torstai 22. huhtikuuta 2021

Pirkkalan Citymarkettiin oma pienpanimo

KCM Pirkkala + Moose on the Loose = Panimo HIMO

Kuluva viikko on tuonut mukanaan mielenkiintoisia pienpanimouutisia. Alkuviikosta yllättäen tullut Moose on the Loose -panimon jäähyväisilmoitus nostatti ilmaan suuria kysymysmerkkejä, joihin saatiin epävirallista valaisua torstain vastaisen yön pimeinä tunteina. Aamun jo valjettua huhujen taustat avautuivat hiljalleen ja asioihin on saatu lisävahvistusta suoraan sylttytehtaalta:

Pirkkalan Citymarket on ostanut koko Moose on the Loose -panimon toiminnan, laitteiston, kaluston ja päähirven. Nousujohteisen panimon lopettaminen herättikin aluksi suurta ihmetystä, mutta toisaalta ulostulon rivivälit maalailivat myös varsin duurivoittoisia vihjauksia tulevasta. Eikä suotta.

K-kauppiaiden omista panimoprojekteistahan on liikkunut huhuja jo hyvän matkaa ja nyt nämä kutkuttavat aiheet ovat saamassa ihan konkretiaakin taakseen. Pirkkalan Citymarket-panimon nimeksi tulee Panimo HIMO ja sen pääpanijana toimii entisen hirvipanimon Kalle Hirvikoski.

Alun perin panimon piti nousta Lahteen Paavolan Citymarketin yhteyteen, mutta projekti siirtyi kauppias Petri Putolan mukana Pirkanmaan puolelle. Oluthommien moniottelijana tunnettu, HIMOa ja Bierkkalan olutmaailmaa eteenpäin vievä Teemu ”Bönthöö Bönthöö” Lahtinen paljastaa myös, että Pirkkalassa hankkeen taakse on saatu myös aiempaa suuremmat hartiat, joiden varassa panimoprojektiakin on saatu kehittää vapaammin mielin.

Itse panimon suunnitelmat ovat vielä kesken, mutta se tulee nousemaan Citymarketin olutosaston yhteyteen. Oluthyllyn päästä pääsee jatkossa kurkistamaan myös panimon arkeen lasiseinän takaa ja panimon tuotteita tulee näkymään laajalti paitsi oluthyllyn, myös remontin myötä uudistuvan ravintolamaailman tarjonnassa.

HIMOn virallinen brändi on vielä työnalla, mutta panostus kaupan olutvalikoimaan on näkynyt jo aiemmin.

Ensimmäisiä omia oluita odotellaan markkinoille loka-marraskuun tienoilla, mutta muutamia yhteiskeittoja muiden panimoiden kanssa on sitä ennen luvassa. Juhannukseksi lupaillaan jo ensimmäistä kollaboa Paloaseman Panimon kanssa ja ilmeisesti jatkokeittojakin on jo tiedossa.

Itse tuotekirjon tarkemmat suunnitelmat ovat vielä avoinna ja esimerkiksi core- ja kertaerien suhteen ei ole tehty päätöksiä. Tarjolla tulee joka tapauksessa olemaan oluttyylejä laidasta laitaan, suurimpia lajikuninkaita unohtamatta. Myös sahti tulee Pirkkalasta virtaamaan heti toiminnan alusta lähtien, eikä Kallen taitoja tässä lajissa tarvinne kellekään enää isommin availla. Visioissa siintää myös kokeellisemmat sahtierät aina tynnyrikypsytetyistä erikoiseristä lähtien.

Citymarkettiin hommataankin tätä vasten asiaankuuluvat pienpanimon ulosmyyntioikeudet, joiden myötä sahtien, barley winejen sun muiden runsaamman rungon omaavien oluttyylienkin nostaminen ostoskärryyn onnistuu jatkossa tavallisen kauppareissun lomassa. Olutta pakataan 0,44-litraisten tölkkien ja ravintolakegien ohella tuorepakkauksiin eli growlereihin. Myynnin odotetaan painottuvan 80-prosenttisesti kaupan oman olutosaston, viinibaari Sommelierin sekä uudistuvan ravintolamaailman myyntipisteisiin, Myös muutama tamperelaisravintola on ilmaissut jo vahvaa kiinnostusta aiheen tiimoilta.

HIMOn tarkempi brändityö ja ulkoinen ilme on vielä työn alla. Panimon etikettipuolella tullaan joka tapauksessa tekemään yhteistyötä taiteilijoiden kanssa ja vahva kutina onkin, että meno tulee olemaan varsin ennakkoluulotonta ja rehtiä.

Ja kun nämä huhut on saatu kertaalleen jo faktoiksi varmistettua, heitetään myllyyn uutta ihmeteltävää. Pirkkalan Citymarket ei näillä näkymin ole Suomen ensimmäinen oman toimintansa käyntiin saava Citymarket-panimo. Omaa toimintaansa on jo ilmeisen pitkälle vienyt KCM Tammisto Vantaalla olisi pääsemässä keittopuuhiin kesäkuuhun mennessä. Pirkkalan ja Tammiston lisäksi vastaavanlaisia projekteja on käynnissä myös yhdessä ellei kahdessakin K-ryhmän kaupassa, joten huhupuheissa on kuin ollutkin varsin vahvaa perää… 

Virallista tiedotetta HIMOn taustoista ja panimohankinnoista on tulossa ensi keskiviikkona, mutta harkiten vuodettuja tarinoita näkynee eetterissä runsaasti jo sitä ennenkin.

LISÄYS: Se alkuperäinen K-kauppapanimohan kuitenkin löytyy Punkalaitumelta, jossa K-Supermarket Pourun oma panimo aloitti oluen teon jo joulusesongin alla.

Lisähuhuja ja infoa voi kalastella vaikka Bierkkalan somekanavista:

Bierkkala Facebookissa 

Bierkkala Instagramissa

6 kommenttia:

  1. Lounais-Pirkanmaalla Punkalaitumella paikallinen K-supermarket on jo saanutkin panimotoiminnan käyntiin, mutta hiljaiseen tahtiin. Ensimmäinen erä tuli myyntiin viime joulun aikaan, nyt keväällä kaiketi panevat/ovat panneet lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moro, tämä ko. kauppapanimo onkin ollut jännä mysteeri, mistä ei kukaan oikein ole tuntunut tietävän mitään. Pitääpä taas koettaa kaivella. Laita viestiä jotain kautta tulemaan jos osaat (ja tietty haluat) enemmän asiasta kertoilla. Kiinnostaa muutamaa muutakin minun lisäksi:)

      Poista
    2. K-Supermarket Pourun panimon, etiketin mukaan Pouru Brewing Companyn, eka olut oli tosiaan joulukuussa kaupan hyllylle tullut tumma lager nimeltään Tumma lager (4,7 %), josta tuli kirjoiteltua eräälle juovofoorumille lyhyesti näin:
      "Tuoksu on kepeän paahteinen ja maltainen. Maku jatkaa samaa linjaa. Puhdasta ja virheetöntä mutta samalla kovin mietoa."

      Poista
    3. Lisään Pöyryn tuohon juttuun, pitää selvitellä vähän kuviota ja täydentää panimokartta sen myötä kuntoon. :)

      Poista
  2. Joo, itselläni (ensimmäisen kommentin kirjoittaja) ei ole sen enempää tietoa kuin mitä tuossa paikallislehtijutussa kerrotaan. Mutta kun mainitsit,ettei tästä panimosta ole juuri tietoa liikkeellä, niin huomannette, että paikallislehtikin heräsi aiheeseen vasta, kun tuotteet oli myytyjo ajat sitten loppuun. Eli profiili on pidetty matalalla.

    Ensierää maistoin itsekin, ja voin allekirjoittaa Ölmöngerin arvion. Tosin mietoudestaan huolimatta pidin sitä onnistuneena tuotteena, tyylivalinta oli mielestäni onnistunut. Tämän oluen päämarkkina-alueella asuu kuitenkin enemmän sikoja kuin ihmisiä. Ainakaan jälkimmäisissä enemmistönä tuskin on porukka, jolle olutta myydään tehokkaiten sanoilla imperial, American tai DDH. Mutta ehkä sekin aika vielä tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kiitos joka tapauksessa nostosta. Ölmöngerin kanssa puhuimme aiheesta yksityisforumilla ja totesin, että onkin oikeastaan todella hienoa, että Suomessakin on edelleen Pourun kaltaisia ja hyvin paikallisia panimoita, joista "harrastajapiirit" ovat täysin tietämättömiä ja pihalla. Mutta ilmeisesti menekki on paikallisesti myös kohdillaan, kun tuotteet katoavat sitä mukaa kun niitä hyllyyn ladotaan. Seuraava Pirkka-lehti lienee mielenkiintoinen, mikäli tämä panimoaihe hoksataan ottaa siellä isommin esiin.

      Poista