Olut – siitä on puhe... |
Oluen verkkokauppa kukoistaa ja Tallinnan lautat seilaavat
entiseen mallin, hyödyntävätpä harrastajat enenevissä määrin myös länsinaapurimme
alkoholimonopolin verrattaen laaja-alaista valikoimaa. Syitä tähän
käyttäytymiseen on monia ja varsin suuri osa perusteluista onkin täysin
järkeenkäypiä ja mielestäni hyväksyttyjä – miksi riutua neuvostomallisen
säännöstelyn ja keskiaikaisen alkoholipolitiikan armoilla kun rajat kerta ovat
auki ja ruoho on muualla vihreämpää? Meillä kiristellään, valvontaa lisätään ja
jopa hevosten nimiin vaaditaan muutoksia… Huhhuh sanon minä, ei ihme, että
kansa alkaa olla kypsää.
Osa kuluttajista onkin jo pitkän aikaa äänestänyt jaloillaan
ja nyttemmin myös näyttöpäätteillään. Kirjoitin itsekin vapaan liikkuvuuden
mahdollistamasta oluen verkkokaupasta, joka avaa ovet kotimaata huomattavasti
kattavamman valikoiman maailmaan – yleensä vieläpä varsin kilpailukykyiseen
hintaan. Vain eurooppa on rajana, tavara liikkuu ja kusti polkee – eikä siinä
mitään, me kuluttajat olemme mielissämme. Sivistys virtaa syvään pohjolaan
pahvilaatikko kerrallaan ja nyt en viittaa millään tapaa Arkadianmäen
poppooseen. Rajat ovat auki ja lypsylehmä sen on jo tajunnutkin, isäntä vain
haikailee vanhojen, hyvien aikojen perään…
On kuitenkin hyvä muistaa, että meillä on kotimaisinkin
voimin hyvää nostetta olutkulttuurin saralla ja pienpanimoiden uusi tuleminen on
ollut ilahduttavan voimakasta viime aikoina – todella epävakaista olosuhteista
huolimatta. Yrittäjän arkea ei ole tehty helpoksi, mutta vielä haastavammassa
asemassa ovat toimijat, jotka eivät saa itse myydä valmistamiaan tuotteita –
puhun nyt valtaosasta maamme pienpanimoita.
Rakki on saanut Jyväskylästä hyvän otteen - eikä suotta. |
Tarina lienee useimmille tuttu: suoraan panimolta ei saa
kuluttajalle myydä, eikä tarvittavaa kioskia saa joka paikkaan perustaa. Olut
pitää saada myyntiin joko Alkoon, maitokauppaan tai ravintoloihin – Alkoon ei
pienpanimoilla kapasiteetti useimmiten riitä eikä Alkoakaan hirveästi kiinnosta.
Maitokauppaan saa vain mietoja tuotteita ja ihmiset käyvät mieluummin laivalla
kuin ravintoloissa. Nettikauppakin on Suomessa luonnollisesti alkoholin suhteen
kielletty toimintamuoto eli melkoisen rajatuissa oloissa pienpanimoissa voidaan
reseptien suhteen luovuutta harjoittaa – tai sanottaisiinko ennemmin tervettä luovuutta, sillä kyllähän siinä
saa mielissään sudokua hakata kun yrittää skaalata maistuvia oluita vahvuudessa
alle maagisen 4,7%:n rajan ilman, että maku ja idea täysin vesittyvät. Ulkomaille voisi viedä, mutta
valmistuskustannukset ja erinäiset verot ja lisämaksujen korot nostavat
tuotteen hinnan jo lähtötilanteessa liian epäedulliseksi muihin verrattuna.
Tämä tosin ei pelkästään panimoteollisuuden ongelma taida tässä maassa olla…
jonkunhan ne tuhatpäisen pikkuvirkamieslauman selänpesuaineet on kustannettava.
Maitokaupat ja olutravintolat tuntuvat jo varsin hyvin
ottaneen kopin valloillaan olevasta buumista, mutta uppoavan sääntelyideologian
perustalle rakennettu, ikiaikainen Alko vielä käynnistelee dieseliään.
Pilkahduksia on kuitenkin ajoittain nähty – se tosin ei riitä alkuunkaan.
Alkuvuodesta on odotettavissa muutoksia, mutta en usko ennen kuin omin silmin
näen.
Olosuhteisiin nähden kulttuuri kuitenkin kehittyy hyvää
vauhtia ja oma, vahva osuutensa asiaan on paikallisilla, kaupunki-identiteettiä
vahvistavilla pienpanimoilla. Jyväskylässä Hiisin asema kaupungin ylpeytenä on
kiistaton ja pienen panimon oluita näkyy jo ilahduttavan laajasti olevan
tarjolla. Myös tilausoluista on innostuttu alueen erinäisten toimijoiden voimin
ja onkin ilo ollut seurata kuinka maun ja omaleimaisuuden aate leviää alueella
kuin itsestään. Yrityserissäkin on hienosti lähdetty pois vaalean lagerin
urilta ja paikallispanimolle onkin usein annettu vapaat kädet makukirjon kanssa
leikittelyyn. Nykyiset panimot lasketaan jo kymmenissä, joten valinnan varaa
pitäisi siinäkin suhteessa kuluttajilla olla. Kokosin aikani kuluksi sekä
teidän iloksi kattavan listauksen Suomen pienpanimoista sekä sijoitin
ne karttapohjaan aiheen havainnollistamiseksi – etsi oma lähipanimosi ja sukella
maistuvien makujen maailmaan:
SUOMALAISET PIENPANIMOT KARTALLA
Paikallisuus on nykyään valttia, eikä syyttä. |
Eli nettihuuman ja Viron viinarallin virroissa on hyvä
muistaa myös kotimaisia pientoimijoita, jotka osaltaan ovat rikastuttamassa
maamme aikanaan tehokkaasti näivetettyä juomakulttuuria – ilman heitä tarjolla
olisi tuontibrändien lisäksi vain ”kolmen suuren” geneeristä salkkulageria ja
liekkö olisi ulkomaisetkaan craft-oluet niin kovassa huudossa ilman
paikallispanimoiden tuomaa nostetta? Solidaarisuudenko nimissä kotimaista
sitten pitäisi ostaa? No ei suinkaan, kyllähän laadun pitää olla kunnossa eikä
ketään duopolin hyllyviidakoihin ostoksille voi (vielä) pakottaa. Laajentunut
tarjonta kuitenkin esittelee jo nykyisin hyvän kasan erilaisia vaihtoehtoja ihan
maitokauppojenkin hyllyissä ja kun tähän vielä lisätään yleensä saman katon
alta löytyvä Alkon (vielä ikävän suppea) valikoima sekä olutravintoloissa
kiertävät pienpanimo-oluet, voidaan jo kliseisesti todeta tarjolla olevan
”jokaiselle jotakin” – ja vielä ihan kotimaisin voimin. Yleinen saatavuus on
toki lainsäädännön puitteissa surullisen heikolla tasolla ja tiettyjen
oluttyylien saalistamiseksi saa tehdä hartiavoimin töitä, mutta aika näyttää
mihin suuntaan homma kehittyy – toivottavasti vielä jonain päivänä suunta on
eteenpäin, kohti länsimaisia sivistysvaltioita.
Tarinan opetus lienee tässä: me tarvitsemme pienpanimoita
sekä olutravintoloita, jotka tarjoavat laajan vaihtoehtojen valikoiman ja sopivan
hengähdyspaikan arjen keskelle – yhtä lailla pienpanimot ja olutravintolat
tarvitsevat laatutietoisia, runsaiden makujen ystäviä, asiakkaita, meitä,
sinua, minua. Jaloillaan ja rahoillaan voi äänestää monella tapaa ja vaikkapa
Alkon monopolin boikotoiminen suotavaa ja kannatettavaa onkin, voi
ostokäyttäytymisellään antaa viestin, edes aivan pienen sellaisen: me haluamme
tarjolle enemmän kotimaista olutta, enemmän paikallista olutta. Pitäkää Coors
Lightinne, minä haluan Hiisiä, Iso-Kallaa ja Makua hyllyyn! Monopolin perustat
ovat syvällä, eikä se hetkessä horju vaikka uppoaakin kovaa vauhtia
mahdottomuuteensa. Siksi yleisen äänen ylläpidon lisäksi kaikenlainen viestin
vienti on tärkeää.
Aihe on ristiriitainen, hankala ja hieman sekavakin. Se
kuitenkin koskettaa valta osaa oluen ystävistä ja nautiskelijoista – siksi
keskustelua on hyvä pitää yllä. Tavara liikkuu ja niin sen pitääkin, mutta välillä
on hyvä vilkaista kotimaankin tarjontaa… Tämä ihan vain muistutuksena.
Think global, drink local… Kippis!
J-P
J-P
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti