Ensitilaus Alkon verkkokauppaan. Homma toimi hyvin, mutta tyylikäs paketti oli kooltaan neljälle oluelle lievästi liioiteltu. |
Alko avasi kauan odotetun verkkokauppansa syksyllä ja otti
sitä myöten määrätietoisen askeleen kohti 2000-lukua. Pienet
käynnistysvaikeudet kuuluivat hidastavan uutta palvelukonseptia ensimmäisten toimintaviikkojen
aikana, mutta sittemmin huhut ja porut jäykkyydestä sekä tuotteiden
ylibuukkauksista kuuluvat jo laantuneen. Vaikka verkkokauppa nykypäivänä varsin
arkinen konsepti onkin, on ymmärrettävää, ettei raskas ja toiminnallisesti
kankea koneisto järin sulavasti muutoksesta toivu. Parempi se on kuitenkin kuin entinen systeemi.
Oma ensitilaukseni odotti itseään aina tämän vuoden
alkuun saakka. Osaltaan jäin odottelemaan prosessin vauhtiin pääsyä ja
toisaalta alueeni myymäläverkko on kattaa Alkon valikoiman fyysisestikin melko
mukavasti, sillä uutuudet ja osa tilaustuotteistakin etsiytyvät Jyväskylän
myymäliin yleensä suht hyvällä prosentilla. Viime aikoina on tosin tuntunut,
ettei tilaustuotteita löydy hyllyistä enää aiemmassa laajuudessa, mikä voi
tietty johtua verkkokaupan läsnäolosta sekä sen mahdollistamasta, aiempaa
jouhevammasta tilausvalikoiman hyödyntämisestä, jonka myötä valikoimakin on
kasvanut nopeasti.
Verkkokaupan myötä myös Alkon nettisivut uudistuivat ja ovat
kokonaisuutena aiempaa toimivammat. Tuotetietoja näkyy jonkin verran karsitun,
mikä tietty oluthörhöä vähän harmittaa, mutta esimerkiksi tilausvalikoiman
tuotteillekin annetut myymäläsaatavuudet avustavat suuresti. Niitähän ei
aiemmin suoraan tuotteen sivulta nähnyt. Hakutoiminnoissa on vielä omat
puutteensa, mutta tuokin tulee vielä korjautumaan. Vielä kun uutuudet saisi
listattua esimerkiksi uutuusjärjestykseen, jolloin pystyisi ilman koko ”Uutuus”-sarakkeen
haravoimista tarkistamaan viimeisimmät täydennykset.
Historiallisen tilauksen kunnioitettu nelikko. |
Tilaustapahtumassa itsessään ei mitään ihmeellistä ollut.
Kun halutut tuotteet lopulta saa paikannettua ja ladottua ostoskoriin, käy
ostotapahtuman suorittaminen vaivattomasti. Itselläni ei ennen ostoskorin
täyttelyä ollut edes tunnuksia kauppaan, mutta siinä samallahan ne tuli sitten
luotua ja hoidettua pois päiväjärjestyksestä. On ollut puhetta, että osaa
asiakkaista häiritsee tunnistautuminen sekä tilaus- että hakutapahtumien yhteydessä,
mutta aika rutiinillahan nuo hoituvat, kun mm. verkkotunnuksia tai ajokorttia joutuu
monissa muissakin tilanteissa säännöllisesti vilauttamaan. Verkkokaupan tilaus
maksetaan etukäteen ja noudettaessa mukaan otetaan joko tulostettu tai
sähköinen tilausvahvistus sekä luonnollisesti henkilöllisyystodistus.
Vanhan tilausvalikoiman aikaan nettisivuilla oli suoraan
valittavissa vain muutama myymälä, jonne haluamansa tuotteet pystyi tilaamaan.
Toki nouto listan ulkopuolisistakin toimipisteistä oli mahdollista, mutta
nykyinen systeemi, jossa alasvetovalikkoon on listattu koko verkoston myymälät, tuntuu pieneltä luksukselta ”menneeseen” verrattuna. Koska olin
kuullut, että hankalin osa verkkokaupan kanssa toimimisessa on itse paketin
nouto, valitsin toimituspaikaksi hieman hiljaisemman ja pienemmän myymälän. Se
oli lopulta varsin fiksu veto, sillä nouto-operaatio vei myyjän aikaa useamman
minuutin, lähinnä puhelimeen ujutetun softan hitauden vuoksi. Olin tietoisesti
varannut visiitille riittävästi aikaa, joten sen suurempaa ongelmaa odottelu ei
aiheuttanut, mutta prosessin hitaus tuskin työntekijästäkään ilahduttava asia
on. Ehkä tässä Alkolla olisi hieman opiskeltavaa esimerkiksi
logistiikkayritysten toiminnasta – viivakoodit ja niiden lukijat kun on
keksitty. Piip-piip-kiitos ja niin edelleen.
Paketin yläosaan menisi vielä pari ylimääräistäkin pulloa. |
Tilaushetkestä saapumisilmoitukseen kului kaksi arkipäivää,
mikä oli mukava yllätys. Olin nimittäin varautunut pidempäänkin odotukseen. Testiluontoinen
tilaukseni käsitti neljä eri olutta, jotka löytyivät takahuoneesta
kiikutetusta, melko kookkaasta pahvilootasta. Laatikon visuaalinen ilme* oli yksi
komeimmista mitä verkkokauppojen kohdalla on vastaan tullut ja tukevan laatikon
kantorei’ät helpottavat sen liikuttelua mukavasti. Se olikin hyvä, sillä
hankalan mallinen pahvitorni olisi ilman reikiä ikävä kantaa.
Pakkaustapa jäi pohdituttamaan, sillä moinen merikontti on
neljälle olutpullolle hieman liioiteltua. Paketin sisällöstä suunnilleen puolet
oli ”varattu” ilmalle, mikä luonnollisesti kuluttaa suotta arvokasta
rahtitilaa. Ylisuuri pakkaus ei siis ole logistisesti kovinkaan käytännöllinen
saati ekologinen keksintö. Oluet itsessään oli pakattu hyvin, eivätkä ne
päässeet lainkaan heilumaan pullojen kauloihin pujotetun pahvin sekä
pohjakuppien ansiosta.
Kokonaisuutena rohkaiseva kokemus ja kehityshän kehittyy
lajissa kuin lajissa, eli ehkä luovutussofta- ja pakkaustapamurheetkin
hiljalleen väistyvät unholaan. Pakettinsa toki joutuu edelleen Alkosta
noutamaan, mutta tuleehan iso osa ulkomaankin verkkotilauksista lähi-Postista haettaviksi.
*=ei mitään "toimitetaan huomaamattomassa, valkeassa kirjekuoressa..." -meininkiä.
Ainakaan ei kilise... |
eli pakkaushuolellisuudesta plussaa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti