tiistai 27. tammikuuta 2015

Pyynikin Käsityöläispanimo laajentaa merkittävästi - Haastattelussa Tuomas Pere

Kuten mediasta olemme viime päivinä saaneet lukea (YLE, Kauppalehti, Talouselämä), ei tamperelaispanimo ole jäänyt niin sanotusti tuleen makaamaan. Viimekesäisen tulipalon jäljiltä on noustu pontevasti jaloilleen ja syksyisen haastattelun aikaan kytenyt tekemisen meininki on kongretisoitunut tuotannon moninkertaistamiseen tähtäävillä investoinneilla. 

Mitä pienpanimon merkittävä kasvu käytännössä tarkoittaa ja millaisia haasteita nopea kehitys tuo tullessaan? Näihin ja muutamiin muihin kysymyksiin on nyt vastattu, sillä Olutkellari tavoitti panimon päämiehen, oluentekijä-Tuomas Peren... Katsotaan, miten pienen panimon piireissä näinä päivinä puuhaillaan!

Kasvava näky pienpanimo-skenessä...

Panimo sai vuoden alussa melko mittavaa päivitystä laitteistoonsa ja puhutaan mahdollisuudesta jopa tuotannon kymmenkertaistamiseen. Kertoisitko tästä hieman lisää?

Tulipalo oli kyllä sotkea koko viime vuoden, perseelleen meni koko kesän ja syksyn myynnit. Onneksi sitten saatiin joulusesonkiin tuotanto pelittämään. Vastaanotto oli upea. Asiakkaat jatkoivat siitä mihin oli keväällä jääty. Oikeastaan heti huomattiin että oluita ei kyetä tekemään niin paljon kuin sitä menisi kaupaksi. Arvioitiin erilaisia vaihtoehtoja mutta oikeastaan palaset alkoivat loksahdella kun mahdollisuus tulevaan laitteistoon tuli.
Saimme viime annilla hankittua ison osan tulevaa laitteistoa. Uskon että yksinkertaisesti nyt on oikea aika investoida. Maamme hallituksen esitys verorajan nostamisesta oli meillä tiedossa jo hiukan aiemmin ja se edesauttoi päätöksen tekoa, Pienpanimoliitto teki tässä hienoa työtä ja sai myös yläpäässä kuten Laitilalle hankittua kasvulle tilaa. Meidän panimolla laitteiston päivitys tietenkin toteutuu ja mahdollistuu osakkaiden avulla.

Millaisella aikataululla koko tuotantokapasiteetin käyttöönotto olisi mahdollista?

Siten edetään että maaliskuussa uusi tuotanto on käynnissä. Kesällä on isoa menekkiä tiedossa. Ennakkomyynti aloitetaan jo helmikuussa. Meillä on laitteistokokonaisuutta rakentamassa 10-henkinen ryhmä ja apuja olemme saaneet myös muualta kuten esimerkiksi Nokian Panimolta.

Mistä kipinä näin mahtipontiseen kasvuun sai alkunsa?

Asiat tuntuvat tällä hetkellä loksahtelevan kivasti paikoilleen. Verohelpotusrajan nosto oli varmaan se viimeisin kipinä. Pidän kuitenkin tätä low risk high reward -toimintona, Tammisen Tamia mukaellen. Yhtiö on velaton ja kasvu on selkeästi olemassa. Ei me olla tietenkään ainoa pienpanimo joka myy kaiken mitä kykenee valmistamaan. Nyt oikeasti menee pienpanimoalalla hienosti. Töitä tietty pitää rankasti tehdä jotta palkinto saadaan.

Mahdollisuudet ovat monet (kuva: Pasi Rasku)
Millaisia haasteita kasvu aiheuttaa?

Uskon että nyt menetetään myynnissä tuotannon riittämättömyyden takia saman verran mitä nyt myydään. Tämän jälkeen alkaa työ myynnillä. Otamme mukaan touhuun lisää myyjiä jotka saavat tehdä töitä hiki hatussa jotta puoleen miljoonaan myytyyn litraan päästään.


Mitä tuotantokapasiteetin kasvu tarkoittaa oluiden saralla? Kuinka muutos näkyy kuluttajille ja miten se vaikuttaa tarjontaan?

Karkeasti tulemme jakamaan oluet neljään sektoriin tai tuoteperheeseen. Klassikossa on nykyiset, Artesaanissa tuotetaan vanhalla pikkulaitteistolla kaikenlaista kivaa ja kokeilevaa, Omaolutsarja koostuu lähinnä ravintoloiden, kauppojen, hotellien, yritysten yms omareseptioluista. Ehkä myynnillisesti kiinnostavimpana pidän tulevaa sessiosarjaa jolle ollaan juonittu nimensämukaista suunnitelmaa. Tämä avataan helmikuussa ennakkomyynnin yhteydessä. Lisäksi palvelemme jonkin verran privatlabelasiakkaita.

Onko viennin mahdollisuuksia tarkoitus lähteä kartoittamaan?

Kyllä ja on itseasiassa jo kartoitettukin. Mielenkiintoisia ideoita on selvittelyssä. Esim tuleva vähägluteeninen sessio-IPA on herättänyt kiinnostusta ulkomailla. Myös normituotanto on saanut kyselyä ja Ruotsi, Tanska ja Viro avautuvat tänä vuonna, loppuvuonna nähdään kuinka paljon on saatu myyntiä ulospäin mutta varmaankin melko pientä tulee olemaan. Myös oman olutsarjan asettaminen Papabeersin olutverkkokaupalle kiinnostaa.
Matkaako Pyynikki jatkossa myös ulkomaille? Pahvilaatikko kerrallaan...

Myös keittolaitteisto meni uusiksi – onko vanhalle, pienemmälle laitteistolle vielä käyttöä?

Sen avulla vahvistetaan käsityöläisyyttä. Mukaan tulee tosiaan artesaanisarja, jossa on paljon vierailijoita mukana sekä lisäksi pikkulaitteistolla tuotetaan omaolutsarjoja joiden kysyntä myös kasvaa koko ajan. 200 privaattikeittoa olisi tarkoitus vuositasolla tuottaa.

Teillä on meneillään myös uusi osakeanti. Kertoisitko siitä hieman?

Uudella osakeannilla saadaan uuden laitteiston puuttuvat osat hankittua. Valmistuslaitteiston ja pullotuslinjaston asennukset maksettua. Tilojen lisäykset sekä niissä suoritettavat remontit hoidettua. Näiden jälkeen sijoitetaan markkinointiin ja hanalaitteistojen hankintaan. Nykyisillä osakkailla on ennakkoaika uusien osakkeiden merkintään ja loput laitetaan avoimeen merkintään. Yksi syy antiin on myös se että saadaan tiettyjä tahoja mukaan omistajapohjaan.

On myös puhuttu biokaasun hyödyntämisestä eli mäskin kierrätyksestä energiaksi?

Laboratoriamme vetävän Eräsalon Heikin ideana oli että miksi ei käytettäisi tuota itse hyödyksi. Bioreaktoreiden hinnat ovat aika paljon tulleet alas ja prosessi on mahdollista meillekin. Tuotettavalla energialla voitaisiin vaikka lämmittää tiloja tai tankata kuljetusajoneuvojamme. Tämä luonnollisesti toteutuu annin loppupäästä mutta toivon että joku päivä meillä tälläinen olisi.

Panimo on toimijana varsin nuori – hirvittääkö nopea tahti yhtään?

Voi olla että joitain meilläkin hirvittää. Mutta henkilökohtaisesti olen samaa mieltä yhtiön kanssa kasvusta ja käsittääkseni yhtiökokouksessa ei tarvinnut asiasta edes äänestää. Meillä on kuitenkin melko laaja ja ammattitaitoinen hallitus ja hallituksella paljon viisautta käytettävänä muissa osakkaissa. Joten päätöksentekoon on luja luottamus.

 ---

Mielenkiintoiselta vaikuttaa ja oikeastaan panimon päätös hyödyntää hallituksen myönnytykset heti kättelyssä lähettää selkeän viestin päättäjille: kun investoinneille ja pienyritysten kehittämiselle annetaan mahdollisuus, on hyvinkin todennäköistä että tuo tilaisuus käytetään hyödyksi. Kasvun myötä maamme vielä melko nihkeät pienpanimo-oluen vientimarkkinat saavat uutta väriä matkaansa, mutta myös paikalliset vaikutukset ovat arvokkaita. Pienpanimo-akselilla on hyvä draivi päällä ja juuri nämä toimijat luovat sitä oikeanlaista olut- ja juomakulttuuria oluillaan... Siihen kannattaa panostaa ja panostamiseen kannattaa rohkaista!

Onnea projektiin!
J-P

Täydennystä odotellessa... (kuva: Pasi Rasku)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti