisyyttä myös tiivis yhteistyö eri tukkureiden kanssa, mikä
mahdollistaa nopeastikin hupenevien kertaerien saamisen meidänkin
ihasteltaviksi.
Emme etsi uusia panimoita niiden joukosta joita jo tuodaan, vaan etsimme ne uusimmat ja mielenkiintoisimmat. – Erkki Häme, Pien
Lokakuussa auenneessa myymälässämme on ehtinyt pyörähtämään 259 kotimaista ja 288 ulkomaista kauppavahvaa nimikettä. Vahvempia pullo- ja tölkkituotteita on kaapeissamme vilahtanut jo tasan 200 erilaista.– Erkki Häme, Pien
Maahantuotuja nimikkeitä maahantuontimme osalta on yhteensä jo yli 800 erilaista. – Erkki Häme, Pien
Pientä, kuten muitakin Suomessa olutta kaupittelevia tahoja kuitenkin
sitoo tarkoin rajattu ja eurooppalaisittain tiukka alkoholilainsäädäntö. Yli
5,5-prosenttisten tuotteiden vähittäismyyntimonopoli on Alkon hallussa, jolloin
”kaupparajan” ylittävien maahantuontien jää Pienessäkin kaksi myyntikanavaa:
oman tap roomin anniskelutiski tai jälleenmyynti muille olutravintoloille.
Kuvio iskee myös kotimaiseen tuotantoon, vaikka ulosmyyntioikeus paikallista helpotusta pienimille panimoille antoikin. Ilmapiiri ei varsinaisesti kannusta panimoita kehittämään yli 5,5% oluita suuremmassa mittakaavassa, kun taas juuri ne tuotteet olisivat erityisen kysyttyjä vientimarkkinoilla.
Kuvio iskee myös kotimaiseen tuotantoon, vaikka ulosmyyntioikeus paikallista helpotusta pienimille panimoille antoikin. Ilmapiiri ei varsinaisesti kannusta panimoita kehittämään yli 5,5% oluita suuremmassa mittakaavassa, kun taas juuri ne tuotteet olisivat erityisen kysyttyjä vientimarkkinoilla.
Kaikki neljä kuuluvat esillä olevaan Pienen erikoiserä-tempaukseen. Vasemmanpuoleiset saat ostaa kaupasta mukaan, oikealla olevat sallitaan vain paikanpäällä nautittaviksi. |
"Tanskalaisia" erikoisuuksia rinta rinnan. |
Pienen kaltaisia, laajan valikoiman olutkauppoja löytyy mm.
Tallinnasta ja Tanskasta, eikä niitä ulosmyyntirajoitukset kosketa. Lisäksi verkkokauppojen
kautta saa tilattua ne samat oluet kotiovelle, mitä Pienkin maahan tuo, muttei
voi ulosmyydä edes toimipisteeltään. Suomalainen kuluttaja joutuukin
suuntaamaan katseensa Viron lautoille, ulkomaisiin verkkokauppoihin ja jopa
Ruotsin Systembolagetiin, jonka hinnat ja valikoimat ovat suomalaista
virkaveljeään selvästi suotuisammalla tasolla. Kotimaisten panimoiden oluita ei
toki verkosta saa, mutta Alko auttaa tässä kohtaa jo jonkin verran.
Alkolle olut on kuitenkin hyvin marginaalinen
myyntiartikkeli ja valikoiman kiinnostavimmat tuotteet löytyvät usein
tukkureille avoimemman tilausvalikoiman puolelta sekä kotimaisista tuotteista,
joita niitäkään ei läheskään kaikilta panimoilta ole saatavilla.
Joka kuun ensimmäisenä torstaina julkaistavat, muutaman oluen mittaiset kuukauden erikoiserät ovat tuorein tapa elvyttää Alkon valikoiman kiinnostavuutta, mutta ainakin henkilökohtaisesti näen koko ajatuksen jo valmiiksi vanhanaikaisena konseptina – paikoin hyvistä esiintyjistä huolimatta. Muutama teemoitettu uutuus, joihin usein lukeutuu jo ”vanhoja tuttuja” on vähittäismyyntiä yksin hallinoivalta taholta yksinkertaisesti aivan liian vaatimaton ja ennen kaikkea kankea esitys.
Joka kuun ensimmäisenä torstaina julkaistavat, muutaman oluen mittaiset kuukauden erikoiserät ovat tuorein tapa elvyttää Alkon valikoiman kiinnostavuutta, mutta ainakin henkilökohtaisesti näen koko ajatuksen jo valmiiksi vanhanaikaisena konseptina – paikoin hyvistä esiintyjistä huolimatta. Muutama teemoitettu uutuus, joihin usein lukeutuu jo ”vanhoja tuttuja” on vähittäismyyntiä yksin hallinoivalta taholta yksinkertaisesti aivan liian vaatimaton ja ennen kaikkea kankea esitys.
Pien halusikin herätellä keskustelua siitä, millaista kotimainen olutkauppa voisi olla, mikäli sitä ihan aikuisten oikeasti vapautettaisiin kahleistaan. Uusi, kertaluontoinen Pienen kuukauden erikoiserät -tapahtuma esittelee 24:n kateutta herättävän oluen voimin pienen, yksityisen olutkaupan palvelupotentiaalia ja -valmiuksia.
Lista onkin erittäin herkullinen, vaikka käsittääkin vain osan koko kuukauden uutuuksista. Toukokuussa valikoimiin on tullut reilut parikymmentä muutakin mallasjuomaa ja kesäkuullekin povataan 50-60 uuden tuotteen rantautumista, joista osa jää luonnollisesti vain anniskelutarjoiluun.
Tapetilla olevan erikoiserän sisältöä voi ihastella alapuolisen kuvan voimin ja koko olutlista löytyy tapahtuman Facebook-sivulta.
”Tapahtuman ideana on näyttää, millaisiin erikoiseriin yksityinen pullokauppa pystyy.”
Kuriositeetteja ja harrastajien suosimien tekijöiden
tuotteita vilisevän tarjonnan vahvuutena on myös tuoreus. Sopimuspanimoiden
tuotteet lähtevät kohti Suomea käytännössä niin pian kuin suinkin ja
esimerkiksi jenkkimarkkinoilta olutta toimittavat tukkukumppanit lähettävät
panimotuoreet tuotteet viikon sisällä siitä, kun ne heidän varastoihinsa ovat
saapuneet. Suomeen saavuttuaan oluet laitetaan tarjolle pikimmiten, eikä niitä
jemmailla varastoihin ilman erikseen sovittua syytä, kuten tap takeoveria tai
muuta tapahtumaa varten. Eteenpäin myytävät oluterät myös pyritään myymään
mahdollisimman kattavasti jo ennakkoon turhan seisottamisen minimoiseksi.
Tuoreoluiden kanssa koitamme toki olla mahdollisimman nopeita. Omilta panimoilta ne lähtevät lähes poikkeuksetta 2vk sisällä oluen astioimisesta. – Erkki Häme, Pien
Pienen valikoiman yksi tunnuspiirre onkin erien pienet koot
ja sitä myöten nopea liikkuvuus. Halutut erikoiserät loppuvat panimoilta
hujauksessa, eikä suuren volyymin vaatimaa jakovaraa usein löydy. Joustava ja
liikkeiltään nopea Pien käyttääkin etulyöntiasemaansa ansiokkaasti edukseen,
missä apuna toimii tuttujen tukkureiden yhtenäinen verkosto.
Usein halutuimmista oluista saadaan Suomeen asti vain muutama pullo, eikä määrät yleisestikään moniin laatikoihin nouse, mutta ne pienetkin muruset antavat arvokkaan lisän sen hetkiseen tarjontaan. Vähittäismyynnin lainsäädännöllinen rajoittuneisuus on kuitenkin harmillisen suuri kivi kengissämme ja syö pohjaa myös Pienen sekä muiden valikoimien eteen suurta vaivaa näkevien toimijoiden työltä.
Usein halutuimmista oluista saadaan Suomeen asti vain muutama pullo, eikä määrät yleisestikään moniin laatikoihin nouse, mutta ne pienetkin muruset antavat arvokkaan lisän sen hetkiseen tarjontaan. Vähittäismyynnin lainsäädännöllinen rajoittuneisuus on kuitenkin harmillisen suuri kivi kengissämme ja syö pohjaa myös Pienen sekä muiden valikoimien eteen suurta vaivaa näkevien toimijoiden työltä.
Left Handed Giant on itselleni kokonaan uusi tuttavuus, eikä Mikkellerin San Diegon putiikin oluitakaan ihan liikaa ole vastaan tullut. Tai no, Tanskasta niitä on jokunen tullut tilattua... |
Suomalaiselle oluenystävälle epäsuotuisa tilanne onkin
turhauttava sekä kuluttajan että alan toimijoiden kannalta. Harrastajien
suosimat oluttyylit asettuvat luontaisesti kaupparajaa runsaampiin vahvuuksiin,
eikä kaikkea voi saada Alkon kautta vaikka halua olisikin. Esimerkiksi IPA ja
sen samea NEIPA-serkku nauttivat yli kuuden prosentin lukemista
jälkiruokaoluiden päästessä oikeuksiinsa vasta kaksinumeroisia arvoja
lähestyttäessä. Näitä saa toki jossain määrin Alkostakin, mutta variaatio ja
kiinnostavuus on usein aika kaukana piskuisen Pienen löydöksistä. Toukokuun ”muoti
IPAt” taisivatkin käytännössä olla lähes ensimmäiset NEIPA-edustajat monopolin
hyllyillä, kun vertailukohteena oleva Pien on samaan aikaan ehtinyt jo teettääkin
pari sellaista omaan myyntiin…
Todettakoon nyt vielä, ettei jutun ajatuksena ole varsinainen
ristiretki Alkoa vastaan, vaan enemmälti aiheellisen keskustelun
ylläpitämisestä vuoden 2019 Suomessa. Muutamista pulloista lähtevien pienerien
sijaan kansallisemmin kattaviin ”volyymituotteisiin” keskittyvä ja alati
laajentuneen myymäläverkoston omaava ”A-kauppaketju” olisi ja on näet
perusvalikoimaltaan (Fullers ESB, Chimay Blue jne.) kannattamisen arvoinen
ajatus, joka vain kaipaisi rehtiä kilpailua ja aidosti täydentävää toimintaa
rinnalleen. Valikoimaa laajentavaa tukea, sparrausta ja uusien tuulien
tehokkaampaa rantauttamista. Pienen ohella roolia olisi tarjolla niin
pienpanimoille, tukkureille kuin kauppiaillekin… Tarkoitti se sitten myynnin
reilua vapauttamista tai Alkon vähittäismyyntimonopolikakun jakamista
yksityisille toimipisteillekin.
Lisätiedot ja valikoiman kuvaukset löytyvät Pienen tapahtumasivulta. Käykää kurkkaan ja käykää myös paikanpäällä. Muualta ei näitä
saa. Ainakaan toistaiseksi…
Vapaampi olutkauppa saattaisi näyttää keittiössäsi tältä.... |
Tai puutarhassasi tältä... Mietippä sitä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti