Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pien Brewing. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pien Brewing. Näytä kaikki tekstit

maanantai 23. lokakuuta 2023

Pien Brewing Andy's Keys

Pien Brewing Andy's Keys

  • Tyyli: New England IPA
  • Alk.%: 6,2
  • Panimo: Pien Brewing, Helsinki, Suomi

Pien Brewingin ”comebackbisse” ohjasi kulkuni taannoin Pien Shopin hanojen ääreen. Vielä toistaiseksi mysteeriksi jääneellä yhteistyöpanimolla keitelty Andy’s Keys edustaa odotetunlaisesti sameiden IPA-oluiden lahkoa, jossa ääneen pääsee niin Citra kuin Nectaronkin. Kiertolaiskeitto vaikuttaa maistelun perusteella oikeinkin hyvältä ja toivoa sopii, että jatkoa näille seikkailuille olisi luvassa pian lisääkin.

Citra & Nectaron Hazy IPA. This beer is dedicated to Andy and the sound of his keys. Andy was an integral part of Pien for years, and even though he has left to continue his career elsewhere, we can still hear the jingling of his keys in the dark & empty corridors of Aikatalo...
Pien Brewing Andy's Keys

Mehukkaan samea ilmestys lasiin juuri mahtuvalla, kevyellä vaahdolla. Tankin ensimmäinen valutus. Tuoksussa vahvaa aprikoosin ja mangon mehukkuutta yhdistettynä runsaaseen sitrukseen, limen kuoreen sekä pehmeämpään ananakseen.

Maku on runsas, melko intensiivinen mutta myös hieman kärkäs. Ryhtiä ja rymistelyä tarjolla siis. 

Päävärinää aiheuttaa sitrushedelmien, persikan ja aprikoosin liitto. Ensinmaittu hedelmäperhe antaa kirpeyttä, pirskahtelevuutta ja raikkautta aromipuoleen, kypsemmät tropiikin sävyt pitävät huolta pehmeämmästä mehukkuudesta. Jälkimaussa on mainittua terävyyttä, joka yhdistyy sitrus- ja greippivetoihin. Hieman häiritsee, mutta tuntuu häivyttyvän kohtuudella muutoinkin runsaanlaisen makumaailman sekaan.  Ei pöllömpi paluu.

Pisteet: 37/50

keskiviikko 31. elokuuta 2022

Brew York x Pien Haze Wave

Brew York x Pien Haze Wave

Haze Wave pyyhkäisi kesäisen Helsingin yli jokunen hetki sitten ja meille tapahtuman suhteen estyneille maakuntalaisille huuhtoutui pieni, mutta kiintoisa, makupala rientojen rippeistä Powered by Pien -kaappien toimittamina. Vanhan Yorkin panimoylpeys Brew York oli yksi rientojen esillepanijoista (heh) ja toipa se tullessaan myös tapahtuman nimikkokollabonkin – itseoikeutetusti Pien Brewingin kanssa valmistetun Haze Wave Pale Alen.

Olut on vahvuudeltaan kaupparajaan sopiva ja saatiin tätä myöten jakeluun myös paremman valikoiman K-kauppoihin. Oluen iskujoukkona toimii Belma ja Simcoe, joita taustoittaa kevyelle katkeropuolelle asemoitunut Centennial.

Odotukset tuotteen suhteen olivat varsin kovat, vaikka Brew York ei vähäisten maisteluiden myötä ole aivan samaa hekumaa monen muun saarelaistölkittämön tapaan aiheuttanutkaan. Hyvää menoahan Haze Wave joka tapauksessa meille tarjoilee, mutta nykypäivän tarjonnassa on sen verran paljon hyvää tarjontaa, ettei esitys huippujen joukkoon silti onnistu nousemaan.

Helsinki Haze Wave Festival is a celebration of craft beer! Located in the historic city, the festival is a ceremony of friendship, as breweries from across the globe assemble to celebrate all things craft! Haze Wave is our official festival beer and collaboration with our friends from Pien Brewing. Combining Belma and Simcoe hops helps to bring a huge wave of fruit flavours, making our hazy pale the perfect counterpart whilst relaxing in the Finnish sun. Kippis!


Brew York x Pien Haze Wave

Kovasti kouhuva, sihautuksen jälkeen tölkistä jo kurkkiva olut kaatuu vaaleankeltaisena, haalean sameana lasiin. Vaahtoa on runsaasti... Tuoksu on hyvä. Greipin kuorta, sitrusta, kevyttä ahomansikkaa, hentoa ananasta ja appelsiinia.

Maku on hyvä, korkeasta hiilihappopitoisuudesta selvästi hieman kärsivä tosin. Greipin kuorta, lopussa itse hedelmääkin. Sitrusta, ananasta, vaaleaa tropiikin aromaattisuutta. Seassa myös hauskaa ahomansikkaisuutta ja vienoa yrttisyyttä.

Kuplapuolen runsaus vaikuttaa juotavuuteen ja suutuntumaan. Ei siis optimisuoritus, vaikka makumaailma hyvin toimiikin. Peli tässä tyylissä on nykyään kovaa.

Pisteet: 35/50

perjantai 3. kesäkuuta 2022

Ant Brew x Pien Brewing Thrilla In Vanilla

Ant Brew x Pien Brewing Thrilla In Vanilla

  • Tyyli: New England Double IPA
  • Alk.%: 8,5
  • Panimo: Ant Brew, Lahti, Suomi / Pien Brewing, Helsinki, Suomi

Ant Brewn menoa on tullut seurailtua varsin suurella mielenkiinnolla aivan panimon aloituksesta lähtien. Oluen makuun en kuitenkaan ole tässä kaksivuotisen sivustaseurailun aikana päässyt lainkaan, mikä on harmittanut jo senkin vuoksi, että vierailin mastokaupungissa aika tiuhaankin vielä paria kuukautta ennen panimobaarin ovien avautumista. Kertaalleen olen ohikulkiessa käynyt ovenkahvassakin roikkumassa, mutta ilmeisesti päiväkaljat eivät ole Lahdessa ns. juttu ja jouduin jatkamaan matkaa tyhjin käsin.

Menneellä viikolla tarjoutui kuitenkin tilaisuus koetella onnea uudemman kerran ja vaikka täpärälle se taas meni, poistuin paikalta hymyssä suin pahvikuutio täynnä Ant Brewn tuotantoa. Panimobaarin hienoushan on tietty se, että ulosmyynti pelaa iltaysiin asti ja kelloa viistäen ennätin ostoksille matkallani kohti eteläisempiä seikkailuja.

Hesoihin päästessäni hoksasin oluiden olevan vielä jääkaappikylmiä, joten nappasin hotellihuoneeseen mukaan jännän kuuloisen Pien-kollabon, joka olikin aika veikeä yömyssy. 8,5-prosenttinen Thrilla in Vanilla on näet Mosaicilla ja Motuekalla kuivahumaloitu tupla-NEIPA, jonka valmistuksessa on käytetty vaniljaa ja kookosta. Itselleni kookos toimii lähinnä Sabron muodossa, mutta tässä kohtaa halusin ottaa tietoisen riskin, koska lahtelaisten tekosista on kuulunut niin paljon hyvää ja Pienen väki osaltaan tietää, mikä on olutmaailmalla tällä hetkellä seksikästä.

Veikeäksi tuossa lopputulemaa jo kuvailinkin, mikä osuu mielestäni todella hyvin maaliin, mikäli yhden adjektiivin kuvausta haettaisiin. Ensipuraisu nosti niskavilloja vähän turhankin kanssa pystyyn, mutta jollain kummalla tapaa oluen maut tasapainottuvat ajan myötä yllättävänkin harmooniseksi kokonaisuudeksi. Toki olen edelleen sitä mieltä, että NEIPA-juomat ovat parhaimmillaan ilman lisäaineita, mikä pätee tässäkin kohtaa. Yllättävän, jopa pöyristyttävän hyvin tämä kokonaisuus on kuitenkin saatu toimimaan ja lopputulema on pitkässä juoksussa paitsi kutkuttava, myös varsin miellyttävä. Muttei suosikkimatskua kuitenkaan.

Ant Brew x Pien Brewing Thrilla In Vanilla

Samea, hedelmäisen keltainen ja mehevä olut. Tuoksu on jännä. Se on mehuisan trooppinen, mutta korostuneemman kookoksinen. Mandariinia, mangoa, vaniljaa taustalla.

Maku noudattaa tuoksun huomiota: jännä. Toisaalta se tarjoilee juuri sitä mitä lupaakin eli runsasta, sameaa ja trooppista tunnelmaa kookoksessa kylvetettynä. Vaniljaa on vähäisemmin, mutta selvästi. Alkupuoli menee hedelmäisemmissä tunnelmissa soljuvan mangon, aprikoosin ja mandariinin voimin, mutta pian esiin nouseva kookoksen ja vaniljan aalto tuo äkkiseltään mieleen jonkinlaisen makusuklaan, vaikka se suklaan maku joukosta puuttuukin. Lopussa taas hieman runsaampaa hedelmäisyyttä niin pehmeämmän trooppisessa kuin pirteämmän sitruksisessakin muodossa.

Tiesin jo ostaessa, että ollaan poissa mukavuusalueeltani, mutta yllättävän hienosti tämä toimii. Itseasiassa lasin huvetessa kookos tasaantuu ja sulautuu joukkoon tosi hienosti. Ei tällä kuitenkaan asiaa omaksi suosikikseni ole, mutta en usko että tällä kuriositeetilla suurta massaa tavoitellaankaan. Hauska kokeilu, siitä ei pääse minnekään ja kookoksen ystäville varmasti mukava kokemus.

Pisteet: 36/50

keskiviikko 23. maaliskuuta 2022

Beerbliotek x Pien Finns i Sjön

Beerbliotek x Pien Finns i Sjön

Keljon Cittarista löytyi viikko-pari takaperin hyllynpäädyllinen Beerbliotekin tuotteita. Nappasin mukaan tämän nimensä puolesta ainakin näennäisesti suomalaisittain kiinnostavan portterin. Finns i Sjön ei kuitenkaan viittaa järveen juosseisiin härmäläisiin, vaan näkyy olevan jonkinlaisen korttipelin nimi. Mukana hämmentämässä on ollut myös Pien imperiumin väki.

Göteborgilaisten tekemiset ovat olleet varsin hyvin toimivia kautta linjan, vaikka hetkeen näitä ei olekaan läpi tullut maisteltua. Finns I Sjön on kuitenkin hyvä muistutus panimon osaamisesta sekä siitä, että kauppavahvassakin paahdenautinnossa voi olla makua, runsautta ja syvyyttä. Samaa pääsinkin juuri toteamaan myös paikallisen Aallon mainion Kontin äärellä.

This beer was made in cooperation with our friends at Pien in Finland. An opaque, black low ABV Porter that delivers hints of coffee, leather, tobacco and bittersweet chocolate with an added layer of nuts, spice and fennel stalks in the aroma. With a low to medium carbonation and a slick mouthfeel, very easy to drink with just the right amount of complexity in the flavours.

Beerbliotek x Pien Finns i Sjön

Tummanpuhuva, hieman punertavan oloinen, varsin tummanruskea olut vaalean beigellä vaahdolla. Tuoksu on oivallinen. Paahtunutta maltaisuutta, mukavasti tummaa suklaisuutta ja sikaria, jollei jopa aivan kevyttä savun tupraustakin.

Maku antaa enemmän, mutta paahteisissa, tummissa sävyissä pysytellään. Paahtunut maltaisuus, varsin runsas tumma suklaisuus ja jälkimaun salmiakkisuus luovat pohjan tälle leikittelyllä. Nokisuutta, nahkaa, ripaus pähkinää, hennosti kypsää hedelmää, vienoa karamellisuuttakin. Vallan hyvä ja runsasmakuinen olut näihin vahvuuksiin.

Pisteet: 36/50