maanantai 4. joulukuuta 2017

Olutblogisessiot vol. 2 – Jalkapallo-oluiden pyöreä maailma



Kettuperheen emuu
Kotimaisten, harrastusmuotoisesti internetiä täyttävien olutkynäilijöiden olutblogisessioiden kakkososan aiheena on olut ja penkkiurheilu. Allekirjoittanut otti Tuopillisen heittämästä pallosta huolimattoman kopin ja päätyi session vetäjäksi – näin menee Olutkellarinkin yhteispostausneitsyys parin vuoden tahattoman välttelyn jälkeen. Oma panokseni otantaan on kahden rakkaan aihepiirin yhteenliittymä, joka on viime vuosina voimistunut pienpanimotoiminnan kasvun myötä:

Kotimaiset jalkapallo-oluet


Kuuluuko olut katsomoon? Ei ainakaan, mikäli lainsäädäntöä tarkastellaan. Aihe nousee esiin aina aika ajoin ja täytyy myöntää, että eri osapuolilla on hyviä perusteita näkemyksilleen. Ymmärrän siis osaltaan katsomoiden anniskelukiellon, mutten sitä nykymuotoisen totalitäärisenä kuitenkaan kannata. Mieluustihan sen mallasjuoman nauttimisen soisi tapahtuvan pelinseuraamisen yhteydessä, puoliajan anniskelukarsinatungoksen ja kiireen sijaan.
Anniskelupaikassa alkoholijuomia saa anniskella ainoastaan lupaviranomaisen hyväksymällä anniskelualueella, jossa valvonta voidaan tehokkaasti järjestää. Anniskelualueeksi ei saa hyväksyä urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleistä katsomotilaa. - Alkoholilaki 4. luku 21 c § (30.8.2002/764)
Tänään kuitenkin pureudutaan käytäntöjen sijaan itse tuotteeseen yhdistämällä kaksi kovin kaunista asiaa: olut ja jalkapallo. Suomessa on 2010-luvun pienpanimobuumin myötä valmistettu jo lukuisia kauppias-, kaupunginosa-, bändi-, brändi- ja tiesmitä paikallisoluita, mutta myös urheiluseurat ja niiden sidosryhmät ovat teettäneet pienpanimoilla omia mallasjuomiaan. Eritoten vehreiden nurmien äärellä tähän on lähdetty kohtalaisen hyvin mukaan, mikä tekee värin tunnustamisesta entistä maistuvampaa.

Kultahumua saarilta...
(Kuva: Stallhagen / K-Ruoka)
Lahi alea...
(Kuva: FC Lahti)
Teerenpeli taitaa sekä pyöreän että soikean pallon salat.
(Kuva: Teerenpeli)
Customoidut seuraoluet ovat mukavaa vaihtelua ottelutapahtumissa varsin usein näkyville suurbrändien peruslagereille. Tuotekirjoa ei voi vielä järin laajaksi kutsua, mutta kehitystä tuntuu tapahtuvan kausi toisensa jälkeen ja myös pienempien alasarjajoukkueiden tuotteita tuntuu olevan paikallisessa levikissä yllättävän paljon. Ei runsaasti, mutta yllättävän paljon.

Ja on niitä seuraoluita Veikkausliigassakin nähty. Teerenpeli on mestaroinut FC Lahdelle kaksikin olutta (FC Lahti Ale ja Kölssi), HIISIn ja JJK:n kannattajaryhmä Harjun Poikien yhteistyö kattaa jo kolmiosaisen Harjun Kettu –olutsarjan ja Stallhagen valmisti toissa kauden päätteeksi IFK Marianhammnin kunniaksi Stallhagen Guld -mestaruusoluen. 

On muuten merkille pantavaa, ettei esimerkiksi Tampereella tai Kuopiossa ole nähty mahdollisuutta lähteä yhteistyöhön kaupungeissa vaikuttavien pienpanimoiden kanssa - niitä kun molemmista useampikin löytyy... Terveiset siis Ilveksen ja kupsukoiden suuntaan.

Harjun Ketut lienevät pisin seuraolutsarja Suomessa...
Ja ensi kesänä saataneen lisää... Toivottavasti.
Ykkösessä Harjun Kettu saanee ensi kesänä jo neljännen jäsenen, oululaisen Sonnisaaren ja AC Oulun oletettavasti täydentäessä omaa kahden Navy Blue –satsin perinnettään. Oulussa olisikin ollut mielenkiintoista nähdä, millaisen oluen Tervarit olisivat mahdollisesti saaneet, mikäli jalkapallokartalla vielä vaikuttaisivat... 

Olut maistuu myös Satakunnan suunnan Kakkosessa ja Vitosessa: Musan Salaman kaksi Metsäpirtti-olutta on teetetty paikallisen Beer Hunter’sin tykönä, mistä myös vitosdivarin Harjavallan Pallo Pale Ale oli lähtöisin.

Tampereella elvytetty, tällä hetkellä Kakkosen tasolla vahvaa nousua tekevä Tampere United löi hynttyyt yhteen Pyynikin Käsityöläispanimon kanssa ja pari muutakin saman sarjatason seuraa hakee maltaista lisäpotkua omien oluiden muodossa: Lappeenrannan PEPO luottaa Waahto Breweryn osaamiseen ja maistuvaa yhteistyötä on toteutettu myös KTP:n ja Takatalo & Tompurin toimesta.

Metsäpirtin Woima sai kesällä seuraajan Metsäpirtin Wehnästä
(Kuva: Metsäpirtin Woima)
(Kuva: KTP)
(Kuva: Tamu)
Oululaista yhteistyötä
(Kuva: AC Oulu)
Perinteikäs helsinkiläisseura HPS:kin sai 100-vuotisjuhlaoluen* ja on näitä varmasti muitakin, mutta paikalliset, pienen saatavuuden erät saati etikettioluet menevät toisinaan ohi tutkan. Muistelisin että Huuhkaja-kannattajienkin nimikko-olutta nähtiin pari vuotta takaperin ja aikalaismuisteloiden mukaan Jämsänkosken Ilves lanseerasi oman Bilkku III-div. oluen** jo vuonna 1993.

Väriä tunnustavia oluita useammin seurat kuitenkin solmivat yhteistyösopimuksia suurempien panimotoimijoiden kanssa ja etenkin Euro-kentillä vuorottelevat usein tutut brändit Heinekenistä Carlsbergiin ja Bayernin Paulaneriin. Kotomaassa kiekkopuolen hifkinpunainen KOFF ja maajoukkueen Karjala-kytkös lienevät ne selvimmät esimerkit, mutta kyllähän vain nuo paikallisten toimijoiden keskinäiset hedelmät enemmän mieltä lämmittävät.

(Kuva: PEPO)
(Kuva: HPS)
(Kuva: HaPo)

Save the Crew


Tuore, isomman mittakaavan uutinen tuli vastikään merten takaa Amerikasta, missä skottipanimo BrewDog rakentaa imperiumiaan uuden panimoyksikön voimin. Punkpanimo rakensi Columbukseen tuliterän, taalamaan markkinoita palvelemaan tarkoitetun verstaan.

(Kuva: BrewDog)
Kun tieto kaupungin jalkapalloylpeys Columbus Crewn toiminnan siirtämisestä toisaalle saavutti kansan, ei panimolla jääty odottamaan uhkakuvan toteutumista omalla painollaan. Isältä pojalle siirtyvään seurauskollisuuteen, juurekkuuteen ja perinteisiin tottuneet skotit eivät jääneet toimettomiksi, vaan käynnistivät oman kampanjan, jonka tuotot käytetään joukkuetoiminnan jatkamisen hyväksi. Projektiin kuuluu olennaisena osana uusi Crew Brew Golden Ale, jonka tuotot ohjataan Save the Crew -liikkeen kassaan. Maistuvaa vaikuttamista, joka varmasti myös huomataan.
We were pretty devastated when we heard than Columbus might be losing the Crew. This city, the area, the people of Columbus and the Crew fans need Columbus’ amazing soccer team to stay right here. And we want to do all we can to help ensure that happens.
*HPS Vihreä Satavuotinen Juhlaolut lienee etikettiversio Sorin Red Alert Session Red IPAsta.
**Olikohan tuo JIlveksen tuote kaupallinen ja jos oli, niin lieni jonkin brändin etikettiversio?

2 kommenttia:

  1. Minä kun ostin HPS 100v Vihreä Satavuotinen Juhlaolutta, se oli 4,7% Simcoe Lager.
    Pitääpä etsiä tuo ale-versiokin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh, niitäkö on useampiakin? Pitää lisätä listaan, kiitos tiedosta.

      Poista