Klassikko tiivistää ongelman ytimen... |
1908 Koska viralliset tilastot osoittavat suomalaisten juovat alkoholia vähiten koko Euroopassa, kieltolakia pönkittämään kehitetään myytti suomalaisesta viinapäästä. Sen mukaan suomalainen aiheuttaa alkoholinkäytöllään poikkeuksellisen suuret haitat.
1919 Kieltolaki astuu voimaan, ja siitä tulee pian epäsuosittu. Alkoholin salakuljetus verkostoituu tehokkaasti, ja jopa maaseudulla saa pirtua helposti ja halvalla.
Päivi Parhi-Riikolan vanhan, Suomalainen viinapää -tekstin esittämä, sadan vuoden takainen ajankuva saattaa nykyisin hieman hymyilyttää,
mutta tarkemmin ajatellen tuosta puusta ei olla kovinkaan kauaksi pudottu. Kieltolaki
on toki kumottu jo aikaa sitten, mutta Euroopan säännellyin toimintaympäristö,
ideologisten raittiusjärjestöjen vahva jalansija päätöksenteossa sekä
kaavoihinsa kangistunut valtion alkoholimonopoli vääristävät pitkäjänteisesti suomalaisten
suhtautumista alkoholiin. Kulttuuria ajetaan aktiivisesti alas ja samalla
meille uskotellaan, että suomalainen on jonkinlainen poikkeustapaus,
luonnonoikku. Kukaan ei kuitenkaan kerro, että tuo ”luonnonoikku” on harjoittamamme
politiikan itsensä luoma vääristymä. Kulutus on samaa tasoa verotuksellisesti olutta ja viiniä suosivan politiikan ja vapaan myynnin omaavan Saksan kanssa… Kaksi tietä, sama lopputulos
– saksalaisilla vain on vapaus valita, matkailuvaltti ja vahva kulttuuri,
meillä ei mitään näistä.
Sinivalkoisen kuplan ongelma ja toimenpiteet
Suomessa on Viroon nähden lähes viisinkertainen olutvero ja
tuolla verokuilulla heltiää EU-alueen kirkas kärkisija. Matkustajatuonti
peittoaa selvästi kotimaisen ravintolamyynnin kattaen joidenkin arvioiden
mukaan jo lähes kolmanneksen kokonaiskulutuksesta. Suomalainen ei ole tyhmä ja näinä
tiukkoina aikoina Viron hintataso on varsin houkutteleva pidemmänkin matkan
takaa tarkasteltuna. Nettikauppojen valikoiman laajuudesta puhumattakaan… Uuden hallituksen aikeet korottaa
alkoholiveroa, mikäli Viron korotukset antavat siihen mahdollisuuden tuskin
kääntää rallin suuntaa, päinvastoin.
Sen sijaan, että Suomessa pyrittäisiin kehittämään omaa tuotetta toimivammaksi, on täällä
käytännössä pyritty kieltämään muiden vaihtoehtojen käyttö. EU:n lainsäädännön
mahdollistamaa matkustajatuontia pyritään verovaroin suitsimaan ja
demonisoimaan, eivätkä laillisten verkkotilausten mukaan lykätyt Tullin
terveisetkään harvinaisia ole. Sumutus, risteävät lausunnot, syyllistäminen ja
uhkailu tuntuvat olevan viranomaisportailla suosittuja tehokeinoja.
Kuinka tätä omaa
tuotetta sitten pitäisi kehittää? Ensiaskelten suunta olisi hyvä ottaa
Tanskan tapaan. Siellä otettiin pari vuotta sitten härkää sarvista eli
ryhdyttiin toimiin kasvaneen Saksan tuonnin vuoksi. Kieltojen ja pelottelun
sijaan keinoksi valikoitiin oman alkoholiverotuksen laskeminen
kilpailukykyisemmälle tasolle. Tämän seurauksena kotimaan myynti kasvoi
rajakaupan kääntyessä laskuun. Painotus kotimaan myynnin osuuden kasvattamiseen työllistäisi
Suomessakin laajalla rintamalla mm. maatalous-, panimo-, palvelu-, matkailu- ja
ravintola-alaa. Eli niitä kaivattuja työpaikkoja olisi tarjolla...
(Kuva: Panimoliitto - Creative Commons) |
Pelkkä verotuksen tarkastaminen ei Suomessa kuitenkaan riitä
– olemmehan ajaneet kulttuurimme niin pahasti umpikujaan, että elpymiseen
vaaditaan radikaalimpia toimenpiteitä. Suomalainen kuuluu häviävän pieneen,
alle kolmen prosentin vähemmistöön EU:n kansalaisista, jotka asuvat
valtiollisen alkoholimonopolin vaikutusalueella. On aika ottaa harppaus
eurooppalaista normaalitilaa.
Alko ylläpitää näennäisesti laadukasta valikoimaa, joka
tarkemmassa tarkastelussa paljastuu tylsän geneeriseksi, ylihinnoitelluksi ja
ennalta-arvattavaksi. Siksipä yhä valveutuneempi kansalainen suuntaa katseensa
ulkomaille. Valtiollisen monopolin purkaminen olisikin tärkeää laadukkaamman
tarjonnan lisäämiseksi ja eritoten kotimaisten
tuotteiden esiin saamiseksi. Suomessa on nykyisellään yli 50 pienpanimoa,
mutta harva niistä on edustettuna Alkon hyllyillä – uudistuksista huolimatta.
Panimoiden ulosmyynnin salliminen pitäisi jo nykyisellään
olla itsestäänselvyys, mutta myös muissa maissa harjoitettu verkkokauppa kuuluisi
nykypäivään. Monopolin purkautumisen myötä alan
erikoisliikkeitä, länsimaisista suurkaupungeista tuttuja olut- ja
viinipuoteja tuskin suuremmissa määrin katukuvaan ilmestyisi (ainakaan heti),
mutta esimerkiksi tukkureilla ja maahantuojilla olisi jo valmis logistiikka
verkkokaupan pyörittämiseen – panimotkin ottaisivat mahdollisuuden ilolla vastaan. Näin suomalainen pienpanimo-olut pääsisi
kansallisen levityksen myötä myös rajojemme ulkopuolelle...
”No sitten tulisi
kaikenmaailman Rainbow-viinitonkat ja –viinalagerit markettien hyllyyn!”…
Osittain varmaan näinkin, mutta automarkettien olutvalikoima peittoaa jo
nykyisellään Alkon kapean valikoiman, joten ei liene mitään syytä olettaa, etteikö
valikoima haluttaisi pitää laadukkaana jatkossakin. Monopolin purku ei
välttämättä tarkoittaisi Alkon lopullista hautaamista, nythän se saisi vain
tervettä kilpailua ja näin ”laadukas ja
monipuolinen” valikoima pääsisi todelliseen testiin. Voidaan toisaalta kyseenalaistaa sekin seikka, että kuuluuko alkoholin myynti ylipäätään valtion tehtäviin, sen valmistuksesta puhumattakaan. Noh, tapahtuuhan se sentään raittius- ja terveysjärjestöjen siunauksella ja valvonnassa...
Kansainvälinen pienpanimobuumi, lähiolut ja laatu ovat
kovassa nosteessa ja näistä pitäisi nyt Suomessakin ottaa koppi. Pienpanimot elävät
täälläkin vahvaa nousukautta ja suorastaan tarjoavat mahdollisuuden kulttuurin
tervehdyttämiseen, siihen haikailtuun eurooppalaistumiseen.
Samalla pienpanimo-olut ja arvostettu perinnejuomamme, sahti, voitaisiin ottaa
olennaiseksi osaksi matkailun edistämistä… Miksi näitä hienoja ylpeyden aiheita
halutaan piilotella?
Suomalainen alkoholipolitiikka on Euroopan outolintu,
suoranainen muinaismuisto. Meidän on vihdoin aika puhkaista tämä sinivalkoinen
kupla. Maailma näyttää sen ulkopuolella hyvin erilaiselta, vaikka perusteesit molemmissa pätevätkin. Tulkinnoissa on vain on eroja ja näistä tulkintaeroista me suomalaiset olemme maksaneet kulttuurimme kipeiksi...
J-P
PS. Lepuuttakaamme tässä
odotellessa silmiämme THL:n Suomi toimintakykyisemmäksi kansantautien taakkaa
vähentämällä –julkaisussa esitetyssä, nerokkaassa päätelmässä, joka tunnustaa
nykyisen politiikan epäonnistuneen tavoitteissaan ja samalla tarjoaa asian
korjaamiseen nerokasta ratkaisua. Virallisten tahojen ajatteluun pitäisi saada uusia tuulia, virheet on pystyttävä myöntämään ja sen myötä ryhdyttävä korjaaviin toimiin. Toistaiseksi näytetään kuitenkin menevän samalla, hyväksi, joskin toimimattomaksi havaitulla linjalla..:
4. Alkoholipolitiikka ei ole onnistunut estämään alkoholihaittojen voimakasta kasvua.
Kokonaiskulutusta ja haittoja voidaan vähentää pitkäjänteisellä hintapolitiikalla sekä rajoittamalla alkoholin saatavuutta.
Kiitos J-P. Olen yrittänyt viime viikkojen aikana jäsentää omia ajatuksia ja mielipiteitä nykyisestä alkoholipolitiikasta ja lainsäädännöstä. Enää siihen ei ole tarvetta, sillä tiivistit kaiken olennaisen tässä julkaisussa. Jatkossa voin vain lainata/linkittää tätä tekstiä.
VastaaPoistaKiitoksia, hienoa jos tekstille löytyy jatkokäyttöä! Pyrin aina ajoittain pitämään meteliä tästä aiheesta, hyvä jos sille äänelle on tilausta :)
Poista