Tällä hallituskaudella lainsäätäjät ja pykälän viilaajat
ovat saaneet jostain kumman syystä ylimääräistä vettä myllyynsä ja moni onkin
peräänkuulutellut paljon mainostettuja norminpurkutalkoita. Maallikon
näkökulmasta katsottuna pykäläviidakon rehoitus on vain paisunut entisestään ja
pienempiäkin polkuja on tukittu kielloin tai ainakin kavennettu uusin säädöksin.
Olutkellari päätti selvittää, mistä tämä johtuu… Onko ennen
vaaleja annetut lupaukset julkeasti ja poliitikon etiikan vastaisesti syöty?
Valaistuminen iski pyöräillessäni töistä kotiin… Vaikka lakeja parhaaksemme säätävä poliitikko ja virkamies
lajeina kaukaista sukua rahvaalle onkin, saattaa kommunikoinnissamme ja asioiden
käsittelytavassa piillä suuriakin eroja. Ja näinhän tässäkin asiassa on käynyt,
kyse on nimittäin ajattelutavasta ja siitä, mihin kaikkea vertaa. Ja millä
tavalla tämä sitten on havaittavissa? Minäpä kerron:
Esimerkkini on hieman kömpelö, mutta sen kautta homma
valkeni itselleni. Otetaan esimerkiksi uusi alkoholimainonnan kieltolaki, jonka
seurauksena mm. Sinebrechoffin suuri KOFF-tölkki tulee katoamaan Keravalta.
Tiedostan, että tölkki katoaa osana suurempaa uudistusta, mutta ajatellaan
tällä kertaa, että tässä nyt nimenomaan ollaan kieltämässä tätä tölkkiä, ihan
sitä varta vasten sorvatulla säädöksellä.
Aika ennen norminpurkutalkoita
Mikäli tölkin sensuroimista vaativa laki jostain syystä
kumottaisiin, olisi lainsäätäjillä pähkinä jos toinenkin purtavaksi - puhumattakaan lakeja tulkitsevista virkamiehistä. Suurikokoinen
tölkki mainontakeinona ja maamerkkinä saattaisi kiehtoa muitakin panimoita ja
alaan liittyviä toimijoita, joka taas loisi maahamme kirjavan mainostölkkien
joukon. Tästä seuraa vääjäämättä tuhansia ylimääräisiä työtunteja, useita
työryhmiä ja asiantuntijalausuntoja, EHYT Ry:n vihaisista puheluista
puhumattakaan… Tuloksena olisi vaikeasti tulkittavia säädöksiä, hidasliikkeistä
byrokratiaa ja lupaviranomaisia kuormittavaa lisätyötä kaikille. Kuinka
mainostölkeille saadaan luotua tiukat ja ennen kaikkea yhteneväiset normit?
Voiko Bryggeri pystyttää omansa keskelle Helsingin torikorttelia – pitääkö sen
olla KOFF-tölkin tavoin maan tasolla vai saako myös rakennusten kattoja
hyödyntää? Näinhän se näkyisi satamaan saakka ja kertoisi turisteillekin, että
tuolta saa olutta.
Hankalaa ja kallista oli säätäminen ennen norminpurkutalkoita... |
Entä kuinka monta tölkkiä toimijoilla saa olla? Materiaalien
CE-merkintä? Ja sitten tuo tölkkien koko, muut mitat ja väritys? Pitäisikö säädökset rakentaa jo olemassa olevien Laitilan ja KOFFin tölkkien ympärille? Nuo ovat kyllä melko poikkeavia rakennelmia keskenään eli hankalaa tulee olemaan... Kokojen kirjo ainakin kasvaa ja voidaanko käytettäviksi
pääväreiksi määrätä vain kirkkaan punainen tai irstaan keltainen? Kuinka
laajaksi väriskaala voidaan kasvattaa vai voidaanko sävytys sitoa tölkin
mittojen mukaan muuttuvaksi? Kysymyksiä riittäisi satamäärin ja ei voida olla
huomioimatta paikallisviranomaisten tulkintaeroja – niitähän nimittäin riittää…
Ja sitten oli se ELY-keskus? EU-direktiivit? Kuinka Ruotsissa? Paloviranomainen?
TRAFI? Isännöitsijä ja huoltopalveluiden tarjoaja? Lausuntoja on pyydettävä ja
kaavakkeita täytettävä… Ja näin mitättömän asian vuoksi? Tässä vaiheessa onkin
puhallettu peli poikki ja ryhdytty norminpurkutalkoisiin:
Aika norminpurkutalkoiden jälkeen
Heitetään pari tuhatta lain pikkupykälää ja direktiiviä
romukoppaan ja korvataan ne yhdelle ja selkeällä lailla: suuret oluttölkit
kielletään kokonaan. Problem solved ja säädösviidakkoa on hieman selvennetty.
Mutkatonta ja juuri sitä mitä luvattiinkin!
...mutta nyt siihen on ratkaisu! |
Ymmärtänet yskän, purkutalkoot ovat jatkuvasti käynnissä! Jokainen kielto vähentää hyväksyttäviin asioihin liittyvää hiuksen hienoa pykälärihmastoa...
*juttu sisältää sarkasmia...
*juttu sisältää sarkasmia...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti