Tällä
hetkellä Keski-Suomessa eletään mielenkiintoisia aikoja. Olutkulttuuri kehittyy
Pohjois-Päijänteellä, nimittäin reilun vuosikymmenen panimon puutteessa uinunut
Jyväskylä nousee vihdoin takaisin panimokaupunkien kartalle. Palokan
Heinämäkeen nouseva Panimoyhtiö Hiisi tulee olemaan kaupungin historian viides
panimo. Hiisin edeltäjä, Alvar Aallon suunnitteleman työväentalon kellarissa
(Kauppakadun ja Väinönkadun kulma) sijainnut Mestaripanimo ajettiin alas
kaupungin keskustaa hallitsevan S-ryhmän toimesta vuonna 2002. Siitä lähtien
Jyväskylässä on nautittu vain ”tuontioluita”.
Muita
kaupungissa aikoinaan toimineita panimoita ovat olleet:
- Jyväskylä Bryggeri Ab (1859-1911)
- Tourula Ölbryggeri (1880-1883) [ent. viinatehdas Tourula Bränneri Ab]
- Oy Mallasjuoma, Jyväskylän tehdas (1911-1974) [myöh. mm. Jyväskylän Juomatehdas Oy]
Etenkin
vanhempien panimoiden vaiheissa on paljon mielenkiintoisia tapahtumia, joista
kannattaa käydä lukemassa pieni historiikki Beer Finlandin verkkosivuilla.
Samoilta sivuilta löytyy myös muiden suomalaisten kaupunkien panimohistoriaa,
paikallisesti kiinnostavia ovat mm. Laukaalla ja Saarijärvellä aiemmin toimineet
panimot. Lisäksi löysin maininnan Hyörypanimo Mallas-nimisestä yrityksestä,
joka on eri lähteistä yhdistettyjen tietojen mukaan toiminut Jyväskylässä
vuosina 1930-1948, mutta tarkempaa tietoa sen toiminnasta minulla ei
valitettavasti ole kertoa. Sama tarina Mallas – Sanitas Oy:n kanssa (n.
1910-1962), ehkä näistä voisi myöhemmin kaivaa enemmänkin tietoa esille. Mutta
sitten päivän agendaan…
Oma panimo
on kaupungille aina hieno asia, josta paikalliset voivat olla ylpeitä. Hiisi ei
tee tässä tapauksessa poikkeusta, vaan elävöittää Jyväskylän olutkulttuuria
joka on tähän saakka ollut muutaman olutravintolan sekä parin ruokakaupan
erikoisolutvalikoimien kannateltavana – tuota hienoa työtä yhtään väheksymättä.
Puhuttaessa paikallisuudesta ja olutkulttuurin nosteesta, ansaitsee maininnan
myös Palokka-nimeä kantava savuolut-sarja, joka on marraskuun lopulta saakka
ollut kuuma puheen aihe paikkakunnalla. Voitaneen myös todeta, että Palokka,
Palokka-oluet ja Hiisi omaavat useita yhdistäviä tekijöitä, vaikka Palokka-olut
onkin tällä hetkellä panimosta irrallinen tuote. Panimon perustamisesta kertoi
paikallislehti Keskisuomalainen helmikuun alussa. Tästä innostuneena otin
yhteyttä mm. Palokka-oluiden takana olevaan Mikkoon ja lyhyen viestinvaihdon
jälkeen istuimme pienellä porukalla pyöreän pöydän ääreen, jossa käytiin
kuulustelutyylinen keskustelu päivän polttavista puheenaiheista: Palokka ja
Hiisi.
Ensimmäinen
Palokka-olut syntyi hieman sattumalta. Palokan Citymarketin olutvastaavana
toimiva Mikko Mäkelä oli sattumoisin viime kesänä tutustunut alueen historiaan,
jonka olennaisena osana mainitaan 1700-luvulla aktiivisimmillaan ollut
kaskenpoltto. Tästä perinteestä juontaa juurensa myös alueen nimi Palokka
(sanasta palokki). Normaalin oluttoimituksen yhteydessä Mikko ja tukkurina
toiminut Mika Silajärvi sanailivat tavalliseen tapaansa olueen liittyvistä
asioista. Keskustelu kääntyi jossain määrin lisääntyneeseen etiketti-olut
tehtailuun, jossa panimon valmistamaa tuotetta myydään tilaajan omalla
etiketillä. Lisäksi Mika mainitsi, että periaatteessa olisi mahdollista panna
kaupalle vaikka aivan oma oluensakin. Tämä kiinnosti Mikkoa kovasti, mutta uuden
etiketti- tai ”Cittari”-oluen teettäminen ei häntä innostanut.
Kolme ensimmäistä Palokkaa ovat olleet menestys |
Myöhemmin
mieleen muistui Palokan historiasta luetut jutut ja ajatus paikallisoluesta
alkoi virrota mielessä. Olutvastaavan roolissa hän oli myös havainnut
portereille olevan markkinarakoa maitokaupan valikoimissa, joten mieleen tuli
yhdistää Palokka, savu ja porter. Idea jaettiin eteenpäin Stadin Panimolle
Mikan toimesta ja homma lähti kehittymään. Lopulta päätettiin tehdä neljän
viljan Savu-ruis portteri. Rukiin lisääminen olueen oli panimomestarin idea,
joka sopi hyvin käytettyyn teemaan Palokan kuuluisien täysrukiisten limppujen
ansiosta.
Palokka
Savuruis-portteri tuli myyntiin Palokan Citymarkettiin marraskuun 30. päivä.
Alun perin olut kaavailtiin varovaisesti joulumyyntiin, jota mahdollisesti
olisi vielä vuoden vaihteenkin tienoilla hyllyssä. Suosio kuitenkin yllätti
optimistisimmatkin arviot ja erä myytiin loppuun käytännössä päivässä. Olutta
myytiinkin perjantain aikana enemmän kuin maitoa. Tästä seurasi valtaisa
julkisuusmylly ja tapahtumasta uutisoitiin laajalti suomalaisessa mediassa.
Savuruis-portteria tilattiin myymälään noin kaksikymmenkertainen määrä siihen
verrattuna, mitä Stadin Panimon tuotetta normaalisti kuukauden ajaksi
tilattaisiin. Kukaan ei osannut uskoa, että yleisesti vaikea savuolut
suhteellisen korkealla hinnalla varustettuna kävisi kaupaksi näin tehokkaasti.
Olutta käytännössä ostettiin laatikkokaupalla ja useat halukkaat jäivät
nuolemaan näppejään.
Alun perin
toisen erän teosta ei ollut sovittuja suunnitelmia, mutta Stadin Panimon
panimomestari oli aikeissa tehdä perään toisen, vastaavan tyyppisen savuoluen.
Kun tieto tästä kantautui Palokkaan, oli miehillä käsissään varasuunnitelma.
”Valitettavasti” tieto paikallisoluen kovasta kysynnästä oli levinnyt jo
mediassa ja osa tästä erästä oli ehditty jo myydä toisaalle. Näin ollen Palokka
Savuviski-portteria saatiin myyntiin ensimmäistä erää pienempi määrä, joka
myytiinkin loppuun edeltäjäänsä nopeammin, vain alle neljässä tunnissa. Mikkoa
onkin lähestytty kauppiaiden toimesta eri puolelta Suomea, että millainen olut
heidän kannattaisi tehdä. Paikallisoluen teossa Mikko onkin painottanut
taustoja, ei pelkästään nimen vetovoimaa. Ensimmäisen Palokan jälkeen ihmiset
ovat alkaneet aktiivisemmin tiedustelemaan myös muista porter-tyylilajin
oluista.
Kolmas erä,
Savukataja-portteri tuli myyntiin ystävänpäivänä. Aiemmasta suosiosta
viisastuneina tätä tilattiin yli
nelinkertainen määrä verrattuna Savuruis-portteriin. Paikallisolut ei näytä
kokevan inflaatiota, vaan kaupasta kerrotaan kolmatta erää myytäneen jo ensimmäisen
päivän aikana aivan samaan tahtiin kuin kahta ensimmäistäkin. Pelkästään
ensimmäisen viikonlopun aikana myytiin kaksi ja puolikertainen määrä
Savukatajaa Palokan ensimmäisen erän kokoon verrattuna, kysyntää näyttäisi siis
edelleen olevan. Jatkosta ei vielä ole konkreettisia suunnitelmia, mutta jotain
alustavaa on jo ehditty sopia. Tästä kuullaan varmasti myöhemmin lisää. Selkeää
kysyntää paikallistuotteille näyttäisi joka tapauksessa olevan.
Panimoyhtiön takaa löytyy alun perin kaksi yrittäjää, Mika Silajärvi ja Tatu Hiitola. Ennen
panimon perustamista Mika on pyörittänyt Oluton-yritystä, jonka toimintaan
kuului pienpanimotuotteiden markkinointi mm. tasting-tilaisuuksien ja
oluttapahtumien muodossa. Lisäksi hän toimi pienpanimotuotteiden tukkurina,
mitä kautta hän onkin luonut suhteita alalla toimiviin ihmisiin Suomessa. Viime
kesän aikana Mikan mielessä alkoi pyöriä hieman vakavampi ajatus panimon
perustamisesta. Tukkurin hommissa hän oli usein vieraillut Stadin Panimolla ja
tutustunut kuormien haun yhteydessä myös panimon oluentuotannosta vastaavaan
Tatuun. Kävikin ilmi, että Tatulla oli jo vuosia ollut tavoitteena oman panimon
perustaminen ja näiden kahden kohtaamisesta ajatus sitten lähti konkretisoitumaan.
Lopulta projektin edetessä panimon perustamispaikaksi valikoitui luonnonkaunis ja
vireä sisämaakaupunki Jyväskylä. Perusteiksi mainitaan mm. kaupungin
potentiaalinen koko ja keskeinen sijainti ruuhka-Suomessa, sopivien yhteyksien
päässä suurimmista kaupungeista.
Kaupungin olutpiireissä katseet kääntyvät Palokkaan. |
Panimon
perustamisesta puhuttaessa tarinaan liittyy vielä kolmaskin osapuoli,
Palokka-oluiden takaa tuttu Mikko. Viime syksyn aikana myös Mikko oli
kehitellyt ajatusta panimon perustamisesta Jyväskylään ja joitain keskusteluja
oli käytykin asiasta kiinnostuneiden tahojen kanssa. Ensimmäisen Palokka-oluen
julkaisun jälkeen hän avasi ajatuksiaan myös Mikalle, jolla oli jo Tatun kanssa
oma projekti meneillään. Tämän jälkeen projektien mahdollisia yhteistyömahdollisuuksia
on kartoitettu ja etenkin Hiisin lähitulevaisuuden kehitys antaa paljon
vastauksia kysymyksiin. Tällä hetkellä Hiisin toiminta mahdollistaa ainoastaan
kahden toimijan mukana olon ja toistaiseksi alustavasti sovittuja asioita on
lähinnä Palokka-oluiden tuotannon siirtäminen syksystä alkaen Hiisin
alaisuuteen. Näin ollen Palokka-sarjan ystäville olisi luvassa paikallisesti
tuotettua paikallisolutta.
Alun perin
Mika ja Tatu lähtivät perustamaan panimoravintolaa ja sen yhteydessä panimon
tuotteita myyvää kauppaa. Näin myynnistä olisi kadonnut yksi turha välikäsi,
kun tuotteet olisi voitu tarjota ravintolasta ja kaupasta suoraan kuluttajille.
Lisäksi Mikan taustoja ravintolamaailmassa ja markkinoinnissa olisi voitu
parhaiten hyödyntää. Valitettavasti tiloista ei päästy kaupungin kanssa sopuun
ja suunnitelmat hieman muuttuivat. Kuin tilauksesta Heinämäessä majaansa
pitänyt Kotijäätelö-yhtiö lopetti toimintansa ja heiltä vapautuikin passelit
puitteet panimon käyttöön kylmätiloineen ja lattiakaivoineen. Suunnitelmia
tulevaisuutta varten on myös olemassa ja esimerkiksi maisteluhuone, kauppa ja
mahdollinen laajentuminen on näissä pyritty huomioimaan. Mahdollisuuksia
esimerkiksi sopivien tilojen suhteen kartoitetaan koko ajan, mutta aika näyttää
mitä tuleman pitää. Ainakin olueen liittyviä koulutustilaisuuksia ja panimoon
tutustumiskäyntejä on tarkoitusta järjestää, mutta anniskelulupien puutteen
vuoksi panimon tuotteita ei voida tekopaikalta halukkaille myydä.
Uusi panimo nousee Heinämäkeen |
Välineitä
oluen tekoon ei lähdetty hankkimaan kymmenen vuoden päähän tähtäävällä
ideologialla, vaan keskityttiin nykyhetkeen. Tämän hetken vallitsevien
talousnäkymien puitteissa ei lähdetty ottamaan riskiä liian suuresta vastuusta,
vaan valittiin laitteisto sen mukaan, mihin on varaa ja minkä kanssa varmasti
pystytään toimimaan. Lisäksi laitteiston kokoon vaikuttivat sen hyvä joustavuus
ja mahdollisuudet ketterään muuntautumiseen erilaisten kokeilujen kohdalla.
Tämän vuoksi päädyttiin näppärään 500l:n peruskeittokokoon. Laitteistolla on
mahdollista tuottaa jopa 1500l:n eriä sekä pienempiä, 200-300l:n keittoja.
Tuotantomäärässä panimo tähtää kannattavaan toimintaan, joka käytännössä
tarkoittaisi n.50 000-60 000l/vuosi, mutta jo nykylaitteistolla
keittopäiviä lisäämällä on mahdollista päästä jopa 150 000l:n vuosituotantoon,
joten variaatiota pitäisi löytyä.
Entäs sitten
se kuluttajalle tärkein, tuotteet ja panimon toimintatapa? Panimo pyrkii
innovatiivisuuteen niin reseptien kuin myös valmistusmenetelmien suhteen. Normaalin
reseptien kehittelyn lisäksi kiinnostuksen kohteena on erilaisten
valmistustekniikoiden vaikutus lopputuotteen makuun. Lisäksi
innovatiivisuudella tarkoitetaan rohkeaa perinteisten oluttyylien ja uusien
tekniikoiden yhteensovittamista, jota esimerkiksi suuren veden toisella
puolella USA:ssa harrastetaan. Reseptien vaihtuvuudella ja tuotekehittelyllä
halutaan myös tarjota kuluttajille uusia kokemuksia ja haasteita, mutta väkisin
tehtyä, välillä muoti-ilmiöksikin maailmalla noussutta pakonomaista
sensaationhakuisuutta halutaan välttää. Hatusta vetämällä ja ylilyönneillä
saadaan varmasti aikaan jotain erikoista, mutta tähän ei Hiisissä aiota lähteä.
Tavoitteena on yhdistellä asioita sopivassa suhteessa: ollaan innovatiivisia
niin, että tekemisessä säilyy selkeä päämäärä, punainen lanka jota seurataan.
Pelkkä erikoisuuden tavoittelu ei ole lähtökohtaista. Suunnitelmissa onkin
erikoiserien ja vaihtuvien tuotteiden lisäksi pitää valikoimissa muutama
pysyvämpikin tuote, mutta näistä ei uteluista huolimatta vielä tarkempaa
informaatiota tippunut.
Paikallisuus
on panimolle tärkeä asia, tämän osoittaa jo toistaiseksi ei-niin-paikallisesti
Stadin Panimolla tuotettujen Palokka-oluiden kysyntä. Palokkaa olisikin
tulevaisuudessa tarkoituksena tehdä Hiisin toimesta lisää, sillä
savuolut-sarjan taustalla on selkeät historialliset juuret ja panimolla on
halua testata, mihin kaikkeen savu oluen teossa taipuu. Muun muassa savuvehnää
ja mielenkiintoiselta kuulostavaa savusaisonia makustellaan mielissä, mutta
aika tulee tämänkin asian konkretisoitumisesta kertomaan lisää. Lisäksi paikallisuutta
pönkittämässä on ajatus Jyväskylälle ja Jyväs-seudulle mahdollisesti tehtävästä
olutsarjasta, jolla uskotaan olevan kysyntää. Onhan kaupunki jo pitkään ollut
ilman omaa olutta ja kokemus osoittaa, että Lahdessa suositaan lahtelaista ja
esimerkiksi Vakka-Suomen Panimo on Uudessakaupungissa oma ylpeyden aihe.
Paikallisoluet ovatkin olutmaailmassa hyvä korvike suhteellisen haasteellisen
toteutuksen takana oleville lähi- ja luomutuotteille, sillä jo esimerkiksi
kotimaisen humalan saatavuus on huonoa joten em. mainittujen buumien harjalla
on vaikea lähteä ratsastamaan. Tämän vuoksi 500-litran kertaerät antavat
liikkumavaraa kokeilla ja testata uusia tuotteita tehokkaammin.
Paikallisuudesta
ja sen tärkeydestä huolimatta panimolla tiedostetaan tiettyyn alueeseen
leimautumisen riskit. Tämän vuoksi tarkoituksena onkin valmistaa myös
ominaisuuksiltaan erilaisia oluita, joita ei sidota tietyn alueen omiksi
tuotteiksi. Tämä helpottaa pidemmässä juoksussa levikin laajentamista maakunnan
ulkopuolellekin. Monipuolisuus ja vaihtelevuus ovatkin yksi pienpanimoiden
valteista olutmarkkinoilla.
Oman
tuotekehittelyn lisäksi ajatuksena olisi saada panimolle niin sanottuja
vierailevia tähtiä, kuten kotipanijoita ja sahtimestareita. Suomessa tiedetään
olevan loistavia kotioluen tekijöitä, joilla läheskään kaikilla ei ole
mahdollisuuksia ja resursseja tehdä oluitaan suuremmassa mittakaavassa,
myynnistä puhumattakaan. Lisäksi Mika kertoo kokemuksesta kotimaisen ylpeyden
aiheen, sahdin valmistuksen olevan vaativaa ja herkkää työtä, joten ajatuksena
olisikin hyödyntää jo olemassa olevaa osaamista. Näin pyörää ei tarvitsisi
lähteä keksimään uudestaan.
Toivotaan samaa menestystä myös Hiisille! |
Hiisin
tavoitteena on tehdä suhteellisen kunnianhimoisia ja erottuvia oluita, joten
esimerkiksi ravintolamyynti tulee todennäköisesti keskittymään lähtökohtaisesti
olutravintoloihin, joiden kanssa olisi tarkoitus tehdä yhteistyötä myös
tasting-tilaisuuksien muodossa. Tuotteita ei käytännössä haluta suunnata vain
yhdelle tietylle kuluttajaryhmälle, mutta varsinaista bulkki-tuotteiden tehtailua
ei olla hakemassa. Niin sanottuja helpon oluen ystäviä ei olla kosiskelemassa,
vaan päätavoitteena on tehdä olutta oluen ystäville, jotka haluavat vaihtelua
suurten tuottajien massatuotteisiin. Tämä ei silti tarkoita, että tarkoitus
olisi tehdä vain ja ainoastaan ”vaikeita” oluita, vaan myös helpompia, ns.
sessioitavia oluita on aikomus valmistaa. Oluista halutaan kuitenkin
yleisilmeeltään laadukkaita, joiden nautiskelulle on oma aikansa ja paikkansa.
Pienellä keittokoolla onkin etuna se, että oikeanlaisia oluita saadaan
joustavasti toimitettua oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan. Näin on
mahdollista kattaa erityyppisten tilaisuuksien ja asiakkaiden tarpeita
mahdollisimman täsmällisesti. Lisäksi kiinnostusta lähteä esittelemään
tuotteita olutfestivaaleille löytyy. Esimerkkeinä mainitaan Suuret oluet, pienet panimot- tapahtuma sekä ensi syksynä Jyväskylässä mahdollisesti
järjestettävät olut-festivaalit.
Panimon
toiminnan alkaminen venyy tulevan kesän kieppeille lupa-asioiden käsittelyn
vuoksi, mutta suhteellisen nopeassa aikataulussa homma on lähtenyt käyntiin.
Haastattelussa paistaa asianomaisten innokkuus ja paneutuminen tuleviin
haasteisiin, jotka nähdään ennemminkin mahdollisuutena kuin hidasteena.
Olutkellari toivottaa panimolle, kuin myös Palokka-ilmiölle onnea jatkoon ja
jää innolla odottamaan mitä tuleman pitää.
J-P
Kiitos mielenkiintoisesta tekstistä.
VastaaPoistaKiitos kiitos, tämä oli oikein mukava kirjoitella, kun sai paljon apua panimon ja Palokan porukalta. Oman kylän asiat kiinnostavat itseäni, joten tämän teko oli enemmän kuin luonnollista. Voisihan sitä vastaavia kirjoitella myös muista panimoista, miksei... Ylivoimaisesti luetuin ja jaetuin juttuni tähän mennessä :)
Poista