Suomalainenkin osaa vaatia laatua
määrän sijaan, vaikkei tätä tosiasiaa haluta päättävällä taholla myöntääkään.
Viinapirun myytti on ajettu maahamme syvälle ja tämä kansanuskomus etsiytyykin
vähän väliä faktaksi painettuun sanaan ja jopa perusteeksi lainsäädännön
tiukentamisen puolestapuhujien argumentteihin. Olut näyttää tietylle aatteelliselle
jaostolle olevan kaiken pahuuden tiivistymä ja siksipä sitä vastaan
ristiretkeilläänkin varsin mittavalla taajuudella. Tarina on tuttu: valikoimaa
halutaan rajoittaa, maistuvia makuja tarjoilevia toimijoita täytyy varjostaa ja
kansaa pitää holhota… Oluenystävän tilanne onkin tukala – tarjonta ei tyydytä,
hinnat karkaavat käsistä ja paikallispanimon olutta on lähes mahdotonta ostaa.
Tämä kismittää myös yrittäjiä. Valoa ei näy tunnelin päässä, sillä alkoholilain
kokonaisuudistus siirtyy seuraavalle vaalikaudelle – ehkä ihan hyvä näin, sillä
keppiähän sieltä todennäköisemmin olisi ollut tulossa. Jossain vaiheessa
puhuttiin jopa yleisistä, lainsäädännön turhia koukkuja poistavista norminpurkutalkoista, mutta peruspalveluministerimme kanta
kaikkien elämää hankaloittavien, turhien säädösten purkuun alkoholiasioissa on selvä: notta myö mithään niille voira…
Epäjohdonmukaiset lausunnot, tahallinen harhaan johtaminen ja tulkinnanvaraisuus sumentavat totuutta. |
Mutta onneksi on EU – tuo tavaran
vapaan liikkuvuuden takaava instituutio, rajat Eurooppaan avannut kolhoosi.
Viro on viinanhakureissujen suhteen edelleen pop, mutta laadun suhteen
valveutunut kuluttaja on löytänyt nettikauppojen tarjonnan runsauden ja kukkarolle sopivan hintatason. Tavara liikkuu, kusti polkee ja
valtiovalta pohtii uusia, ihan pieniä veronkorotuksia… Tuontiin on hiljalleen Arkadianmäelläkin
herätty, mutta lääkkeeksi tarjotaan lisää sääntelyä ja valvontaa kotimaan
markkinoiden kilpailukyvyn palauttamisen sijaan. Viron tuliaisten ja nettimarkkinoiden
etämyynnin ohjeistuksen kanssa näperrellään ja kansalaista hämmennetään
tarkoituksella – kukaan ei oikeastaan taida todellisuudessa tietää kuinka
homman tulisi sääntöjen mukaan mennä (Josko näin... vai miten päin?). Sellainen kuva touhusta ainakin jää.
Tosiasia kuitenkin on se, ettei Suomi voi enää pelata tätä peliä omilla
säännöillään pohjolan kaukaisuudessa, sillä Eurooppa on kotiovella ja siihen
kannattaa hiljalleen hyväksyä. Tätähän me halusimme?
Paljon puhutaan tuontikiintiöistä ja
satunnaiset oluen nettitilaajat ovat löytäneet olutpakettiensa sisältä tullin uhkaterveiset
verolippulappusten muodossa. Käsittääkseni määrään kohdistuvat rajoitukset
rikkovat EU-lainsäädännön vapaan liikkuvuuden ajatusta, eli toimiin johtavia
otteita ei näihinkään vedoten voida esitellä? Silti määrärajoituksia
väläytellään, viimeksi reilu viikko sitten radion puolella EHYT ry:n Anki
Sirolan toimesta. Ollaanko vahvasti aatteellisessa, päivänvaloa taustoiltaan kestämättömän
raittiusliikkeen taholla pudottu ajan hermoilta vai ajaako sokea ideologia
eteenpäin globaalista maailmantilanteesta huolimatta? Jostain syystä EHYT on
liimauttanut itsensä valtion ”viralliseksi” äänitorveksi taistossa kieltolain
puolesta… Tsop, tsop...
Kansan suivaantuminen ja
turhautuminen näkyy rajantakaisten varantojen hyödyntämisen lisäksi myös
rehtinä kansalaisaktiivisuutena, hyväksi esimerkiksi voidaan nostaa raumalaisen
Reittausblogin taisto tuulimyllyjä vastaan. Maaliskuussa blogin pitäjä Harri
Metsäjoki teki sen, mitä moni ei ole rohjennut: kirjoitti ohjeet alkoholin
nettitilaamiseen ulkomailta – Laatuoluiden tilaaminen internetistä.
Blogijuttu on poikinut kiitoksia mutta myös keskustelua, jonka tiimoilta saimme
kenties ensimmäisen kommentin, jossa nostetaan kissa pöydälle lähdeviittausten
ja faktojen tukemina: Vapauden manifesti - Alkoholinnettitilaamisen laillisuus. Täysin aukoton näkemys ei välttämättä ole,
mutta varsin pätevää taustatyötä asiansuhteen on tehty, mikä entisestään
vahvistaa vapaan liikkuvuuden periaatteen pätemistä myös alkoholituotteiden
nettikauppaan. Nykytodisteiden valossa tilaamisessa ei siis pitäisi olla mitään väärää ja eiköhän aiheeseen olisi jo tosissaan puututtu, mikäli rahkeita siihen olisi. Näpertely virkamiesjaostossa jatkukoon, olut liikkuu silti edelleen!
Aihettahan vatvotaan varmasti vielä
hamaan tulevaisuuteen, sillä perusta vapauden kauhistelulle on valettu syvälle
virkamiesyhteiskunnan holveihin ja toisaalta lypsettävää lehmää halutaan
suitsia ja lypsää rankasti jatkossakin. Kaikki keinot käytetään ennen kuin omia
päätöksiä ja näkemyksiä eduskunnassa lähdetään muuttamaan - "Kuka pesee ja kenen selän?" lienee yleinen kysymys saunailloissa. Kuten aiemmin
mainitsin, on poukkoilu kyllästyttänyt myös alan toimijoita. ”Tamperelainen” Sori Brewing suuntasi katseet suosiolla
lahden taakse Viroon, jossa panimolla on paremmat ja kansainvälisemmät
edellytykset toimintaan. Esimerkiksi nettikaupan perustamisen mahdollisuus
takaa esteettömämmän reitin myös Euroopan markkinoille –
Suomestahan verkkomyynnin mahdollisuus luonnollisesti puuttuu… Sorin verkkokauppa aukenee lähiaikoina, joskaan tarkkaa päivää ei vielä tiedossa olekaan. Pelkkää panimopuotia ei Tallinnaan ole tarkoitus perustaa, vaan tarjolle tulee myös muiden panimoiden tuotoksia ja todennäköistä onkin, että alkuvaiheessa myyntiartikkelit koostuvatkin vierailevasta tuotannosta omien oluiden seuratessa perästä päin – kauppa onkin tarkoitus saada rullaamaan jo ennen kuin omalta panimolta myyntiartikkeleita on hyllyyn asettaa... Kuluttujan odotusaikaa saadaan näin lyhennettyä. Tavoitteena onkin olla Alkoa edullisempi ja houkuttelevampi vaihtoehto, mikä kieltämättä kuulostaa oikein mieluisalta. Anytime soon, anytime soon...
Sorin pojat eivät suinkaan ole
ainoita etelään karanneita tamperelaisia, sillä ensi kuun puolella Viron matkailua
harrastavat muutkin maamme pienpanimot – tai ainakin niiden oluet. Pyynikin Käsityöläispanimon isähahmo Tuomas Pere nimittäin kyllästyi valmistamiensa
tuotteiden myynnin mahdottomuuteen ja näin sai alkunsa Papabeers-nettikauppa, jonka tiedotteen julkaisin heinäkuussa: Pienpanimo-oluita kotiovelle? - Papabeersin virallinen tiedote! Kotimainen
pienpanimo-olut siis joudutaan kierrättämään Viron kautta, jotta asiakas tai
edes panimon osakas saa sitä ostettua kotiinsa nautittavaksi – elämä on, mutta
tarvitseeko sen oikeasti olla? Launchi on kuitenkin lähellä ja viime perjantain
Facebook-uutinen enteilee hyvää:
Vettä aloitetaan lyömään Ismon myllyyn lokakuun alusta. Toiminta alkaa mahtavalla ennakkomyyntitarjouskampanjalla.
Voit kasata (24×0.33L) oman paketin Pyynikin vahvoista oluista. Kamppishinta koko paketista yksityisille suomalaispostitusasiakkaille tulee olemaan 59 euroa (norm. 69eur.) sisältäen Suomen alkoholiveron, Suomen astiaveron ja Viron arvonlisäveron 20%. Kuljetus hoidetaan kympillä. Mikäli haet Tallinnasta hinnasta poistetaan Suomen verot. Suomalaisille Y-tunnusasiakkaille paketin kampanjahinta on 45 euroa.
Voit tilata siis vaikka koko paketin Vahvaportteria 7.5% tai miksata sitä muilla Pyynikin tuotteilla, joita tulee aluksi olemaan ainakin Vehnäolut 5.2%, Tumma vehnäolut 6.5%, IPA 6.66%, Talviale 7%, Stout 6.8%, Sahti 9.5% ja Bitter 5.8%.
Aloitamme myös omaolutkampanjan, jossa voit valmistuttaa vaikka oman reseptisi mukaisesti myös yli 4.7% tuotteita. Tämä siis myös yksityisille. Minimimäärä 330 litraa.
Ennakkomyynti alkaa 1.10.2014 samalla julkaistaan tuotekuvaukset. Kampanjahinnat voimassa ensimmäiset kuusi viikkoa.
Myöhemmin alkaa 'Pyynikillä vieraissa' projekti. Siinä oluentekijät ympäri maailmaa toteuttavat papabeersille myyntiin herkullisimmat innovointinsa.
Luvassa siis mielenkiintoisia aikoja.
(Lähde: Papabeersin Facebook-sivu 13.9.2014)
Miltä kuulostaisi maailmanmestari kotiovelle kannettuna? |
Nyt ikkunat ja ovet auki Eurooppaan!
Klik-klik ja kippis!
J-P
(Juttua päivitetty Sorin osalta 17.9.2014 klo 18.30)
(Juttua päivitetty Sorin osalta 17.9.2014 klo 18.30)
Kuka uskoo noihin Sorin ja Papabeersin aikatauluihin?
VastaaPoistaKunhan Sori Tallinnassa aloittaa, menee heidän oluihinsa toista kuukautta.
Pyynikilläkään ei tietääkseni ole tuotettu huhtikuun jälkeen mitään. Onko kyseessä vanhojen varastojen myynti?
Toivottavasti Pyynikillä vielä tullaan panemaan.
Pessimisti ei toki pety, mutta juttukin perustuu saatavilla olevaan tietoon. Siihen nojaamme kunnes olemme taas viisaampia. Sori muuten mainitseekin sivuillaan myöhennysten mahdollisuuden ja samalla toteaa ettei se kenenkään maailmaa kuitenkaan kaada - juuri näin. Papabeersin tapauksessa taasen on vasta annettu ennakkomarkkinoinnin aloittamispäivämäärä - olut sitten liikkuu marraskuun puolella kun toiminta on saatu tosissaan käyntiin.
PoistaJa toinen Anonyymi tuossa alla jo vastailikin, että johan Pyynikillä on kattilat porisseet hyvän aikaa, käsittääkseni entistä tilavammilla vehkeillä vieläpä. Hyvä tästä vielä tulee, malttia vain ;)
Tulipalo on Pyynikillä taakse jäänyttä elämää. Jo kolmatta viikkoa ovat pannut laulaneet. Savustouttia odotellessa.
VastaaPoistaTerve!
VastaaPoistaTäällä Tallinnassa täydessä touhussa ollaan järjestelyiden kanssa. Aikataulujen paikkansapitävyys jää nähtäväksi, se on oma deadlinemme. Lupaprosessi ja käytännön järjestelyt kun ovat suurimmaksi osaksi muiden kuin meidän käsissä. Pyrimme ilmoittelemaan heti kanavistamme kunhan uutta tietoa tulee.
Sori Beer Storea kehitetään omana kauppanaan ja niin myös olutvalikoimaakin, Sori Brewingin oluet tulevat kauppaan myöhemmin. Eli Sori Beer Store ei ole suinkaan pelkkä panimopuoti. Tavoite on, että olemme Alkoa houkuttelevampi niin hintojen kuin valikoimankin puolesta. Vaikkakaan meillä ei ikävä kyllä myydä sitä kuuluisaa Coors Lightia, jota Alkosta saa.
Parhain terveisin,
Pyry of Sori
Kiitoksia infosta, muokkailen tekstiä hieman tuoreemmaksi :) Mielenkiinnolla odotetaan!
Poista