Ukonmaljan olvipyörä |
Sain tuossa loppukeväästä Ukonmaljan Tommilta jokusen oluen taasen maistettavaksi ja nyt arvioissa olevaa sweet stouttia ehdin makustelemaan parisen pulloa ennen viiltävän arvioinnin suorittamista. Tommin omakohtaisen kertauksen mukaan olut pohjautuu Taisto-kotiolutkilpailussa suosiota niittäneeseen Ragnarök Milk Stoutiin, mutta ilmeisesti variaatiota mahtui matkaan sen verran, ettei täysin puhtaasti reseptiikkaa kannata lähteä vertailemaan. Tummia sävyjä on siis kuitenkin tässäkin haettu ja mallaspohjaan livahti kaikkiaan yhtätoista eri mallaslaatua ohran, kauran, vehnän sekä rukiin maailmasta. Oluen maustoon on käytetty suklaata kahdessakin eri muodossa kaakaojauheen ja kaakaonibsien voimin, mutta myös Jallussa uitettu vaniljatanko on antanut oluelle oman panoksensa. Laktoosi kuuluu milk stoutin luonteeseen ja Tommi on sen käytössä aiemminkin kunnostautunut hyvällä menestyksellä. Humalointi on hoitunut Magnumin ja Columbuksen voimin Stryrian Goldingsin toimittaessa aromipuolen edustusta.
”Hedonismi,
materialismi, konsumerismi, itsekkyys, itsekeskeisyys, välinpitämättömyys,
maallisuus, ahneus, ylettömyys, kohtuuttomuus, kvantitatiivisuus, riisto,
aistinautinnot, ruumiillisuus, pinnallisuus, paheellisuus, kapeakatseisuus,
arvotyhjyys, hybris.”
Symboliikaltaan Hedonia ei ole iloinen olut. Se kuuluu
aiemmin maistellun Paterian tavoin Hindumytologian neljää maailman aikaa
kuvaavaan saagaan, joista Hedonian kohtaloksi on jäänyt edustaa Kali Yugaa –
neljättä ja viimeistä kautta, pimeyden aikaa.
”Hindumytologia kuvaa aikakausia seisovan lehmän/härän
symboliikalla: ensimmäisenä maailmanaikana se seisoo neljällä jalalla, toisena
kolmella, kolmantena kahdella ja viimeisenä yhdellä. Tämä kuvaa hengellisyyden
vähenemistä ja rappeutumista aikakausien myötä”
Lyhyesti
kuvattuna ensimmäisen aikakausi, Satya Yuga tunnetaan myös kulta-aikana, joka
voidaan nähdä ns. täydellisenä aikana, jolloin hengellisyys* erottamaton osa kaikkea. Toisen aikauden, Treta Yugan
aikaan hengellisyyden atribuutti alkaa rappeutua ja edemmäs mentäessä
hengellisyyden merkitys ja läsnäolo murenevat entisestään. Kali Yugan
aikakaudella kaikki maallinen rappio kokee pohjakosketuksensa, josta käännytään
ajan kanssa takaisin kohti kulta-aikaa, Satya Yugaa, yksi aikakausi kerrallaan.
(*=Tommin täsmennys: ”’Hengellisyys' tässä kohtaa
kuuluisi ehkä ymmärtää laajempana kosmologisena tai -gonisena käsitteenä, eikä
sekoittaa varsinkaan 'uskonnollisuuteen'”.)
Hedonian reseptiikka sisältää tietoisia viittauksia oluen
symboloimaan maailmankuvaan. Kali Yuga on pimeyden aikaa, joten tummanpuhuva
stout sopii sen kanssa sävyiltään hyvin yhteen. Käytetty kaakao kuvastaa
oluessa ”syntisen hyvän” lähdettä ja saa lisäpontta historiastakin:
”Muinaiset asteekit
kunnioittivat kaakaota pyhänä "jumalten ruokana", ennen kuin
eurooppalainen kolonialismi tuhosi ja ryösti heidän kulttuurinsa -- tänä
päivänä hieman eri tyyppinen, moderni länsimaalainen "kolonialismi"
hankkii kaakaonsa aistinautintoihinsa tai superfoodhypeensä
kehitysmaiden lapsityöläisiltä. Historia toistaa itseään ja kaakaon muinainen
pyhä olemus on kulunut pelkäksi materiaksi, kauppatavaraksi, riiston välikappaleeksi
ja aistien tyydyttäjäksi.”
Myös maltaiden lukumäärällä (11) on tarkkaan harkittu symbolinen merkitys, joskaan tällä kertaa ei mytoligiaan kurkotetakaan…
Jonkin verran tässä on viestin vaihtoa aiheen tiimoilta
ollut ja Tommi on itsekin todennut jonkinmoisen epäonnen kohdanneen olutta.
Painetta tuntui kertyvän pulloihin ja tynnyriin melko runsaanpuoleisesti eikä
oluen täyteisiltä suihkulähteiltäkään kuuleman mukaan ole vältytty.
Paineentasailun hieman heikommin onnistuneen, hyvällä prosentilla olutta
hukkaan kuohuttaneen operaation epätoivo antoi kuitenkin Tommille ajateltavaa:
”Aluksihan tuo
vi...harmitti: pullot olivat nyt puolityhjiä! :( Sitten tajusin, että olut oli
antanut minulle opetuksen omaan symboliikkaansa peilaten. Eivät pullot olleet
puolityhjiä, vaan edelleen puolitäysiä,
vaikka moderni materialistinen ajatusmaailma ensin oli jäänytkin suremaan
pientä menetystä. Olutta oli edelleen varsin tarpeeksi ja riittävästi. Ja
näinhän sen pitäisikin mennä; jos saat yltäkyllin ja ylimäärin voit antaa osan
pois. Hybristä seurasi nemesis."
Lisätietoa saagan tarkoituksesta voi käydä lukemassa
Paterian esittelystä – Ukonmaljan omasta blogista taasen löytyy lisäinfoa oluen
valmistumisen vaiheista sekä itse taiturin mietteitä lopputuloksesta…
Ukonmalja Hedonia Milk Chocolate Stout |
Melkoinen sihaus pääsee ilmoille korkkia avattaessa. Todella
runsaasti vaahtoava olut on varsin tummaa, ruskean varjoisampaa skaalaa
tunnustavaa. Tuoksu on hyvä, ehkä omaan nenään asteen turhan kuiva tosin. Tumma
suklaa on hyvin esillä ja levysuklaan esanssisen ällötyksen sijaan tarjolla onkin
”aidompaa”, kuivempaa ruskeutta. Hieman seisseen kahvin kitkeryyttä.
Huomattavasti hennompina elementteinä tuoksusta voi poimia tummaa limppua,
jossa on rukiista imeltyneisyyttä mukana. Myös ohutta karamellistakin otetta…
Kuivan suklainen lienee tuoksulle kuitenkin varsin hyvä määritelmä.
Suklaa esiintyy vahvasti myös maussa. Se on aidon
kaakaomaista, hieman kitkerääkin sekä kahvin vivahteista. Lopussa vilahtaa myös
hieman savuun taittuvaa aromia, muutoin kirjossa on sopivaa paahdetta, ehkä
hiven salmiakkiakin. Runsaat hiilihapot
verottavat tarvittavaa paksuutta sekä tuntuman syvyyttä melko roimalla kädellä.
Tuhdimpi runko avaisi ovet uusiin ulottuvuuksiin, mutta nyt kokonaisuus jää
hyvistä mauista huolimatta turhan ohkaiseksi. Ehkä myös kuivuutta
tasapainottavaa makeutta jään hieman kaipaamaan, joskin suklaan kuivakka puoli
onkin varsin toimiva elementti.
Pisteet:
- Tuoksu 7
- Ulkonäkö 3
- Maku 8
- Suutuntuma 2
- Yleisvaikutelma 12
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti