torstai 30. kesäkuuta 2016

Esittelyssä Cool Head Brew



http://www.coolhead.fi/

Cool Head Brew on yksi vilkkaan alkuvuoden uusista tulijoista ja samalla Tuusulan toiseksi vanhin pienpanimo, joka muodostaa yhdessä naapurissa toimivan Maku Brewingin kanssa Sarvivälkkeentielle Tuusulan oman panimodistrictin. Jututin panimon väkeä keväällä kirjaprojektini tiimoilta ja sovimme palaavamme asiaan vielä uudelleen tilanteen hieman rauhoituttua. Sain panimolta hyvän selonteon toiminnan taustoista ja lisäsin matkaan vielä muutaman tarkentavan kysymyksen, joihin sainkin tuoreeltaan hyviä vastuksia.

Panimon taustahahmona toimii brasilialainen Cleber Goncalves, jonka kipinä oman panimon perustamisesta syttyi tuttuun tapaan kasvaneen kotiolutharrastuksen myötä. Ystävän neuvoista ja How to Brew –kirjan opeilla alkanut harrastus vei mennessään ja oluen valmistuksesta tuli nopeasti yksi arkirutiineista. Näin oli aika suunnata ajatukset oikean panimon perustamisen suuntaan.

Seuraavat vuodet kuluivat suunnitelmien, rahankeruun sekä ahkeran tuotetestaamisen parissa. Cleber liittyi myös Cleber liittyi Helsingin yliopiston panoryhmään Viikki Brewing Societyyn ja oli mukana pyörittämässä Kuninkaankartanon Panimon toimintaa muun VBS-porukan kanssa syksyllä 2015. Samoihin aikoihin tilat omalla panimolle löytyivät Tuusulasta.

Cleber sai alkuvuodesta 2016 seuraa Helsingin yliopistossa elintarvike-ekonomiaa ja aistinvaraista tutkimusta opiskelevasta Petteri Hännisestä, jolla on taustaa Kuninkaankartanon lisäksi myös Malmgårdin Panimolta. Luvat Cool Head sai helmikuussa ja testikeitot keitettiin yhdessä laitevalmistajan kanssa. Reseptiikkaa hiottiin vielä kertaalleen, ennenkuin olutta laskettiin markkinoille. Ensiesiintyminen tapahtui One Pint Pubissa 27.4.

Panimo operoi 2000 litran keittokoolla ja hakee alkuvaiheessa maltillista kasvua. Keväällä puhuttiin 20 000 litran kokonaistuotannosta tälle vuodelle, mutta sittemmin arvio loppuvuoden näkymistä on hieman elänyt:
Tuotantokapasiteetti on tosiaan rajoittunut osittain tilan pienuuden takia, mutta tällä hetkellä etenkin tankkikapasiteetin vuoksi. Käytössämme ollut tankki ei täyttänyt asetettuja laatukriteerejä, joten jouduimme vaihtamaan sen, mikä toi takapakkia pari kuukautta laajentumiseen. Nyt olemme testaamassa parhaillaan uutta tankkia, ja toivomme että kapasiteetti saadaan nostettua tilan maksimiin, noin 60 000 litraan vuodessa, vuoden loppuun mennessä. Tämän jälkeen tulevat laajentumiset vaativat lisätilan käyttöönottoa. Tilanteen mukaan se voi tapahtua nopeastikin, mutta markkinatilanteen ollessa epävarma pyrimme tällä hetkellä ainoastaan tekemään parhaita mahdollisia tuotteita. Se on pienpanimon paras kilpailuetu.
Lisätilaa on mahdollista kuitenkin hankkia seinän takaa eli kasvun tapahtuessa ei vielä tarvitse muuttohommiin ryhtyä. Kesän kynnyksellä panimo sai asennettua myös tölkityslinjaston. Kysyntä ravintoloiden taholta on kuitenkin kovaa ja ainakin alkuvaiheessa valtaosa oluesta lähtee panimolta astiatavarana. Panimon ideologia kiteytettiin seuraavasti:
Tulevat oluet tuovat esiin myös Cleberin brasilialaistaustaa, kattilaan heitellään eksoottisia raaka-aineita ja makumaailmasta pyritään rakentamaan hieman erilainen kuin mihin suomalainen kuluttaja on tottunut. Kuitenkin klassikoille on aina sijansa – panimo vaalii periaatteissaan tyyliä ja tasapainoisuutta.
IPAnema oli panimon ensimmäinen kaupallinen veto.

Mistä nimi Cool Head?
Viime kädessä nimi tarttui, koska se sopii hyvin suuhun, alunperin koko juttu lähti lähinnä vitsistä, alkuperää voi arvailla katselemalla olutmestarin kuvia... Nimi on myös monimerkityksinen, sen voi oluen yhteydessä katsoa tarkoittavan hyvää vaahtoa. Myöskin on hyvä pitää pää kylmänä, niin oluita pannessa kuin niitä nauttiessakin :)
Julkaisitte huhtikuussa IPAnema IPA:n. Onko sen rinnalle tulossa uusia tuotteita lähiaikoina? Entä millaisella tuotekirjolla toimintaa on tarkoitus tulevaisuudessa pyörittää?
IPAnema toimi lippulaivatuotteena, koska sitä kehiteltiin suurimman IPAbuumin ollessa aluillaan. Nyt IPA alkaa olla jokaisen panimon perustuote ja sitä se tulee olemaan myös meillä jatkossakin. Tuotevalikoimaan on seuraavaksi tulossa kevyempi ale-olut, joka on maustettu Mate-teellä. Tässä oluessa maistuu Mate, puhdas maltaisuus sekä tasapainona erittäin kevyt humalointi. Poikkeaa profiilitaan täysin tämän hetken hophead-trendistä.
Kerrotte, että oluissa tulee näkymään myös Cleberin brassitausta. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Se tarkoittaa oluissa raikkautta ja puhtautta, mutta myös eksoottisten raaka-aineiden, kuten juuri Maten ja hedelmien käyttöä. Oluita tullaan myös tekemään brasialaisten ruokien kanssa yhteensopiviksi, oluitamme on jo nyt saatavissa tämäntyylisistä ravintoloista.
Millainen saatavuus tuotteillanne on tällä hetkellä? Kuinka laajaa levikkiä tulette jatkossa tavoittelemaan?
Tällä hetkellä saatavuus rajoittuu ravintoloihin, mutta olemme juuri saaneet luvan myydä tuotteitamme Alkoihin, jotka on valittu panimon lähistöltä ja pääkaupunkiseudulta. Olemme myös Suppilogin jakelussa, mikä mahdollistaa meille joustavan myynnin alkuvaiheessa. Tavoitteenamme on kasvaa hallitusti myös vähittäiskauppaan viimeistään syksyllä.
Tölkkien etiketit poikkeavat yleisesti totutusta: ne liimataan tölkkien kylkeen samaan tapaan pullojenkin kanssa toimitaan. Kuinka olette päätyneet tähän?
Tölkkien etiketöinti vaatii runsaasti käsityötä, kuten myös itse tölkitys pienellä puoliautomaattisella laitteella. Se kuitenkin tuo mukanaan suuren vapauden tehdä juuri oikea määrä oikeaan tarpeeseen ilman valtavia varastoja. Meille on jo nyt tullut runsaasti kyselyjä yrityksiltä, jotka haluavat omalla printillään varustetun tölkin. Tölkki on säilyvyyden kannalta paras mahdollinen astia oluelle, helppo säilyttää, kuljettaa ja jäähdyttää - siksi olemme panostaneet siihen jo pienillä tuotantomäärillä. Etiketti mahdollistaa myös painoteknisesti paremman ulkonäön, vaikka tiedostammekin, ettei se tule olemaan pitkällä tähtäimellä kestävä ratkaisu niin taloudellisesti kuin ympäristönkään kannalta.
Millaisella laitteistolla toimitte?
Britityylisellä yksivaihemäskäykseen parhaiten soveltuvalla laitteistolla. Tankkeina käytämme huippulaatuisia jäähdetytteviä unitankkeja, joissa tapahtuu koko prosessi pääkäymisestä tölkitykseen. Tämä estää kontaminaatiot ja takaa oluen tuoreuden, kun sitä ei koskaan säilytetä turhaan tankeissa.
Keväällä oli puhetta, että iloinen joukkionne olisi saamassa lisävahvistusta. Millainen kokoonpano panimolla on tällä hetkellä?
Tällä hetkellä olutmestari Cleberin ja minun lisäksi joukkoon on saatu osa-aikaisena vahvistuksena Pietari Kruus, joka toimii myös Viikki Brewing Societyn puheenjohtajana. Pietari työskentelee myös baarimikkona ja on hyvin perillä alan trendeistä. Hänen osaamisensa on valjastettu Helsingin alueen ravintolamyyntiin, joka on tällä hetkellä tärkein kanava meille. Tämä jättää meille enemmän aikaa tuotekehitykseen ja muihin kanaviin.
Näihin sanoihin, näihin tunnelmiin. Tuusulasta tulee kuulumaan vielä kummia, hieno juttu!
J-P

2 kommenttia:

  1. Piristävää mateolutta odotellessa! Vaikkei panimon lausunnosta poiketen teekasvi olekaan...

    VastaaPoista
  2. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. :) Jännältä vaikuttaa ja tämä brassiteema tosiaan kiehtoo kovastikin. Näkyi IPAnema tulleen jo Alkonkin tilausvalikoimaan. :>

    VastaaPoista