Kahvinen gorilla löysi tiensä Alkon valikoimiin... (kuva: Sori Brewing) |
Sori Brewingin perustaja, Pyry Hurula, vieraili 13.11. MTV:n Huomenta Suomen vieraana yhdessä Alkon toimitusjohtaja Hille Korhosen kanssa.
Aamukeskustelussa muun muassa Alkon niukka olutvalikoima sai tiukkaa
palautetta ja esiin nostettiin, miten esimerkiksi Sori Brewingin oluet
pääsisivät Alkon hyllyyn. Suoraan kysymykseen annettiin yksinkertainen
vastaus, että se voisi onnistua kolmessa viikossa.
Muutama
päivä yli kolmea viikkoa myöhemmin oluet löysivät valikoimaan. Työ
Sorin oluiden saattamiseksi Alkon valikoimaan alkoi puoli tuntia
haastattelun jälkeen. Oluet pääsivät kymmeneen Alkoon T3-valikoimaan ja
rajoitettua erää on saatavilla tästä päivästä lähtien.
Hyllyyn pääsivät Sorin kysytyimmät oluet
Alkon myymälöille tarjottiin kauteen sopivia kahta tummaa olutta, jotka kummatkin ovat Sorin kysytyimpiä oluita. Kahvinen Coffee Gorilla Baltic Porter on 7,0 % portteri, jossa kylmäuutettu espresso kohtaa suklaisen makumaailman. Vahvempi, 8,0 %, Dark Humor Club Bourbon Vanilla Imperial
Stout puolestaan on täyteläinen ja moniulotteinen stout. Kaakaonibsien
päällä kypsytetyssä Imperial Stoutissa on paljon bourbonin vaniljaa ja
kylmäuutettua espressoa, joka yhdistelmänä tekee tästä oluesta myös
sopivan jälkiruuan.
Sori Brewingin puolesta luvataan, että tämä on vasta alkua ja myöhemmin tarjolle saattaa tulla myös muita suosituimpia oluita.
Suomen olutkulttuuri riippuvainen Alkon monopolista
Olennaisimmaksi
syyksi Viroon lähtemiseen Sori Brewing kertoo tavoitteen tehdä olutta
ilman kompromisseja. Suomessa ainoat kanavat myydä yli 4,7 % oluita ovat
Alkon monopoli, vuosi vuodelta kutistuva ravintolamyynti sekä
ulkomailla toimiva verkkokauppa. Pyry Hurula toteaakin, että
jakelukanavien niukkuus myös suodattaa, kuinka montaa uutta tuotetta on
mahdollista saada vuodessa myyntiin ja kuinka paljon Suomen markkinoille
uusia tulijoita mahtuu. Virossa on mahdollista saavuttaa panimolle
tärkeitä volyymeita oluen tyyliin tai prosentteihin katsomatta myös
markettimyynnissä. Nykytila on merkittävä hidaste täysimittaiselle
pienpanimoiden vallankumoukselle Suomessa.
Sorin
mukaan kevyet oluet ovat vaikeampia, jollei ei jopa mahdottomia
vientituotteita. Sori Brewing mainitsee tavoitteenaan levittäytyä myös
maailmalle. Soria on myyty aloitusvuotenaan 2015 aikana kahdeksassa eri
maassa ja kansainvälistymistavoitteet ovat korkealla myös vuodelle 2016.
Käynnissä olevalla osakeannilla panimo pyrkii vastaamaan muun muassa
Pohjoismaiden lisääntyneeseen pienpanimo-oluen kysyntään.
Kuva: Sori Brewing |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti