Pyynikin satoa... (kuva: Pyynikin Käsityöläispanimo) |
Viimeinen vuosi on ollut olutharrastajan näkökulmasta kutkuttavaa aikaa, sillä maamme pienpanimoskenessä on tapahtunut aika paljonkin. Uusia panimoita on perustettu hyvällä tahdilla eikä tuo kehitys juuri hiipumisen merkkejä näytä. Otinkin nyt tarkasteluun kaksi melko tuoretta toimijaa, joilla on ikää suunnilleen saman verran. Lähestyin viime keväänä valmistuslupansa leimannutta,
Tampereella toimivaa Pyynikin Käsityöläispanimoa sekä hieman myöhemmin oluitaan
ulos saanutta Jyväskylän Hiisi-panimoa sähköisellä kirjeellä. Tarkoitukseni oli
hieman kartoittaa, että miltä meno kentällä näyttää näiden suhteellisen uusien
toimijoiden silmin. Kuinka toiminta on lähtenyt käyntiin ja millä mielin
alkaneeseen vuoteen lähdetään?
Otetaan käsittelyyn ensimmäisenä manselaiset, joidenka
toimintaa seuranneena koko ajatus kysymysten lähettämiseen syntyi. Omistan
panimosta yhden osakkeen, joten pääsen myös seuraamaan osakkaiden ajatusten
virtaa, ideointia sekä panimon osakkaille suunnattua informaatiota. Meininki on
vaikuttanut tuota kanavaa tarkasteltuna varsin sähäkältä ja kysyntää tuotteille
tuntuu riittävän – onhan panimon oluet itsellenikin hyvin maistuneet. Mutta
mitä asiasta tuumivat itse panimolaiset, vastuun kantajat ja viralliset
toimijat? Pitääkö Olutkellarin tuntemukset paikkansa, vai onko Pyynikin Tuomas
Perellä asiaan korjattavaa? Katsotaan mitä Tuomas minulle vastaili:
1. Panimon toiminta on
vielä suhteellisen nuorta, mutta millaisen vastaanoton koette saaneenne
kuluttajien keskuudessa?
"Se mitä voi oluen myynnistä ja palautteesta päätellä niin vastaanotto on ollut erinomainen."
2. Joko panimon toiminta on hakenut pääuomansa vai ollaanko vielä joiltain osin murrosvaiheessa?
"Se mitä voi oluen myynnistä ja palautteesta päätellä niin vastaanotto on ollut erinomainen."
2. Joko panimon toiminta on hakenut pääuomansa vai ollaanko vielä joiltain osin murrosvaiheessa?
"Kyllä tässä ei tiedä
kukaan mihin tämä touhu menee. Voi olla että joudutaan luopumaan avokäymisistä.
Voi olla että suurennetaan laitteistoa. Voi olla että Carlsberkki ostaa meidän
=)"
3. Entä kuinka hyvin todellisuus on vastannut etukäteen mielessä ollutta kuvaa oman panimon pyörittämisestä - onko matkaan tullut odottamattomia yllätyksiä suuntaan tai toiseen?
3. Entä kuinka hyvin todellisuus on vastannut etukäteen mielessä ollutta kuvaa oman panimon pyörittämisestä - onko matkaan tullut odottamattomia yllätyksiä suuntaan tai toiseen?
"Kauhee kiire ollut
koko ajan. Ei ole kerinnyt miettiin sen suurempia. Luultiin että homma lähtis
käyntiin paljon lepposammin ja rauhaisammin mutta alko aikas lailla heti
täysillä."
4. Onko alkuperäisiä suunnitelmia jouduttu muuttamaan matkan aikana?
4. Onko alkuperäisiä suunnitelmia jouduttu muuttamaan matkan aikana?
"Kyllä on. Koko ajan
kamppaillaan kapasiteetin kasvutarpeen kanssa."
5. Missä koette onnistuneenne mielestänne erityisen hyvin?
5. Missä koette onnistuneenne mielestänne erityisen hyvin?
"Brändi on ainakin
paikallistasolla mennyt eteenpäin. Muutama hyvä olutkin on saatu
hinkattua."
6. Onko toiminnassanne jo jokin erityispiirre, josta haluatte tulla erityisesti tunnetuksi?
6. Onko toiminnassanne jo jokin erityispiirre, josta haluatte tulla erityisesti tunnetuksi?
"Kokeileva toiminta.
Yhteisöllisyys."
7. Onko jokin tuote noussut muita selkeämmäksi "kansan suosikiksi" nykyvalikoimasta?
7. Onko jokin tuote noussut muita selkeämmäksi "kansan suosikiksi" nykyvalikoimasta?
"Tällä hetkellä
painetaan pirusti Ruby Jazz Alea."
8. Millaisin mielin ja suunnitelmin lähdette alkeneeseen vuoteen?
8. Millaisin mielin ja suunnitelmin lähdette alkeneeseen vuoteen?
"Hyvillä. Ollaan saatu
labra toimimaan, investointeja tehdään, yritetään selkeyttää toimintoja kun
2013 vuonna ei kerinnyt..."
9. Sitten vielä se perinteinen kysymys: mitä janoisen kuluttajan on lupa odottaa lähitulevaisuudessa? Onko luvassa jotain erityistä, mistä haluaisitte paljastaa jotain?
"Isommat vehkeet ja
tilat olisivat hakusessa ja tuotteita pirusti lisää."
10. Ja lopuksi hieman irrallisena asiana minua kiinnostaisi tuotteiden yleinen levikki, eli kuinka paljon tuotannosta todellisuudessa menee Pirkanmaan ulkopuolelle ja mitkä ovat pääkohteet, jonne sitä viedään? Onko levikkiä tarkoitus lähiaikoina laajentaa vai hupenevatko oluet sitä mukaa kuin valmistuvat jo nykyisiin kohteisiin?
"Tällä hetkellä ollaan
saavutettu se asiakasmäärä mitä pystytään hoitamaan. Laajentuminen vaatii
tuotannon lisäämistä mikä on tapissa. Paljon myydään Pirkanmaalla. Asiakkaina
meillä on myös tukkuja joiden kautta oluemme leviävät ympäri Suomen.
Pk-seudulle on myös muutamaan paikkaan omavientiäkin. 2013 tehtiin 130 keittoa
puolessa vuodessa mikä on ihan älytön määrä. Todennäköisesti helmikuussa
tilaamme isommat pannut ja saamme ne touko-kesäkuulle, tätä ennen yritämme
työvuorojärjestelyillä saada aikaiseksi jonkinlaisen tuotannon kasvun jotta
saamme lisättyä asiakaskuntaa jonkin verran."
Eli Tampereella porskutetaan eteenpäin hyvillä mielin. Tuotantokapasiteetti toimii äärirajoillaan eikä ravintoketjun ulottaminen laajemmalle onnistu ilman lisäpanostuksia volyymiin. Oluet ovat saaneet hyvän vastaanoton ihmisten keskuudessa, mikä näkyy jo menekissäkin. Laajentuminen on siis tavoitteena ja sitä myötä entistä laajemman asiakaskunnan palveleminen. Kiirettä ilmeisesti pitää, mutta sehän on nyky-Suomessa pelkästään positiivinen merkki! Kaikkea hyvää jatkoon, hyvältähän tuo kieltämättä kuulostaa!
Ruby Jazz Ale näyttää maistuvan kansalle - ja miksipäs ei maistuisi? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti