Panimoilla, kuten monilla muillakin yrityksillä on nyt todella tiukkaa. |
Kaikki varmasti tietävät kansainvälisen ja kansallisenkin
nykytilan varsin hyvin, joten sitä ei tässä kannata lähteä kertaamaan.
Tulevaisuuden edessä on kuitenkin tällä hetkellä sankka epätietoisuuden verho,
mikä vaikuttaa oikeastaan kaikkeen eikä vähiten bloginkin aihetta koskettavien
tahojen toimintaedellytyksiin, elantoon, toimeentuloon ja jatkuvuuteen. Ja sitä
kautta myös oman lasin sisältöönkin.
Olutaihe ei varmastikaan ole se yhteiskunnallisesti suurin
tai tärkein asia tällä hetkellä ja kansallisenakin prioriteettinä melko
olematon. Koen kuitenkin velvollisuudekseni nostaa asiaa osaltani esiin, sillä
alalta kuuluva hätähuutojen ääni voimistuu päivä päivältä ja tilanteen
vaikutukset tulevat olemaan pahimmassa tapauksessa kovin pitkäikäisiä.
Kuluttajilla on kuitenkin valta ja mahdollisuus tehdä asialle jotain.
Useampi panimo uhkaa hiljentyä lopullisesti. |
Seitsemisen vuotta sitten alkanut pienpanimobuumi on
nostanut panimomäärämme noin kolmestakymmenestä toimijasta jo pitkälti yli
sadan. Kauppojen olutvalikoimat ovat kasvaneet, pienpanimotuotteille on varattu
omia osastojaan ja trendejä seurataan tiiviisti. Myös muutama yksityinen
olutkauppakin on tähän maahan jo saatu eikä sovi unohtaa olutravintoloiden
määrän ja tarjonnan runsasta monipuolistumista samaan aikaan. Nyt tuo kaikki on
kuitenkin vaarassa kadota jopa huomattavissa määrin.
Kaupat ilmoittivat jo kaventavansa nimikemäärää,
olutravintolat humisevat hiljaisuuttaan ja pienpanimot pohtivat, mitä kaikella
jo pannulla oluella pitäisi tehdä, kun myyntikanavat hiljenevät yksi toisensa
jälkeen. Lisääkin pitäisi panna, jotta toiminta voisi jatkua. Vallitseva
tilanne tulee pahimmillaan karsimaan suurenkin määrän panimoita ja
ravintoloita, mutta voi vaikuttaa myös paljon tarjontaansa kehittyneiden
kauppojenkin tulevaisuuden tarjontaan. Pienen segmentin kuriositeettioluet kun
eivät välttämättä ole se ensimmäinen jälleenpanostuksen kohde, kun toimintaan
syntyneitä lovia lähdetään kauppasektorilla paikkaamaan.
Pientoimijat, ne pidempi-ikäisetkin, tarvitsevat nyt kuluttajien apua. |
Samaan aikaan yhdessä pienpanimovallankumouksen kanssa
kasvanut harrastajajoukko elää omaa todellisuuttaan, jossa kotimaan tarjonnan
kaventuessa ulkomaiset verkkokaupat nousevat entistä suurempaan rooliin - etenkin kun verkkokauppa ja kotitoimitukset on kotimaisten toimijoiden ulottumattomissa. Yhtälö
voi johtaa tilanteeseen, jossa alan paluu menneen tammikuun tasolle voi viedä
todella pitkään. Ehkä jotain on kuitenkin tehtävissä – meidän kuluttajienkin
osalta.
Osta siis olutta pienpanimoiden omista puodeista. Useilta
pienpanimoilta löytyy nykyisin oma panimopuoti, josta olutta voi ostaa ilman
turhia välikäsiä. Näinä aikoina mahdollisuuden hyödyntämisen tärkeys korostuu
ja panimokauppoja kannattaa hyödyntää kunkin mahdollisuuksien mukaan. Oluen
lisäksi puodeissa on tarjolla erinäistä olutrekvisiittaa ja lahjakortteja,
joita voi hankkia omakseen usein myös etänä. Monet panimot pitävät kauppojaan
nyt auki laajennetuin aukioloin. Oman lähipuotisi löydät pienpanimokartan
avulla:
Kartta Suomen pienpanimoista
Paikallispanimoita kannattaa nyt suosia entistä kovemmin. |
Oluiden lisäksi ne tarjoavat myös erinäistä asiaankuuluvaa oheistuotekirjoa ja lahjakortteja. |
Mikäli läheltäsi ei paikallista panimopuotia löydy, suosi
kauppaostoksilla kotimaisia tuotteita. Kauppojen tahoilta on jo kuulunut
aikeita olutvalikoimienkin supistamisesta, joten painostusta kotimaan
tekijöihin voi edesauttaa omilla valinnoillaan. Alkostakin pienpanimo-oluita löytyy ja se toimii vaihtoehtona kun pienpanimopuotia tai paikallista olutta myyvää kauppaa ei lähettyvillä ole. On kuitenkin hyvä muistaa, että valtiollinen monopoli pysyy pystyssä kriisin jälkeenkin, mutta lähikaupan olutvalikoima tai naapurin pienpanimo ei niin tee ilman apua.
Muista myös olutravintoloita ja ylipäänsä ravintola-alan
yrityksiä. Niitä koetellaan nyt erityisen kovalla kädellä, eikä tyhjänä
seisovaan olutravintolaan olutta paikallispanimoltakaan voida tilata. Olutta
saa ruoan tapaan mukaan monesta anniskeluliikkeestäkin (max 5,5%) ja myös niihin myydään
nyt lahjakortteja. Lahjakortti lieneekin nyt se liikkumattomuuskehoituksen
parhaiten huomioiva tukimuoto ja samalla toivoa tilanteen raukeamisesta antava
teko, joka kannustaa katukuvan elävöittämiseen kriisin päätyttyä.
Ja Siperiaa tulisi kyllä maar suuri ikävä. |
Kaikki tuki alalle (kuin alalle) on joka tapauksessa nyt
tarpeen. Kuluttajilla on valta ja mahdollisuus tukea toiminnallaan paikallisia
yrityksiä ja parantaa niiden mahdollisuuksia selvitä pahimman yli. Olut ei se
päällimmäisin asia varmastikaan tällä hetkellä monelle ole, mutta jos sitä mallasjuomaa
kuitenkin mieli halajaa, kannattaa aiheelle ja valinnoille laittaa tavallista
enemmän ajatusta – mistä haluaisin jatkossakin nauttia?
Mutta loppujen lopuksi jokainen tekee niin kuin parhaaksi
näkee, kokee ja kykenee. Mahdollisuuksien ja resurssien mukaan mennään itse
kukin. Ja yksi juttu vielä. Kohtuus. Järjestelmän resurssien on nyt
riitettävä sinne, missä niitä eniten kaivataan.
Olutpostissa on muuten hyvä katsaus tilanteeseen ja useamman alan toimijan ajatuksia aiheesta. Kannattaa lukea:
Miten olutala selviää?
Pien on yksi alaa muutamassa vuodessa hurjasti kehittänyt taho. Pien on paitsi olutkauppa ja baari, myös maahantuoja, joka on saattanut lyhyessä ajassa markkinoillemme suuremman määrän eurooppalaisten huipputekijöiden oluita, kuin jaksan edes muistaa. Yrityksen saappaita olisi äärimmäisen hankala kenenkään muun täyttää, etenkään kun vastaavaa ei ole tässä maassa koskaan aiemmin edes nähty. Myös Pien tarvitsee kuluttajien apua ja sen säilyminen on kaikkien olutharrastajien etu. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti