.jpg) |
| Ant Brew x Pien Brewing Thrilla In Vanilla |
- Tyyli: New England Double IPA
- Alk.%: 8,5
- Panimo: Ant Brew, Lahti, Suomi / Pien Brewing, Helsinki, Suomi
Ant Brewn menoa on tullut seurailtua varsin suurella
mielenkiinnolla aivan panimon aloituksesta lähtien. Oluen makuun en kuitenkaan
ole tässä kaksivuotisen sivustaseurailun aikana päässyt lainkaan, mikä on
harmittanut jo senkin vuoksi, että vierailin mastokaupungissa aika tiuhaankin
vielä paria kuukautta ennen panimobaarin ovien avautumista. Kertaalleen olen
ohikulkiessa käynyt ovenkahvassakin roikkumassa, mutta ilmeisesti päiväkaljat
eivät ole Lahdessa ns. juttu ja jouduin jatkamaan matkaa tyhjin käsin.
Menneellä viikolla tarjoutui kuitenkin tilaisuus koetella
onnea uudemman kerran ja vaikka täpärälle se taas meni, poistuin paikalta
hymyssä suin pahvikuutio täynnä Ant Brewn tuotantoa. Panimobaarin hienoushan on
tietty se, että ulosmyynti pelaa iltaysiin asti ja kelloa viistäen ennätin
ostoksille matkallani kohti eteläisempiä seikkailuja.
Hesoihin päästessäni hoksasin oluiden olevan vielä
jääkaappikylmiä, joten nappasin hotellihuoneeseen mukaan jännän kuuloisen
Pien-kollabon, joka olikin aika veikeä yömyssy. 8,5-prosenttinen Thrilla in
Vanilla on näet Mosaicilla ja Motuekalla kuivahumaloitu tupla-NEIPA, jonka
valmistuksessa on käytetty vaniljaa ja kookosta. Itselleni kookos toimii
lähinnä Sabron muodossa, mutta tässä kohtaa halusin ottaa tietoisen riskin,
koska lahtelaisten tekosista on kuulunut niin paljon hyvää ja Pienen väki
osaltaan tietää, mikä on olutmaailmalla tällä hetkellä seksikästä.
Veikeäksi tuossa lopputulemaa jo kuvailinkin, mikä osuu
mielestäni todella hyvin maaliin, mikäli yhden adjektiivin kuvausta
haettaisiin. Ensipuraisu nosti niskavilloja vähän turhankin kanssa pystyyn,
mutta jollain kummalla tapaa oluen maut tasapainottuvat ajan myötä
yllättävänkin harmooniseksi kokonaisuudeksi. Toki olen edelleen sitä mieltä,
että NEIPA-juomat ovat parhaimmillaan ilman lisäaineita, mikä pätee tässäkin
kohtaa. Yllättävän, jopa pöyristyttävän hyvin tämä kokonaisuus on kuitenkin
saatu toimimaan ja lopputulema on pitkässä juoksussa paitsi kutkuttava, myös
varsin miellyttävä. Muttei suosikkimatskua kuitenkaan.
.jpg) |
Ant Brew x Pien Brewing Thrilla In Vanilla
|
Samea, hedelmäisen keltainen ja mehevä olut. Tuoksu on jännä. Se on mehuisan
trooppinen, mutta korostuneemman kookoksinen. Mandariinia, mangoa, vaniljaa
taustalla.
Maku noudattaa tuoksun huomiota: jännä. Toisaalta se tarjoilee juuri sitä mitä
lupaakin eli runsasta, sameaa ja trooppista tunnelmaa kookoksessa kylvetettynä.
Vaniljaa on vähäisemmin, mutta selvästi. Alkupuoli menee hedelmäisemmissä
tunnelmissa soljuvan mangon, aprikoosin ja mandariinin voimin, mutta pian esiin
nouseva kookoksen ja vaniljan aalto tuo äkkiseltään mieleen jonkinlaisen
makusuklaan, vaikka se suklaan maku joukosta puuttuukin. Lopussa taas hieman
runsaampaa hedelmäisyyttä niin pehmeämmän trooppisessa kuin pirteämmän
sitruksisessakin muodossa.
Tiesin jo ostaessa, että ollaan poissa mukavuusalueeltani, mutta yllättävän
hienosti tämä toimii. Itseasiassa lasin huvetessa kookos tasaantuu ja sulautuu
joukkoon tosi hienosti. Ei tällä kuitenkaan asiaa omaksi suosikikseni ole,
mutta en usko että tällä kuriositeetilla suurta massaa tavoitellaankaan. Hauska
kokeilu, siitä ei pääse minnekään ja kookoksen ystäville varmasti mukava
kokemus.
Pisteet: 36/50