torstai 10. joulukuuta 2015

Tiedote: Julkisuudessa kohauttanut olutkeskustelu toi Sorin Alkon hyllyyn

Kahvinen gorilla löysi tiensä Alkon valikoimiin... (kuva: Sori Brewing)
Sori Brewingin perustaja, Pyry Hurula, vieraili 13.11. MTV:n Huomenta Suomen vieraana yhdessä Alkon toimitusjohtaja Hille Korhosen kanssa. Aamukeskustelussa muun muassa Alkon niukka olutvalikoima sai tiukkaa palautetta ja esiin nostettiin, miten esimerkiksi Sori Brewingin oluet pääsisivät Alkon hyllyyn. Suoraan kysymykseen annettiin yksinkertainen vastaus, että se voisi onnistua kolmessa viikossa.

Muutama päivä yli kolmea viikkoa myöhemmin oluet löysivät valikoimaan. Työ Sorin oluiden saattamiseksi Alkon valikoimaan alkoi puoli tuntia haastattelun jälkeen. Oluet pääsivät kymmeneen Alkoon T3-valikoimaan ja rajoitettua erää on saatavilla tästä päivästä lähtien.

Hyllyyn pääsivät Sorin kysytyimmät oluet

Alkon myymälöille tarjottiin kauteen sopivia kahta tummaa olutta, jotka kummatkin ovat Sorin kysytyimpiä oluita. Kahvinen Coffee Gorilla Baltic Porter on 7,0 % portteri, jossa kylmäuutettu espresso kohtaa suklaisen makumaailman. Vahvempi, 8,0 %, Dark Humor Club Bourbon Vanilla Imperial Stout puolestaan on täyteläinen ja moniulotteinen stout. Kaakaonibsien päällä kypsytetyssä Imperial Stoutissa on paljon bourbonin vaniljaa ja kylmäuutettua espressoa, joka yhdistelmänä tekee tästä oluesta myös sopivan jälkiruuan. 

Sori Brewingin puolesta luvataan, että tämä on vasta alkua ja myöhemmin tarjolle saattaa tulla myös muita suosituimpia oluita.

Suomen olutkulttuuri riippuvainen Alkon monopolista

Olennaisimmaksi syyksi Viroon lähtemiseen Sori Brewing kertoo tavoitteen tehdä olutta ilman kompromisseja. Suomessa ainoat kanavat myydä yli 4,7 % oluita ovat Alkon monopoli, vuosi vuodelta kutistuva ravintolamyynti sekä ulkomailla toimiva verkkokauppa. Pyry Hurula toteaakin, että jakelukanavien niukkuus myös suodattaa, kuinka montaa uutta tuotetta on mahdollista saada vuodessa myyntiin ja kuinka paljon Suomen markkinoille uusia tulijoita mahtuu. Virossa on mahdollista saavuttaa panimolle tärkeitä volyymeita oluen tyyliin tai prosentteihin katsomatta myös markettimyynnissä. Nykytila on merkittävä hidaste täysimittaiselle pienpanimoiden vallankumoukselle Suomessa.

Sorin mukaan kevyet oluet ovat vaikeampia, jollei ei jopa mahdottomia vientituotteita. Sori Brewing mainitsee tavoitteenaan levittäytyä myös maailmalle. Soria on myyty aloitusvuotenaan 2015 aikana kahdeksassa eri maassa ja kansainvälistymistavoitteet ovat korkealla myös vuodelle 2016. Käynnissä olevalla osakeannilla panimo pyrkii vastaamaan muun muassa Pohjoismaiden lisääntyneeseen pienpanimo-oluen kysyntään.


Kuva: Sori Brewing

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti