Alkolilain 33 ja 40 § kokevat ”päivityksen” vuoden
vaihteessa ja aihe on kuohuttanut mediassa runsaasti. Jokuseen otteeseen olen
aihetta eri näkökulmista ehtinyt itsekin ruotimaan, mutta edelleen mieltäni
kutkuttavat erinäiset kysymykset. Melko sopivalla ajoituksella pääsi ääneen
myös Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa, joka tuo esiin hyviä näkökantoja
Turun Sanomien verkkosivuilla. Kaikki viestimet eivät siis vielä ole EHYT Ry:n
raittiussiiven vallan alla…
Aiheen uutisointia, tiukennoksia ihannoivaa keskustelua ja
jopa itse lakipoliittista päätöksentekoa on silmiinpistävästi leimannut raittiususkovaisten
ideologinen lobbaus, jossa on joukossa vahvaa tiedon vääristelyn ja faktojen
sivuuttamisenkin kaikua… Voisipa joku puhua jopa tunnusomaisesta piirteestä ko. suuntaukseen
liittyvien toimijoiden ja järjestöjen kohdalla. Valitettavasti näiden samaisten
järjestöjen manifestit läpäisevät uutiskynnyksen ja jopa viralliset
lähdeaineistokriteerit ilman pienintäkään kriittistä tarkastelua. Näinpä päätinkin perehtyä uudestaan lakiesitykseen, jonka pohjalta voimaan astuva laki
lopulta sorvattiin – esitys on luettavissa täältä:
Hallituksen esityksestä (HE 70/2013) käy ilmi, että lain
uudistus nojaa pohjalle, josta löytyy epäjohdonmukaisuuksia mutta myös hyvin ”ehytläisiä”, hatarasti perusteltavissa olevia "faktoja". Valitettavasti
päätöksenteossa on turvauduttu tähän jo lähtökohtaisesti epäpätevään, kiihkoraittiussävytteiseen esitykseen. Myös eduskunnan sivuilla olevia, aiheeseen liittyviä
uutislinkkejä tutkiessa ei voi olla huomaamatta raittiusseurojen rautaista
otetta käsiteltävään aiheeseen saati sitten niiden saamaan julkiseen palstatilaan…
Puran alle muutamia esille nostamiani kohtia (suluissa esitetty lainauksen tai
tulkinnan lähde esityksessä).
PÄÄTEESINÄ MAINONNAN TURMELEVAT NUORET
”Alkoholimainonnan vaikutuksista on saatu uusia tutkimustietoja sen jälkeen, kun mietojen alkoholijuomien mainonta vapautettiin. Tämän näytön mukaan alkoholimainonta lisää osaltaan lasten ja nuorten juomista." (1)
"Vasta 2000-luvulla on saatu varmuus tutkimustuloksista, joiden mukaan alkoholimainonta vaikuttaa lasten elämään: alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista alkoholinkäyttöä ja humalajuomista." (2.3)
Viitattuihin tutkimuksiin nojaava näkökanta on kuitenkin
tarkastelua kestämätön ja aihe onkin nostattanut keskustelua
tarkoitushakuisesta, teemaan sopivien tutkimustulosten valikoinnista, jonka
pohjalta päätöksiä ei tulisi lähteä rakentamaan:
Itse asiassa hallituksen esitys itsessään myöntää
alkoholimainonnan vaikutusta koskevien tutkimusten puutteet koko kansaa
koskevana faktana, mutta samaan hengenvetoon nostaa nuoria koskevat päätelmät raamatullisiksi
tositarinoiksi:
”Tässä esityksessä ei käsitellä alkoholimainonnan vaikutuksia väestön kokonaiskulutukseen, koska tutkimusnäyttö ei tässä suhteessa ole yksiselitteinen." (3.1)
"Koska havaitun mainonnan määrään pätee annos–vaste-suhde, vähäisempi altistuminen alkoholimainonnalle johtaisi omalta osaltaan lasten ja nuorten vähäisempään alkoholinkäyttöön." (3.1)
Silmiin pistävää tämän epäpätevän faktan käytössä on se,
että mantra on kuin suora kopio taustoiltaan kyseenalaisen, silti äänensä
vahvasti kuuluviin saavan EHYT Ry:n julistuksista:
”Tutkimustieto osoittaa, että mainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista ja lisää nuorten alkoholinkulutusta” (lähde)
Hassua onkin, että juuri samainen järjestö on väittänyt
vastustusta esiin tuoneen kohun olevan masinoitua, mutta esimerkiksi A-Studion (17.10.2014) tentissä Sari Aalto-Matturi ei suostunut valottamaan suoraan, kuka (oikeasti yksittäisiltä
kansalaislta lähtöisin olevan) negatiivisen palautteen takana heidän mielestään
oikeasti on… Perustelut jäävät siis tässäkin aiheessa näyttämättä toteen, mutta
Ylen julkaisemassa, sättivässä puheenvuorossa syyllistytään (taas) itse
levittämään virheellistä informaatiota:
Pääteeseiksi alkoholilainsäädännön uudistuksessa on nostettu
lasten ja nuorten suojeleminen, jolla kiristyspolitiikan airut ovatkin surutta
lähteneet ratsastamaan. Nuorissa on tulevaisuus ja on luonnollista, että heistä
on pidettävä huolta.”Vapaan Euroopan” aikana varttunut sukupolvi, nykynuoret,
ovat kuitenkin omaksuneet aiempaa raittiimmat elämäntavat ja kohderyhmän
alkoholin käyttö on jo vuosien ajan ollut laskusuhdanteista (lähde: STM). Siksi
onkin erikoista, että juuri heihin panostetaan lobbauksessa niin suuri
painolasti. Etenkin, kun itsekin todetaan ettei mainonta edes se suurin paha
olekaan…
”On selvää, että alkoholimainonta ei ole lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön vaikuttavista tekijöistä ainoa tai edes vaikuttavin, mutta sen tehokas rajoittaminen parantaa vanhempien ja yhteiskunnan mahdollisuuksia suojella lapsia alkoholinkäytön varhaisen aloittamisen haitoilta." (4.3)
Toki nuorten alkoholin käyttö on eurooppalaisessa
mittakaavassa yli keskiverron (2.3), mutta EUn tiukimman sääntelyn
yhteiskunnassa syyllinen ei voi olla syytetty mainonta, jota kohtaan ei
läheskään joka maassa kohdistu edes Suomen nykykaltaisia pakotteita. Nuorten
raitistumisen positiivinen kehityskin sivuutetaan esityksessä olan
kohautuksella…
”Ei voida varmuudella sanoa, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet lasten ja nuorten alkoholinkäytön vähenemiseen 2000-luvulla." (2.3)
”Lasten ja nuorten suojelun kannalta ongelmana on, että alkoholilaki sallii erilaista alkoholimainontaa, joka tavoittaa alaikäisiä lapsia ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa." (2.3)
Kerta mainontaa pidetään kovinkin
tehokkaana välineenä etenkin nuorten tapauksessa, herääkin kysymys miksei tätä
tehokasta kanavaa käytetä suuremmissa määrin valistuksen pääväylänä? Pelkästään
EHYT Ry saa vuosittain verovaraisia tukia viiden miljoonan euron arvosta, mutta
päihdejärjestöjen yleinen huoli on silti ollut, ettei valistukseen ole
tarpeeksi resursseja. Kuinka paljon voimavaroja ja valuuttaa tuhlataan poliittiseen lobbaukseen? Entä johtaja- ja päällikkösävytteisen organisaation yllääpitoon?
LEMPITEESINÄ ALKOHOLIHAITAT
Alkoholihaitat ovat todellisia, koko yhteiskuntaan
vaikuttavia lieveilmiöitä, joita ei käy kiistäminen. Tästäkin aiheesta löytyy jo
paljon keskustelua, joten tyydyn vain muutamaan nostoon esityksen perusteista.
”Alkoholisyyt ovat nykyisin kuolemansyytilastossa yleisin työikäisen väestön kuolinsyy. " (2.3)
Todella usein kuultu, raittiususkovaisten toistama
lausahdus, jolta tarkemmassa tarkastelussa putoaa pohja pois. Toki jokainen
alkoholin aiheuttama kuolema on tarpeeton, mutta tiedon vääristely ja
kärjistäminen ei saisi olla tehokeinona ideologian suitsimassa ajojahdissa –
etenkään sen toimiessa pohjana lainsäädännölle. Näissä tilastoissa alkoholijohdannaiset
kuolemat tavataan yleensä niputtaa yhden otsikon alle, kun taas
vertailukohdaksi nostetaan yksittäisiä kuolinsyitä kuten sepelvaltimotauti ja rintasyöpä.
Todellisuudessa erinäiset kasvaimet ja verenkiertosairaudet kaatavat työikäistä
väkeä enemmän kuin alkoholi, mutta tilasto saadaan ”kaunisteltua” päämäärän
mukaiseksi pilkkomalla syövät omiksi alalajeikseen… Lisää aiheesta Lääketieteellisen
Aikakauskirja Duodecimin puolella:
Myös haittavaikutusten kustannuksia arvioidessa seilataan
melko laajalla haarukalla, joskaan aivan räikeimpiin miljardilukemiin ei
lakiesityksen perusteissa aivan ylletä – silti kolmen miljardin liikkumavara
kuulostaa melko väljältä näkemykseltä…
”Alkoholin aiheuttamien kustannusten laskennassa voidaan lisäksi arvioida alkoholin aiheuttamia tuotannonmenetyksiä ja ennenaikaisten kuolemien vuoksi menetetyn elämän rahallista arvoa. Nämä välilliset kustannukset ovat arvion mukaan yhteensä 3,3—6,3 miljardia euroa vuodessa." (4.1)
ALKOHOLIMAINONNASTA JA SEN VALVONNASTA
Tämä osio on hieman sekava, sillä siinä tuntuu olevan sekä
ristiriitaisuuksia että järjenkin vastaisia väittämiä. Ei lienekään ihme, että
näin naiiviin ajatteluun perustuvan lain konkretisoitumisen yhteydessä vastaan
tulleet ”yllätykset” ovat nostattaneet kohun jos toisenkin. Esityksessä
todetaan nopeasti muuttuvan markkinamaailman luovan omat haasteensa mainonnan
valvomiseen ja vaikutusten arviointiin:
”Jatkuvasti muuttuvan mainonnan sisältöjen ja viestien tunnistaminen ja valvonta on hyvin haasteellista. Erityisesti tietoverkoissa edullisesti toteutettava mainonta ja muut mainonnan uudet muodot ja sosiaalisen median kaupallistuminen ovat lisänneet myös alkoholimainonnan mahdollisuuksia merkittävästi." (2.3)
"Mobiili- ja tabletlaitteiden käyttö mainonnassa lisääntyy sekä sosiaalisen median sovelluksien (Facebook, Twitter) että kuluttajien itsensä tuottaman tai jakaman sisällön kautta. Tässä kehityksessä vanha jako mainostajan ja mainonnan vastaanottajan välillä on menettämässä merkityksensä." (2.3)
"Nykyisten säännösten valvonta on vaikeaa ja uudet mainonnan välineet ja muodot vaikeuttavat sitä entisestään.” (2.3)
Tämä on täysin ymmärrettävää , eikä näihin kohtiin liene
juurikaan nokan koputtamista – maailma muuttuu kovaa vauhtia ja muutoksessa on
vain pyrittävä pysymään mukana. Sinällään onkin hassua, että saman aikaisesti
säännösviidakkoa ollaan syventämässä ja ulottamassa lonkerot jo edellä mainittuun,
hankalasti valvottavaan sosiaaliseen mediaan. Tämän ei kuitenkaan nähdä
aiheuttavan lisätyötä valvontaan (mikä sinällään pitää paikkansa, sillä vastuu
on sysätty alan toimijoille itselleen, joidenka velvollisuus on toimenpideuhan
pelossa vahtia sosiaalisen median käyttäytymistä omilla reviireillään).
Ollaanko tässä kuitenkin säätämässä lakeja, joita ei aiota edes valvoa, vaan asiaan puututaan
vasta kun valveutunut kansalainen jostain suunnasta kantelee?
Sittemminhän on käynyt ilmi, ettei SoMen tarkkailu niin yksiselitteinen juttu
olekaan…mutta otetaan kerran kiellon päälle:
”Ehdotuksen ei arvioida lisäävän viranomaisten valvontatyötä, sillä uudet rajoitukset ovat pääosin helposti valvottavia." (4.2)
Alussa linkittämässäni Elina Ussan puheenvuorossa mainitaan
myös kyseisen elinkeinoalan itsesääntelyjärjestelmä, jonka tarkoituksena on suorittaa
valvontaa myös alan sisäisesti. Hallituksen esityksessä itsesääntelyjärjestelmä
ensin torpataan ja sitten nostetaan hyväksi tehokeinoksi lakien rinnalle.
Negatiiviset kokemukset tulevat ulkomailta (kuten myös mainonnan vaikutustakin
koskevat tutkimukset), joissa ei ole Suomen kaltaista, näin tiukasti lain
säätelemää toimintaympäristöä saati säädöksiä koskien mainontaa. Suomen
olosuhteisiin suunnattuja tutkimuksia ei saatavilla ole, jos ei lasketa
viranomaistahon harrastamia puhelinhaastatteluita…
"Kansainvälisten kokemusten mukaan mainonnan vapaaehtoisella vastuullisuudella ja itsesääntelyllä ei ole pystytty rajoittamaan yhä monimuotoisemmaksi kehittyvää alkoholimainontaa: sääntelyjärjestelmät ovat olleet rakenteellisesti tehottomia ja niiden noudattamisesta on helposti luovuttu kilpailutilanteen kiristyessä. Mainoksia tarkistavat elimet ovat monissa maissa nimenomaisesti hyväksyneet mainoksia, jotka ovat selvästi sekä lain että alan omien ohjeiden vastaisia." (3.2)
"Elinkeinoelämän vastuullisuus ja itsesääntely voivat parhaimmillaan toimia tehokkaasti myös alkoholimainontaan liittyvissä kysymyksissä rajoittamalla mainontaa omaehtoisesti lainsäädäntöä enemmän. Esimerkiksi internetin ja sosiaalisen median uusien mainonnan muotojen käyttämistä voidaan rajoittaa täsmällisesti myös itsesääntelyn keinoin." (4.2)
ENTÄS MUUT?
Esityksessä toki todetaan (2.2), että monet maat eivät rajoita mainontaa lainkaan (esim. Saksa ja Luxemburg), mutta esimerkiksi nykyistä tiukempaa linjaa EU kumppaneistamme suosii länsinaapurimme Ruotsi. EUn ulkopuolelta esiin nostetaan myös tiukan linjan Norja ja Islanti, joihin EUn lait ja säädökset eivät kuitenkaan ulotu. Suomi onkin tulevien uudistusten myötä liittymässä tuohon Norjan ja Islannin rintamaan, eli teesimme pohjaavat samaan politiikkaan EU:n ulkopuolisten valtioiden kanssa – joskaan edes Norjassa ei kuorma-autojen kylkiä tarvitse vuorata jesarilla umpeen. [sarkasmi] Mutta kuten niin usein aiemminkin, tulee muu Eurooppa seuraamaan Suomen esimerkkiä – onhan se moneen kertaan esimerkillisen toimivaksi todettu aiemminkin [/sarkasmi]:
”On odotettavissa, että Suomen esimerkki saa useat muut jäsenmaat valmistelemaan vastaavanlaisia lainsäädännöllisiä rajoituksia." (4.3)
Lakimuutos tulee kaventamaan saatavilla olevan informaation
määrää entisestään ja hintakilpailu nousee entistä merkittävämpään rooliin.
Tämä sataa edelleen bulkkituotteiden laariin, jolloin uhkana on tarjonnan
kaventuminen ja laadun selkeä heikentyminen. Optimistisina esitykseen on
kuitenkin kirjattu nerokas työkalu, jolla veroeurot saadaan jatkossakin
pysymään Viron puolella:
”Jos alkoholijuomien hintataso alenisi hintakilpailun seurauksena, valtio voi nopeasti korjata hintatason entiselleen korottamalla alkoholiverotusta." (4.3)
Pienten ahdinko on jo nyt suuri ja viimeisin hätähuuto Porin
suunnasta tuntui kaikuvan kuuroille korville:
On toki ymmärrettävää, etteivät kaikki tahot ehtineet
viestiin vastaamaan, sillä ainakin Ismo Tuominen on nähty juoksemassa ympäri
Töölönlahtea Facebookin edustajat perässään…
Keräsin alle vielä Panimoliiton arkistoista muutamien
verrokkimaiden alkoholimainontaa koskevien toimien ja kokonaiskulutuksen suhdetta
kuvaavia tilastoja. Herättääkö millaisia ajatuksia?
Ps. onko kukaan asettanut konkreettisia tavoitteita alkoholimainonnan kieltojen vaikutuksista edes jollain aikavälillä? Uutta suuntaa haettaessa on luonnollista, että huolella valmistellusta muutostarpeesta olisi esittää havainnollistava tavoite ja ennuste, kuinka uudistuksen investoinnit muuttuvat ajan myötä kannattaviksi... Näin voitaisiin mitata onnistumista myöhemmässä vaiheessa ja tarvittaessa valtuuttaa vastuulliset korjaamaan mahdollisesti perseelleen menevä projekti... Edes jokun luku tai ennuste? Ihan pieni vain?
Ps. onko kukaan asettanut konkreettisia tavoitteita alkoholimainonnan kieltojen vaikutuksista edes jollain aikavälillä? Uutta suuntaa haettaessa on luonnollista, että huolella valmistellusta muutostarpeesta olisi esittää havainnollistava tavoite ja ennuste, kuinka uudistuksen investoinnit muuttuvat ajan myötä kannattaviksi... Näin voitaisiin mitata onnistumista myöhemmässä vaiheessa ja tarvittaessa valtuuttaa vastuulliset korjaamaan mahdollisesti perseelleen menevä projekti... Edes jokun luku tai ennuste? Ihan pieni vain?
Alkoholimainonnan muutokset ja alkoholijuomien kulutus Norjassa 1970-luvulta tähän päivään. (kuvan oikeudet: Panimoliitto / Creative Commons) |
Alkoholimainonnan muutokset ja alkoholijuomien kulutus Ruotsissa 1970-luvulta tähän päivään.(kuvan oikeudet: Panimoliitto / Creative Commons) |
Alkoholimainonnan muutokset ja alkoholijuomien kulutus Tanskassa 1970-luvulta tähän päivään. (kuvan oikeudet: Panimoliitto / Creative Commons) |
Alkoholimainonnan muutokset ja alkoholijuomien kulutus Suomessa 1970-luvulta tähän päivään.(kuvan oikeudet: Panimoliitto / Creative Commons) |
Miten valvotaan esim. laittomia vuokrasopimuksia? Ai kanteluilla? --> Tätä asiaa ei pitäisi säännellä?
VastaaPoista