Ensimmäisen uutiskatsauksen jälkeen aurinko ehti hädin tuskin katoamaan taivaarannan taa, kun jo olisi ollut uutta uutisoitavaa kotimaan kamaralta. Tämänkertainen yhteenveto kokoaakin yhteen muutaman viime päivien isomman uutisen sekä pari muuta nostoa lähinnä kotimaasta. Panimokartalla ei parissa viikossa suuria muutoksia ehtinyt tapahtumaan, mutta se yksikin on jo itsessään aika mehukas. Tässä tämänkertaiset tarinoinnit:
Fiskarsissa valmistetaan olutta jatkossa UDF:n omistuksessa. |
Uniq Drinks laajentaa toimintaansa panimo- ja tislaamotuotteiden valmistukseen
Uniq Drinks Finland pääsee Olutkellarin otsikoihin jo toistamiseen. Vain päivä ensimmäisen uutiskatsauksen jälkeen ilmoille nimittäin pamahti Suomen oloissa kohtalaisen harvinainen omistusjärjestely: Suomenlinnan Panimo, Fiskarsin Panimo sekä Noita Winery ja Ägräs Distillery siirtyvät alkoholijuomien maahantuontia ja jakelua harjoittavan Uniq Drinksin omistukseen. Uutta kokonaisuutta johtamaan tulee aiemmin Kyrö Distilleryn myyntijohtajana vaikuttanut Mikko Ali-Melkkilä
UDF:n omistavalla Heino-konsernilla oli jo ennestään omistusosuus Suomenlinnan Panimosta. Entistä hanakampi mukaantulo valmistusmarkkinoille nähdään molemminpuolisena etuna. Panimot ja tislaamo pääsevät hyödyntämään Uniq Drinksin kattavaa ja tehokasta jakeluverkostoa, kun taas UDF vahvistaa asemaansa entistä monipuolisempana juomatalona kotimaisten pientoimijoiden omistuksen myötä. Fiskarsista myös vahvistetaan, ettei järjestely tule vaikuttamaan yritysten henkilöstön toimenkuviin ja taustaorganisaation vahvistuminen vapauttaa resursseja myös toiminnan kehitykseen.
Yrityskauppojen myötä Uniq Drinksin juomaportfolio saa vahvaa kotimaista leveyttä maahantuontitarjonnan oheen. Vuonna 2006 toimintansa aloittanut UDF on osa jo vuodesta 1899 lähtien toiminutta, perheomisteista Heino-konsernia. Sen maahantuontiin kuuluu mm. Fuller’sin ja Ayingerin perinteikkäät laatupanimot.
Fiskarsin Panimo on jo muutaman vuoden ajan tehnyt vakuuttavaa jälkeä belgi-, hapan- ja villihiivaoluiden saralla sekä Noita Wineryn toimintaan kytkeytyvien viini- ja oluthybridien puolella. Se on myös yksi harvoja real alen valmistajia Suomessa. Suomenlinna taas kuuluu maamme vanhimpien pienpanimoiden joukkoon, liittäen oman, laajasti eri oluttyylejä käsittävän valikoimansa entistä vahvemmin osaksi konsernin portfoliota. Noita Wineryn myötä mukaan integroituu myös Fiskarsissa valmistettavat alkuviinit ja Ägräs tarjoaa listoille osaamistaan mm. ginin ja akvavitin muodossa.
Paavolassa tapahtuu taas. (Kuva: Paavolan Oluthylly / Jani Mahkonen) |
Paavolan Sommeliere avasi ovensa
Lahtelainen Paavolan Citymarket on ollut Olutkellarinkin otsikoissa jo moneen kertaan, kiitos kaupasta löytyvän Powered by Pien -olutkaapin ja lahtelaisen olutkulttuurin varmaotteisen ohjastajan Teemu Lahtisen valikoimien eteen tekemien panostusten. Tällä kertaa nousun otsikoihin takaa kaupan oman olut- ja viinibaari Sommelieren avaaminen janoiselle kansalle. Konseptia hierottiin avattavaksi alun perin jo keväällä, mutta sattuneesta syystä sen lanseeraus siirtyi loppukesälle.
Paavolan katon alle rakentunut olohuone aloitti toimintansa elokuun lopulla. Sen viinivalikoiman rakentamisesta vastaa pitkän linjan ammattilainen Päivi Parkkola, jolla on taustaa muun muassa ravintola Roux’n ja Bistro Popotin sommelierina. Olutpuolen mestarointi on jätetty itseoikeutetusti Lahden oman Teemu Lahtisen kontolle ja laatu kulkee rintarinnan kaupan olutkaappien tason kanssa – toki ravintolakonseptin mukanaan tuomien vapauksien myötä isommaksi skaalautuen.
Sommelieren oluttarjonta rakentuukin laatutuotteista tunnettujen maahantuojien, kuten Pienen, Imbibe Internationalin sekä Alcoluxin varaan, joihin myös kaupan puolella on ollut kova luotto. Myös Pikkulinnun edesottamuksia ja kotimaan kärkipanimoiden uutuuksia tarkkaillaan herkeämättä mastokaupungin katujen varjoista.
Tuotteiden saralla valikoimiin kuuluu nosteessa olevien venäläispanimoiden makuja, trendioluita Brittien suunnalta sekä Unkarin, Saksan, Tanskan ja Norjan kärkitekijöiden antimia. Eikä olutravintola olisi paikka eikä mikään ilman jatkuvaa Lambic-tarjontaa, jota heti kärkeen edustaa laatupanimo 3Fonteinen. Muutoinkin meno vaikuttaa varsin modernilta ja turhia selittelemättömältä: ”mehustelua ja hillostelua, eli modernia IPA:a sekä hapanolutta. Imperial stouteja unohtamatta”, kuuluu tekijänsä luonnehdinta.
Sommelieren valikoimiin
pääsee tutustumaan myös ohjatusti osallistumalla pitkin syksyä järjestettäviin
Maista Paavola -tastinkeihin. Tarkempaan olutlistaan voi tutustua mm. Untappdin kautta: Paavolan Oluthylly / Sommeliere.
Cool Head muuttaa Helsinkiin
Kun mietiskelin olutuutisten koostamisen järkevyyttä, epäilin josko järkeviä aiheita kuitenkaan aivan kuukausitasolla riittäisi. Näyttäisi siltä, että olin tämän suhteen aika rajusti hakoteillä.
Elokuulle on mahtunut monenlaista ilmoitusta jo ihan kotimaan pienpanimoiden suunnilta. Jos Uniq Drinksin panimokaupat olivat iso asia skenessä, ei Tuusulasta kuulu yhtään sen vaatimattomampia uutisia: jo pidempään uusia ja keskeisemmin sijoitettuja tiloja etsinyt Cool Head Brew saa uuden kodin trooppisesta ympäristöstä.
Jo useamman vuoden tyhjillään ollut, poikkeusellinen Viikin Gardenia muuntautuu panimon uudeksi kodiksi. Trooppiseksi talvipuutarhaksi rakennettu lasijulkisivuinen 1447m2 päärakennus tulee majoittamaan panimotilan lisäksi suurella ulkoterassilla varustettua panimoravintolaa ja saunaosastoa. Etenkin kesäaikaan panimolla on tarkoitus järjestää myös erilaisia tapahtumia. Cool Head pääsee muuttamaan tiloihin keväällä 2021.
Cool Head pitää pään kylmänä ja muuttaa trooppiseen ympäristöön. |
Pien Brewing sai luvat oluen valmistukseen
Edellisissä uutisissa spekuloitiin Kallioon jo oman brewpubinsa avanneen Pienen oman panimon käynnistelyllä. Elokuun alussa Erkki Häme väläytteli toivetta lupien saamiseksi syyskuun aikana, mutta viranomainen oli tällä kertaa ajatusta nopeampi liikkeissään ja luvat Pien Brewingille lätkäistiin käteen jo 24. elokuuta.
Samalla Pien tuli ulos rahoituskampanjansa kanssa, jonka tuotoilla hankitaan panimolle huippuluokan Leibinger Canvas -tölkityslaitteisto. Normaaleista rahoitusmalleista poiketen Pienen ohjelma tarjoaa aika paljonkin uuden panimon ja panimobaarin ympärille keskittyvää toimintaa. Pienthusiast-ohjelmaan ja sen eri hintaisiin tasoihin voi tutustua Pienen kotisivuilla.
”Me tarvitsemme teidän apuanne rakentaaksemme tästä Suomen ensimmäisen kansainvälisen modernin hypepanimon.”
Pyynikki etsii lisäkapasiteettia kasvulleen ulkomailta
Pyynikin olutmestari Tuomas Pere kertoo Fun! Tampereen radiohaastattelussa panimon etsivän uusia lääkkeitä alati kasvavan kysynnän kattamiseksi. Tällä hetkellä viiteentoista maahan tuotteitaan vievän yrityksen kapasiteetti Tampereen Tesomalla alkaa olla tapissaan. Keittolaitteisto taipuisi tarvittaessa jopa 10 miljoonan litran vuosituotantoon, mutta pullonkaulan litramäärille aiheuttaa tilusten fyysinen kapasiteetti – panimon pihalle vastikään tilattu 50 000-litrainen kypsytystankki tulee olemaan lajinsa viimeinen, joka tontille enää saadaan mahtumaan. Panimolla onkin suunnattu katseet entistä tiukemmin ulkomaille.
Uusia rajat ylittäviä yhteistyökuviota on Peren mukaan viritteillä jatkuvasti ja syksyä vasten vientiponnistelut tulevat uusien yhteistyöprojektien myötä vain kasvamaan. Omaa tarinaansa kertoo jo sekin, että esimerkiksi suosittua Mosaic Lageria saadaan tällä hetkellä tuotettua noin puolet todellisesta kysynnästä. Vientimarkkinoita onkin aikomus lähteä ruokkimaan Euroopasta käsin, mitä varten panimo etsii aktiivisesti sopivaa sijoituskohdetta. Neuvotteluja ulkomaisen panimon ostamiseksi käydään par’aikaa ja toteutuessaan suunnitelma mahdollistaisi vientimarkkinoiden palvelemisen ulkomaisen, EU-alueella sijaitsevan tuotantolaitoksen kautta.
Laajennusaikeiden konkretisoituminen vapauttaisi Tampereen kapasiteettiä kotimaan tarpeisiin ja panimolla onkin aikeissa lanseerata uusia tuotteita vielä tälle vuodelle. Uutena tuoteryhmänä tarjolle on tulossa alkoholittomat oluet.
Kulmakippola toimii pienpanimoiden outlettina
Momentin Restaurants avasi elokuun puolivälissä uuden olutravintolan Pursimiehenkadulle Punavuoreen. Vuoden mittaiseksi pop upiksi mainostettu Kulmakippola toimii paitsi olutravintolana, myös kotimaisten pienpanimoiden outlet-myymälänä.
Koronakevään jälkeen syntynyt idea on lyhykäisyydessään seuraava: panimoilta jää enemmän tai vähemmän olutta varastoon pölyttymään ja niiden kohtaloksi normaalisti koituisi lopulta viemäri. Poikkeuksellisen kevään ja kesänkin jäljiltä tilanne on monilla toimijoilla tavallista hankalampi, mutta Kulmakippolan kokeilu antaa apuja pahimpaan pinteeseen: se ostaa ”ylijäämäoluet” panimoilta sopuisaan hintaan ja myy ne samalla periaatteella eteenpäin kuluttajille. Näin hävikkiä vältetään eikä panimotkaan joudu kuittaamaan loppueristä tappioita tililleen.
Kulmakippola
Pursimiehenkatu 16, 00150 Helsinki
BrewDogilta kuului vastuullisia uutisia. |
Hiilinegatiivinen BrewDog
Skottipanimo BrewDogilta ei into kehitystyön suhteen tunnu loppuvan, vaikka panimo on joillekin harrastajiston edustajille kuulemma jo liian suureksi kasvanutkin. Karavaani kuitenkin jatkaa kulkuaan ja seuraava askel onkin varsin kannatettava, josta toivon mukaan tulee myös kannustava esimerkki panimoalan muille toimijoille. En osaa sanoa, onko BrewDog kuitenkaan alansa ensimmäinen*, mutta ainakaan sen näkyvyydestä ei haittaa ole.
BrewDog tosiaan ilmoitti tavoittelevansa hiilinegatiivisuutta koko yrityksensä osalta. Hiilineutraaliushan on jo aika yleinen termi alalla kuin alalla, mutta Skotlannissa tavoitellaan miinusmerkkistä hiilijalanjälkeä - tarkemmin sanottuna tavoitteena on sitoa kaksinkertainen määrä hiiltä, kuin mitä yrityksen toiminta kaikkinensa vapauttaa.
Yhtenä kulmakivenä mittavassa hankkeessa toimii Loch Lomondin pohjoispuolelle istutettava BrewDog Forest. Kahdeksan neliökilometrin kokoiselle, aiemmin lihakarjan laidunmaana toimineelle alueelle istutetaan miljoona puuta. Metsähanke on yksi saarivaltakunnan suurimmista pitkään aikaan. Paikalle perustetaan myös BrewDog Campsite, jonka myötä biodiversiteettiä laajentava metsäalue otetaan myös hyödyllisteen virkistyskäyttöön. Hankkeen kokonaispanostuksen lasketaan nousevan jopa 30 miljoonaan puntaan.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun BrewDog on mukana ilmastotalkoissa. Sen panimot ja ravintolat käyttävät tuulivoimaa ja panimoprosessien sivutuotteet hyödynnetään biokaasun lähteenä. Ja on ilmastoasioiden eteen oluttakin tehty. Piakkoin markkinoille tuodaan olut, jonka valmistuksessa on käytetty ylijäämäleipää. Ideaahan on hyödynnetty jo Suomessakin Vaasan Ruispalojen hävikistä valmistetun Wasted-oluen muodossa ja käsittääkseni myös Panimoyhtiö X:ltä on vastaavaa ideaa hyödyntävä olut tuloillaan.
BrewDoghan herätteli keskustelua jo pari vuotta sitten Make Earth Great Again -oluen myötä ja tuoreet panostukset ovatkin luontevaa jatkumoa kehityksen suhteen..
*ilmeisesti on, ainakin mitä useamman mantereen alueella operoiviin toimijoihin tulee.
Nuff said. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti