Näinkö tässä sitten käy? |
Muutoksista tiedotti osuvasti aprilipäivänä Helsingin Sanomat ja kuten tavallista, oli
tiedonannossa aukkoja, joita on lähdetty aktiivisten bloggaajien toimesta
selvittelemään:
Eritoten Tuopillisen
ansiokasta kirjeenvaihtoa Valviran kanssa lueskellessani heräsin ihmettelemään,
että ollaanko nyky-Suomessa tosiaan näin Neuvostomallisessa tilassa?
Tiivistetysti edellä mainittujen blogistien selvityksistä käy ilmi, että myös
harrastelevan bloggaajan jotkin kirjoitukset tullaan kriminalisoimaan 1.1.2015
alkaen. Totaalisensuuria ei suinkaan ole luvassa, vaan nykyisellään olutblogistien
varsin satunnaisesti vastaanottamien olutnäytteiden julkinen arviointi tulee
siirtymään vähintäänkin harmaalle alueelle, ellei jopa täysin kielletyksi. Se,
kumpaan koriin aihepiiri lopulta kolahtaa, ei Valviran edustajan mukaan vielä ole
varmaa. Eli ilmeisesti odotellaan lain voimaan astumista, tarkastellaan
ihmisten käyttäytymistä ja sitten vasta säädetään lakipykälien tulkintamallit
kohdilleen – nerokasta!
Ilmaisnäyte voidaan kuitenkin tulkita tuotekorvaukseksi, joka on verrattavissa rahalliseen maksuun ja
sitä myöten kirjoittaja on tuon kirjoitushetken ajan kaupallinen toteuttaja. Ja kaupallisen toimijan ei ole lain
puitteissa hyväksyttävää ”mainostaa” alkoholituotteita hallitsemassaan
tietoverkon palvelussa (Facebook, Twitter, Blogger…):
Eihän tuo loppuunsa suuri murhe suomalaiselle olutkirjoittajalle
ole, ilmaispakettien määrä kun vuositasolla on laskettavissa yhden käden
sormilla - verottajaakaan tämänsuuruiset "kirjoituspalkkiot" tuskin vielä kiinnostavat. Periaatetasolla aihe kuitenkin vihastuttaa, sillä melkoista
saivartelua kyseinen lakimuutos laajassa skaalassa tarkasteltuna on. Pelkästään
olutbloggaajia on maassamme vain reilut kymmenen, joten kuinka suuri virasto
meitä vahtimaan tulee sitten perustaa? Kuinka tätä käytännössä siis aiottaisiin
valvoa, vai ollaanko taas kerran tiukennosten äärellä, joita vain pannaan
täytäntöön ilman sen suurempia jatkoideoita? Kuka tästä siis loppupeleissä
hyötyy?
Luonnollisesti vielä hieman hankalammassa raossa ovat itse tuottavat
yritykset, joista olutaiheesta johtuen nostan esille pienpanimot. Käytännössä tiukumillaan
tulkittuna uudistus tulee kieltämään kaiken tuotteisiin liittyvän jakamisen
esimerkiksi panimon Facebook-sivujen kautta. Monella pienellä toimijalla ei ole
rahkeita ja pääomaa hyödyntää sosiaalisen median lisäksi muita
informaatiokanavia, joten käytännössä ne jäisivät tämän jälkeen puskaradion varaan.
Tähänkin aiheeseen toki vaikuttaa tulevan lain tulkinta, sillä esimerkiksi Alko
saa julkaista myymiensä tuotteiden tiedot internet-sivuillaan. Kysymys
kuuluukin, että minkälaista tietosisältöä pienpanimoilla on lupa jakaa
viestimiensä kautta ennen kuin se tulkitaan mainostamiseksi? Saako esimerkiksi
omien tuotteiden saatavuustietoja julkaista julkisesti tai tulevista uutuuksista
jakaa tietoa? Se on jo kuitenkin tullut selväksi, ettei panimoilla ole enää
lupaa jakaa eteenpäin esimerkiksi bloggaajien kirjoittamia arvioita – ei vaikka
arvio olisi kirjoitettu omalla rahalla ostetusta tuotteesta. Tämä on sinällään
todella pöllöä toimintaa, sillä olutblogien pääsääntöinen ideahan on nimenomaan
jakaa informaatiota, tietoa aiheesta ja näin kehittää laadukasta
juomakulttuuria omalta osaltaan. Oluisiin tottumaton kuluttaja tuskin ilman suurempaa
ennakkotietoa tarttuu suhteessa kalliiseen pienpanimotuotteeseen, vaan pitäytyy
”tutussa ja turvallisessa”
pahvisalkussaan. Onko tämä sitten kenen etu? Ei ainakaan sen paljon hehkutetun
kansanterveyden…
Lisäksi aihe ajaa ristiriitaan EUn tasapäistämispolitiikan
kanssa, sillä ulkomaiset toimijat saavat jatkaa julkeaa verkkopropagandaansa kansallisesta
kiellosta huolimatta. Sortamalla kotimaista saadaan koko Suomi uuteen nousuun,
niinhän?
Minua siis harmittaa se, että harrastukseksi kuvittelemani
kirjoittaminen, jonka olen kokenut sekä hyväksi informaationjakovälineeksi että
tärkeäksi henkireiäksi itselleni, saattaakin varomattomissa olosuhteissa olla
jatkossa tuomiolle pantavaa toimintaa. Milloin, miten, millä perusteilla ja
minkä vuoksi? Siihen ei vielä vastausta ehkä-,
jos-, mahdollisesti- ja saatetaan-sanoja
viliseviä lauseita syvällisemmällä tasolla ole. Joka tapauksessa
rikosrekisterin merkintä ”kaupallisen olutmainoksen
julkaisija” tai pahimmillaan ”rikollinen
ammattibloggari” kuulosta melko absurdilta ja byrokraattiselta merkinnältä.
(Ammattilaisuudesta blogini pito on kaukana, mutta rangaistusolosuhteissa
kuitenkin olisin kaupallinen toteuttaja,
eli jossain määrin ammattimaisesti toimiva taho).
Mutta suuremmin minua harmittavat muutoinkin ahtaalla olevat
pienpanimot, joilta tunnetusti ailahtelevan virkamiespolitiikan voimin ollaan
mahdollisesti viemässä mahdollisuus tiedon jakoon. Jo olutarvioiden jako-sensuuri on mielestäni älytön veto, joka
kaventaa myös kuluttajan mahdollisuuksia tutustua tuotteisiin. Useita kertoja
olen arvioiden tueksi kysynyt oluen taustoja sekä muita lisätietoja juttua varten, eli tarjonnut lukijalle tietoa, jota ei välttämättä ole missään muualla
ollut saatavilla. Toivotaan, että edes panimon itse tuottaman materiaalin
osalta järkevyys jakosäädöksiin säilyisi. Ei kai kaikki tiedottaminen voi olla
puhdasta mainontaa (toki voi, mutta ymmärtänet pointin…).
Aiheeseenhan on toki tulossa myöhemmässä vaiheessa
tarkemmatkin ohjeistukset, mutta epäilenpä niidenkin omaavan aukkoja vähintäänkin
hirviaitaverkon tiheydellä. Sinällään huvittavaa, että etukäteiskuvitelmassa
minun olisi lupa arvioida julkisesti itse ostamani pullollinen paikallispanimon
tuotetta, mutta se ilmaiseksi saanut siinä vieressä on Stasin valvovan silmän
alla – mitä jos vahingossa sekoitan ne? Koko tilanne on surullisen huvittava,
joskin ikävän todellinen kuvaus suomalaisesta virkamiesajattelusta. Kuten jo
niin monesti on huomattu: kun jotain kielletään, niin kohta kielletään sitten
vielä jotain muutakin.
Siksipä pari spekulaatiota (tai saivartelevaa esimerkkiä)
loppuun, jotka aidosti mieltäni askarruttavat:
- JOS käy niin, ettei panimo saa Twitteriään sen vertaa käyttää, että jakaa tietoa tuotteidensa saatavuudesta esimerkiksi olutravintoloista, niin saako tuotteita tarjoileva ravintola silti Facebookissaan tiedottaa uusista tuotteistaan?
- JOS jokin kotimainen panimo toimittaa minulle paketin joulun alla, niin pitääkö arvion olla ennen vuoden vaihdetta julkista riistaa vai kutsuuko raastupa mikäli postaan vanhan lain aikana vastaanotetun näytteen (=palkkio tai suoranainen lahjus) arvion blogiini ja mediaan vasta uuden lain ollessa voimassa?
- Millaisia sanktioita näille hurjille rikollisille on sitten luvassa? Ehdotan veropetostasoista rangaistuskäytäntöä, koska muutoinhan koko jupakka kuulostaisi hölmöltä puuhalta…
- Miksi tämä on taas kerran niin pirun hankalaa?
Internet on globaali verkosto ja olen aina elänyt käsityksessä, että sen käytön säätely on tapana vain keskiaikaisimmissa diktatuureissa... Eikö jo vaihdettaisi jakoja?
Entäpä jos suomalainen panimo lähettää tuotteen ulkomaiselle blogistille joka arvioi oluen blogissaan ulkomailla? Mitä jos ulkomainen vaikka tekee youtube-videon oluesta? Parempi vain ignoorata koko turha laki jota kukaan ei pysty valvomaan. Alkaako jokin virkamiesosasto paikallistamaan ja tunnitsemaan nimimerkkien takana olevia henkilöitä jos he ovat vaikka Pölhölässä kirjoilla? Voi hyvää päivää.
VastaaPoistaHyviä kysymyksiä. Voisi vielä lisätä, että voinko itse arvioida lahjusoluen jos teen sen ulkomaila? Tuskin tuota kukaan jaksaa/ehtii vahtimaan, mutta tämänkin kirjoituksen tarkoitus oli pitää keskustelua yllä - ignooraaminen (ainakin tässä vaiheessa) olisi käytännössä alistumista taas yhdelle hölmölle säädökselle. Aihe puhuttaa, mikä on hyvä asia. Onhan tässä monin osin kyse myös sanan vapaudestakin...
PoistaJa kuten sanottu, suurta muutosta ei uudistus omaan elämään aiheuttaisi, mutta periaatetasolla tällaista näpertelyä ei vain voi ymmärtää. Byrokratian ja kieltojen lisääminen ei palvele kenenkään etua.