Craft beer-vallankumouksen lähettiläs... (kuva: BrewDog) |
Paatuneimman olutharrastajan näkökulmasta BrewDogin tulo Helsingin
anniskeluvahvuuteen ei juuri muutoksia tai suurempaa lisäarvoa toisi, panimon tuotteita kun on jo
nykyisin erittäin laajasti tarjolla aina maakuntia myöten. Päämielenkiinto harrastajapuolella
kohdistuneekin konseptin mahdollisesti mukanaan tuomiin, Suomessa vähän
harvemmin nähtyihin vierasoluisiin – yhtenä kuriositteettina voitaneen myös
pitää ”autenttista BrewDog-kokemusta aidossa BrewDog-ympäristössä”. Toisaalta uuden toimijan asettuminen keskusta-alueelle tuskin negatiivinen asia kenenkään kannalta olisi. Ehkä
pelkona onkin, että tuleva baari leimautuu punavuorelaisten hipsterien
kansoittamaksi elostelupaikaksi, jossa käydään trendikkäästi näyttäytymässä
samaan hypeen tukevasti istuvan, ”kapinallisen” muotipanimon kohuttuja oluita
siemaillen – voi sitä ironian ja hassujen rillien määrää... Mutta mitä sitten? Vaara on toki ilmeinen, mutta myös elävä
esimerkki BrewDogin vaikutuksesta käsityöoluiden, craft beerin leviämisestä laajemman yleisön tietoisuuteen. Kaikki
kunnia kotimaan pienpanimoille, jotka kieltämättä ovat tehneet jo hyvän aikaa
arvokasta työtä ja konkreettista nousua kansallisella tasolla. BrewDogista on
kuitenkin lyhyessä ajassa tullut globaali-ilmiö, joka on pitänyt
olutvallankumouksen ihmisten huulilla, otsikoissa mutta ennen kaikkea
sosiaalisen median monisyisessä maailmassa. Täältä syvästä pohjolasta
tarkasteltuna skotit ovatkin varmasti se valovoimaisin brändi, joka on craft beer-aatetta potkinut eteenpäin –
ainakin täällä vanhan mantereen puolella.
Aina ajoittain esiin nousee kuitenkin se tuttu
kyseenalaistus, että onko BrewDog välttämättä se paras mainosmannekiini
laatuoluen ja olutkulttuurin esille tuontiin. Vastustajan (lue
suuret teollisuuspanimot) kovaääninen parjaus, oman kapinallisuutensa aggressiivinen
mainostus sekä jenkkien all inclusive-turistikohteeseen
verrattava yletön viihdykeshow kuuluvat panimon ”perusteeseihin”. Hälinää,
möykkää ja kovaäänistä markkinointia sekä kapinahenkeä tuutin täydeltä – paljon
melua, muttei suinkaan tyhjästä! Uuden aatteen etulinjoilla marssiva panimo on
nopealla aikataululla luonut ympärilleen miljoonabisneksen, laatuoluisiin ja
mielenkiintoisiin erikoisuuksiin perustuvan olutimperiumin. Nopealla
kehityksellä ei suinkaan ole ollut kompromisseihin sorruttavaa vaikutusta,
punk-panimo on päinvastoin vain saanut siitä lisää vettä myllyynsä.
Luonnollisesti kasvu ja tavoitteet luovat paineita oman tiensä tasoittamiseen,
mutta BrewDogin toimintaa se ei ole liiemmin leimannut. Oman näkemykseni mukaan
maistuvien ja mielenkiintoisten oluiden lisäksi kiitos kuuluu nimenomaan eri
maiden omille ”Punavuoren hipstereille”! BrewDog lähti kiusaamaan isompiaan juuri otolliseen
aikaan ja ratsastaa nyt suosion aallon harjalla ansaitusti. Craft beer ja jenkkihumalointi, päätään
nostava erikoisuuden ihainnointi, kuluttajien lisääntynyt
tietoisuus ja kriittisyys sekä sosiaalisen median valta-asemana vahvistuminen
ovat mahdollistaneet panimon lähes räjähdysmäisen nousun oman aikansa ilmiöksi
– luokkaanko nyt jotakuta jos käytän sanaa kulttipanimo?
Piti panimon tavasta toimia tai ei, on jokaisen myönnettävä
itselleen se tosi asia, että nykymaailmassa on lähes mahdotonta luoda
ympärilleen mainetta ja vakaata asemaa munkkiluostarin pimeissä
kammioissa ikiaikaista viisautta hiljalleen kypsytellen. Uusien toimijoiden, jotka eivät
omaa vuosisataisia perinteitä on hyödynnettävä kunkin aikakauden apuvälineitä
ja luettava markkinoita pärjätäkseen – tässä BrewDog on toden teolla kunnostautunutkin.
Ei panimon menestys kuitenkaan tyystin sosiaalisen median dominoinnista
johtuvaa ole – ei tietenkään. Laatutietoisille kuluttajille kohdennettu ns.
erikoistuotteen markkinointi on pidemmän päälle yhtä tyhjän kanssa, mikäli
tuote ei lunasta sille asetettuja odotuksia – nenästä vetely nimittäin käy
ennemmin tai myöhemmin omaan nilkkaan.
Skottien valttina onkin oma tekemisen ylpeys, joka heijastuu laadukkaina
oluina ja yleensä varsin toimivien ylilyöntien testailuna – vahva brändäys
punk-aatteella, massasta poikkeavuus ja kick
ass-tuotevalikoima ovat iskoistettuna jokaisen panimoa vähänkään seuranneen
alitajuntaan. BrewDog on nykyaikaisen ja nuorekkaan panimon kärjistetty
stereotypia – piti siitä tai ei.
(kuva: inthekitchen.se) |
Mutta mistäpä näitä varmaksi ennustamaan. Lopputulema on,
että BrewDogin asettuminen Helsinkiin olisi varsin mukava juttu, josta kukin varmasti omat hyvät puolensa löytää. Suomessa
ei kuitenkaan ole liikaa hyviä toimijoita oluen saralla, joten kansainvälinen lisä
on varsin tervetullut asia – uskoisin vähintään yleisen keskustelun saavan
asiasta uutta pontta. BrewDog on joka tapauksessa hyviä, mielenkiintoisia
oluita valmistava panimo, joka ei suurempiaan liikoja kumartele. Toivotaan,
että sopiva kumppani löytyy – hankkeen onnistumisen kannalta olisi hyväksi
löytää toimija, joka suhtautuu olutkulttuuriin sen vaatimalla vakavuudella eikä
ole luonteeltaan liian tulostavotteinen. S-bonusta en myöskään haluaisi
punk-oluistani saada…mutta tuo vaihtoehto lienee panimon ideologian puolestakin
jo poissuljettu vaihtoehto… Onhan?
Olutkellari toivottaa BrewDogin tervetulleeksi Suomeen! - Welcome to Finland BrewDog!
Kippis!
J-P
PS. outo otsikko sisältää oikeastaan ehdotuksen panimolle: miltä kuulostaisi rukiinen pettuolut avattavan pubin lanseeraustilaisuuteen?
PS. outo otsikko sisältää oikeastaan ehdotuksen panimolle: miltä kuulostaisi rukiinen pettuolut avattavan pubin lanseeraustilaisuuteen?
Toivottavasti tarjolle tulee sitten oikeasti sellaisia oluita mitä ei muualta saa. Jos hanasta löytyy vain perus Punk IPAt, 5AM Saintit ja Hardcore IPAt niin kiinnostus on pyöreä nolla. Camdenissa tuli pyörähdettyä Brewdogin baarissa, mutta se oli niin tuhannen täynnä vaikka oli tiistai ja kello hädin tuskin neljä. Ei tullut jäätyä paikalle, mutta olutlistaa vilkaistessa ei oikeastaan tehnytkään mieli jäädä. Ainakaan vakilistalla ei ollut mitään mitä ei olisi tullut jo aikaisemmin maistettua.
VastaaPoistaMoi! Nopealla googlailulla löytyi ihan mielenkiintoisenkin näköisiä liitutauluja BrewDogin paikkojen hanaoluista, mutta tokihan pelkona on panimon "perustuotteiden" ylitarjonta. Toivotaan kuitenkin, että toteutuessaan mukaan mahtuisi myös hieman erikoisempia eriä panimon omia tuotteita, mutta myös vierastavaraa, kuten heidän nettikaupassaankin on tarjolla. Mutta tuohon mennee vielä jonkin aikaa ennenkuin BrewDogin sinertävä valomainos Helsingin katuja valaisee.
Poista