Saimaan Juomatehdas ja Malmgårdin Panimo ilmoittivat 4.4 tulevista uudistuksista. |
Saimaan Juomatehtaan nimi kansainvälistyy muotoon Saimaa
Brewing Company. Samalla myös tuotevalikoima uudistuu. Ensimmäiset uuden
konseptin tuotteet löytyvätkin jo jakelusta. Muutosta perustellaan panimon
tiedotteessa seuraavasti:
"Brändiuudistuksella tähdätään myös aseman vahvistamiseen koventuvassa kilpailussa. Panimo tavoittelee kotimaan markkinaosuuden kasvattamisen ohella tulevaisuudessa sijaa myös kansainvälisillä markkinoilla."
Koventuneella kilpailulla viitataan mm. jo satapäistyneeseen panimomäärään
Suomessa, mutta myös uuden alkoholilain aiheuttamaan, uusien tuontioluiden
saapumiseen markkinoille. Kilpailutilannettu kutsutaan Saimaan suunnalta jo
"äärimmäisen kovaksi". Pienpanimoiden osuus kokonaistuotannosta nousi viime vuonna jo 5,1% kokoiseksi käsittäen n. 20,9 miljoonaa litraa.
Brewer's Organic -sarja ulkoasua on hieno ja informatiivinen. |
Brewer's Classic on myös ihan kivannäköinen. |
Panimon nimen ja tuotevalikoiman myötä myös ulkoinen ilme uudistuu. Etenkin
uudistuneen luomuolut-sarjan ulkoasu toimii erinomaisesti tuoden itselleni
mieleen mm. Cloudwaterin tuotokset. Toki Saimaa Brewing Co-. ja Brewer's
Organic -tekstit hieman särähtävät silmään perisuomalaisten sanojen, kuten
Yövesi ja Ukonlahti kanssa, mutta mitäpä pienistä. Klassikkosarjakin on ihan
kivannäköinen ja kokonaisuudessaan uudistus on tervetullut, sillä olivathan nuo
aiemmat Brewer's Special -kuosit alusta asti aivan kamalia.
Panimon valikoima koostuu jatkossa neljästä oman persoonan omaavasta tuoteperheestä: Brewer’s Classic -oluista, Brewer’s Organic -luomuoluista, Brewer’s Special -erikoisoluista ja Crafty-käsityösiidereistä. Uudet tuotepakkaukset kertovat aikaisempaa kirkkaammin ja kokonaisvaltaisemmin kunkin tuotteen ominaisluonteesta.
Työ ekologisuuden ja kestävyyden kanssa jatkuu ja viljelijäyhteistyön ansiosta panimon luomuoluissa käytettävän uniikin Saimaa EKO -maltaan alkuperä voidaan
kertoa kuluttajille viimeistä viljanjyvää myöden.
Myös Malmgård siirtyy pienempiin pulloihin ja uudistaa etiketit. |
Malmgårdin Panimo ei ole nimeä vaihtamassa, vaan seuraa valloillaan olevaa
trendiä pienempien pakkauskokojen suhteen. Puolilitrainen lasipullo vaihtuu
0,33-litraiseen ja samalla myös ulkoasu kokee muutoksia. Aiheesta on ollut jo viitteitä aiemmin sosiaalisessa mediassa. Kiristynyt
kilpailutilanne mainitaan tämänkin muutoksen yhdeksi syyksi.
Asiakkaat panostavat nyt ennen kaikkea laatuun ja toivovat pikkupulloa, joten tuomme tuotteet pienempään pakkauskokoon. Helpotamme juomien valintaa tuomalla mukaan ruokasuositukset. Perinteiset tuotteemme löytyvät jatkossa klassisemman ilmeen alta, kun taas erikoisemmat ja vahvemmat makuelämykset on pakattu hieman modernimmin.
Malmgård on itselleni niitä harvoja kotimaisia panimoita, joiden tuotteiden
olisin suonut pysyvän isommassa pullokoossa. Sama harmistus valtasi mielen myös sellaisten panimoiden kuin Nøgne Ø ja Amager kohdalla, niiden lanseeratessa nämä pienemmät pullokoot. Pääsääntöisesti suunta on kiva, mutta muutaman hyvän poikkeuksen sekaan silti soisi. Etikettiuudistus ei myöskään ole
mieleeni, sillä entiset, selkeälinjaiset ja tyyliltään särmikkäät edustivat
sitä kartanopanimon laadukkuutta, mikä jatkui myös pullon sisällössä. Onneksi
sisältä ei näiden uudistusten myötä ole muuttumassa, mutta vierastanen uutta
brändiä vielä hyvän tovin sen vakioitumisenkin jälkeen.
Malmgård aikoo myös kehittää täydellisen ruokaoluen. Apuna projektissa on Olo- ja Emo -ravintoloista tuttu huippukokki Pekka Terävä, joka myös laatuoluiden ystäväksi tunnustetaan.
Malmgård aikoo myös kehittää täydellisen ruokaoluen. Apuna projektissa on Olo- ja Emo -ravintoloista tuttu huippukokki Pekka Terävä, joka myös laatuoluiden ystäväksi tunnustetaan.
Suhtaudumme Pekka Terävän kanssa molemmat intohimoisesti kotimaisen ruoka- ja juomakulttuurin kehittämiseen. Hän vannoo ravintoloissaan tuotteidemme ja perinneviljojen nimeen, joten tämä on siinäkin mielessä erittäin luonteva yhteistyö. Keskitymme nyt pitkään ja huolelliseen kehitystyöhön, joka perustuu parhaisiin mahdollisiin raaka-aineisiin, omien visioiden toteuttamiseen sekä loputtomaan pienten yksityiskohtien hiomiseen. Tavoitteenamme on täydellinen hyvän ruuan ja laadukkaan juoman liitto, eikä siihen ei ole oikotietä.
Onko Amagerkin lanseerannut jossakin välissä tai lanseeraamassa pienemmän pullokoon? Ainakin reilu kuukausi sitten SB:stä kaapatut The Mortician ja Cody The Crooked Cop olivat puolen litran mallia, eikä verkkokaupoissakaan pienempää kokoa näy.
VastaaPoistaViime kuun puolivälissä ilmoittivat hiljalleen mutta vakaasti siirtyvänsä pienempään pulloon.
PoistaPersetti. Niinpä näkyy. :/
PoistaSuomessa vähän tunnetummista craft-panimoista Thornbridge taisi siirtyä pienempään pulloon jo ennen norjalaisia. Joka tapauksessa ymmärtäisin erittäin hyvin, että vahvuudeltaan jostain kasivolttisista alkaen olutta myytäisiin pienemmissä pulloissa ja korkeammalla litrahinnalla. En ihan ymmärrä sitä, miksi panimon pitää vaihtaa kerralla kaikkien tuotteiden pullokoot, kun esimerkkejä eri kokoihin pullottavista/tölkittävistä panimoista on maa(ilma) vääränään.