Kettuperheen emuu |
Kotimaisten, harrastusmuotoisesti internetiä täyttävien
olutkynäilijöiden olutblogisessioiden kakkososan aiheena on olut ja
penkkiurheilu. Allekirjoittanut otti Tuopillisen heittämästä pallosta
huolimattoman kopin ja päätyi session vetäjäksi – näin menee Olutkellarinkin
yhteispostausneitsyys parin vuoden tahattoman välttelyn jälkeen. Oma panokseni
otantaan on kahden rakkaan aihepiirin yhteenliittymä, joka on viime vuosina
voimistunut pienpanimotoiminnan kasvun myötä:
Kotimaiset jalkapallo-oluet
Kuuluuko olut katsomoon? Ei ainakaan, mikäli lainsäädäntöä
tarkastellaan. Aihe nousee esiin aina aika ajoin ja täytyy myöntää, että eri
osapuolilla on hyviä perusteita näkemyksilleen. Ymmärrän siis osaltaan
katsomoiden anniskelukiellon, mutten sitä nykymuotoisen totalitäärisenä kuitenkaan
kannata. Mieluustihan sen mallasjuoman nauttimisen soisi tapahtuvan
pelinseuraamisen yhteydessä, puoliajan anniskelukarsinatungoksen ja kiireen
sijaan.
Anniskelupaikassa alkoholijuomia saa anniskella ainoastaan lupaviranomaisen hyväksymällä anniskelualueella, jossa valvonta voidaan tehokkaasti järjestää. Anniskelualueeksi ei saa hyväksyä urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleistä katsomotilaa. - Alkoholilaki 4. luku 21 c § (30.8.2002/764)
Tänään kuitenkin pureudutaan käytäntöjen sijaan itse
tuotteeseen yhdistämällä kaksi kovin kaunista asiaa: olut ja jalkapallo. Suomessa
on 2010-luvun pienpanimobuumin myötä valmistettu jo lukuisia kauppias-,
kaupunginosa-, bändi-, brändi- ja tiesmitä paikallisoluita, mutta myös
urheiluseurat ja niiden sidosryhmät ovat teettäneet pienpanimoilla omia mallasjuomiaan. Eritoten vehreiden nurmien äärellä tähän on lähdetty
kohtalaisen hyvin mukaan, mikä tekee värin tunnustamisesta entistä maistuvampaa.
Kultahumua saarilta... (Kuva: Stallhagen / K-Ruoka) |
Lahi alea... (Kuva: FC Lahti) |
Teerenpeli taitaa sekä pyöreän että soikean pallon salat. (Kuva: Teerenpeli) |
Customoidut seuraoluet ovat mukavaa vaihtelua
ottelutapahtumissa varsin usein näkyville suurbrändien peruslagereille.
Tuotekirjoa ei voi vielä järin laajaksi kutsua, mutta kehitystä tuntuu tapahtuvan
kausi toisensa jälkeen ja myös pienempien alasarjajoukkueiden tuotteita tuntuu
olevan paikallisessa levikissä yllättävän paljon. Ei runsaasti, mutta
yllättävän paljon.
Ja on niitä seuraoluita Veikkausliigassakin nähty.
Teerenpeli on mestaroinut FC Lahdelle kaksikin olutta (FC Lahti Ale ja Kölssi),
HIISIn ja JJK:n kannattajaryhmä Harjun Poikien yhteistyö kattaa jo kolmiosaisen
Harjun Kettu –olutsarjan ja Stallhagen valmisti toissa kauden päätteeksi IFK
Marianhammnin kunniaksi Stallhagen Guld -mestaruusoluen.
On muuten merkille pantavaa, ettei esimerkiksi Tampereella tai Kuopiossa ole nähty mahdollisuutta lähteä yhteistyöhön kaupungeissa vaikuttavien pienpanimoiden kanssa - niitä kun molemmista useampikin löytyy... Terveiset siis Ilveksen ja kupsukoiden suuntaan.
Harjun Ketut lienevät pisin seuraolutsarja Suomessa... |
Ja ensi kesänä saataneen lisää... Toivottavasti. |
Ykkösessä Harjun Kettu saanee ensi kesänä jo neljännen
jäsenen, oululaisen Sonnisaaren ja AC Oulun oletettavasti täydentäessä omaa
kahden Navy Blue –satsin perinnettään. Oulussa olisikin ollut mielenkiintoista nähdä, millaisen oluen Tervarit olisivat mahdollisesti saaneet, mikäli jalkapallokartalla vielä vaikuttaisivat...
Olut maistuu myös Satakunnan suunnan Kakkosessa
ja Vitosessa: Musan Salaman kaksi Metsäpirtti-olutta on teetetty paikallisen
Beer Hunter’sin tykönä, mistä myös vitosdivarin Harjavallan Pallo Pale Ale oli
lähtöisin.
Tampereella elvytetty, tällä hetkellä Kakkosen tasolla
vahvaa nousua tekevä Tampere United löi hynttyyt yhteen Pyynikin
Käsityöläispanimon kanssa ja pari muutakin saman sarjatason seuraa hakee
maltaista lisäpotkua omien oluiden muodossa: Lappeenrannan PEPO luottaa Waahto
Breweryn osaamiseen ja maistuvaa yhteistyötä on toteutettu myös KTP:n ja Takatalo
& Tompurin toimesta.
Metsäpirtin Woima sai kesällä seuraajan Metsäpirtin Wehnästä (Kuva: Metsäpirtin Woima) |
(Kuva: KTP) |
(Kuva: Tamu) |
Oululaista yhteistyötä |
(Kuva: AC Oulu) |
Perinteikäs helsinkiläisseura HPS:kin sai
100-vuotisjuhlaoluen* ja on näitä varmasti muitakin, mutta paikalliset, pienen
saatavuuden erät saati etikettioluet menevät toisinaan ohi tutkan. Muistelisin
että Huuhkaja-kannattajienkin nimikko-olutta nähtiin pari vuotta takaperin ja
aikalaismuisteloiden mukaan Jämsänkosken Ilves lanseerasi oman Bilkku III-div.
oluen** jo vuonna 1993.
Väriä tunnustavia oluita useammin seurat kuitenkin solmivat
yhteistyösopimuksia suurempien panimotoimijoiden kanssa ja etenkin
Euro-kentillä vuorottelevat usein tutut brändit Heinekenistä Carlsbergiin ja
Bayernin Paulaneriin. Kotomaassa kiekkopuolen hifkinpunainen KOFF ja
maajoukkueen Karjala-kytkös lienevät ne selvimmät esimerkit, mutta kyllähän
vain nuo paikallisten toimijoiden keskinäiset hedelmät enemmän mieltä
lämmittävät.
(Kuva: PEPO) |
(Kuva: HPS) |
(Kuva: HaPo) |
Save the Crew
Tuore, isomman mittakaavan uutinen tuli vastikään merten
takaa Amerikasta, missä skottipanimo BrewDog rakentaa imperiumiaan uuden
panimoyksikön voimin. Punkpanimo rakensi Columbukseen tuliterän, taalamaan
markkinoita palvelemaan tarkoitetun verstaan.
(Kuva: BrewDog) |
Kun tieto kaupungin jalkapalloylpeys Columbus Crewn toiminnan
siirtämisestä toisaalle saavutti kansan, ei panimolla jääty odottamaan
uhkakuvan toteutumista omalla painollaan. Isältä pojalle siirtyvään
seurauskollisuuteen, juurekkuuteen ja perinteisiin tottuneet skotit eivät
jääneet toimettomiksi, vaan käynnistivät oman kampanjan, jonka tuotot käytetään
joukkuetoiminnan jatkamisen hyväksi. Projektiin kuuluu olennaisena osana uusi
Crew Brew Golden Ale, jonka tuotot ohjataan Save the Crew -liikkeen kassaan. Maistuvaa
vaikuttamista, joka varmasti myös huomataan.
We were pretty devastated when we heard than Columbus might be losing the Crew. This city, the area, the people of Columbus and the Crew fans need Columbus’ amazing soccer team to stay right here. And we want to do all we can to help ensure that happens.
*HPS Vihreä Satavuotinen Juhlaolut lienee etikettiversio
Sorin Red Alert Session Red IPAsta.
**Olikohan tuo JIlveksen tuote kaupallinen ja jos oli, niin lieni jonkin brändin etikettiversio?
**Olikohan tuo JIlveksen tuote kaupallinen ja jos oli, niin lieni jonkin brändin etikettiversio?
Minä kun ostin HPS 100v Vihreä Satavuotinen Juhlaolutta, se oli 4,7% Simcoe Lager.
VastaaPoistaPitääpä etsiä tuo ale-versiokin.
Höh, niitäkö on useampiakin? Pitää lisätä listaan, kiitos tiedosta.
Poista